Sort svamp i akvarium :(
Fra : Peter Micheelsen

Dato : 13-01-05 21:57

Hejsa :)
hvad er det lige der går galt i akvariummet her i huset.
Nu er der pludselig begyndt at komme nogle sorte svampelignende ting der
gror på planter, pumper, varmeapperat, sten, m.m. ???
Men endnu har vi ikke opserveret nogle på fiskene.
Der er også kommet en lidt tåget overflade på vandoverfladen!
Vandet bliver skiftet efter forskrifterne,... ca. en gang i ugen det halve
af vandet!

Mvh
Peter M.

Fra : Kasper friis hansen

Dato : 14-01-05 11:54

"
> Vandet bliver skiftet efter forskrifterne,... ca. en gang i ugen det halve
> af vandet!

Du skal nok kun skifte ca 1/3 af vandet.. halvdelen er for meget..

det er noget algeværk, har også haft det ret meget.. groet på det hele..
overfodring, sollys direkte på akvariet, lys tændt for lang tid af dagen
(10-12 timer i døgnet er fint)

hvis det er et lille akvarie, vil det være sværere at holde end større, man
kan få noget algefjerner kemikalier hos din lokale dyrehandler, men nogen
siger det ikke er for sundt, hvis du vælger den måde skal du sørge for at
dosere det ordenligt.. det må ikke overdoseres!!

ellers er der andre måder som flere herinde sikkert vil påpege, blands nogen
fisk som spiser det og sorte sække over akvariet i flere dage, hvis du
vælger kemikalie metoeden, skal du sørge for at fjerne så meget som muligt
af det fysisk, dvs du fisker de sten op det sidder på.. tager rødder/sten op
og koger/skrubber dem osv

efter jeg har fået ny og stærkere pumpe/filter har jeg meget mindre af det
og jeg kan se vandet ikke bliver så hurtigt beskidt som tidligere, så hvis
dit filter ikke er for godt skulle du måske også kigge lidt på det,

personligt skifter jeg ca 1/3 af vandet hver 14 dage, og ved ca hver 4 vand
skift putter jeg algefjerner (det kemiske) i til hvad der svare til
vandmægdem i akvariet, det holder mit nede på et minimum, det optimale ville
naturligvis være hvis du kunne finde nogen fisk som bare var helt vilde med
de alger :)

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 16-01-05 23:50

> [...]
> ville
> naturligvis være hvis du kunne finde nogen fisk som bare var helt vilde

Jammen så er det jo sikkert lige nettop et par siamesiske algeædere du skal
anskaffe dig. Jeg vil tro at det er rødalger du har og Crossocheilus
siamensis er en af de få kendte fisk der guffer disse alger.
http://www.aquatic-gardeners.org/cyprinid.html
Jeg har et 86 l. selskabsakv. og det er clean for alger... næste for clean.
MvHans