Skjule IP-nummer?
Fra : Karsten Jensen

Dato : 20-05-01 22:33

Måske et dumt spørgsmål, men jeg har lige fået TDC's ADSL og vil høre
om ikke der er en måde man kan skule sin IP-adresse på ??
---

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 20-05-01 22:35

On Sun, 20 May 2001 23:32:55 +0200, Karsten Jensen <k-j@post6.tele.dk>
wrote:

>Måske et dumt spørgsmål, men jeg har lige fået TDC's ADSL og vil høre
>om ikke der er en måde man kan skule sin IP-adresse på ??

Hvis du slukker din computer, så kan folk ikke se din IP.
Du kan også bare hive kablet ud af din computer, så er den også skjult.

(IP adressen er den der bliver sendt data til. DVS. hvis du beder om
noget data uden at opgive en IP (kan ikke lade sig gøre) så vil det
aldrig komme frem).

Der findes visse anonymizer tjenester til hjemmesider som sender deres
egen IP til siden, og så sender siden til dig.
Men selve tjenesten vil stadig kunne se din IP.

--
Mvh. Stefan
Website: http://ghashul.dk/

Fra : Karsten Jensen

Dato : 20-05-01 23:28

On Sun, 20 May 2001 23:34:42 +0200, Stefan Bruhn <news001@3x7.dk>
wrote:

En gang brugte jeg ICQ - og i det program kunne man skjule sin
IP-adresse. Det var egentlig derfor jeg spurgte. Det kunen være rart
om andre ikke kunne se den.
---

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 20-05-01 23:28

Karsten Jensen skrev:

>En gang brugte jeg ICQ - og i det program kunne man skjule sin
>IP-adresse.

Men der findes/fandtes små hacks, så man kunne se nummeret alligevel.
Din IP-adresse sendes nu alligevel, modtager PCen skal jo vide hvor
den skal sende data hen bagefter.

>Det var egentlig derfor jeg spurgte. Det kunen være rart
>om andre ikke kunne se den.

Du vil aldrig kunne skjule din IP-adresse helt. Som Stefan siger, så
vil du kunne bruge nogle services (der gør din forbindelse
langsommere), men disse vil så kunne se din IP-adresse.

Adressen vises jo netop for at udstyret i den anden ende ved hvor de
skal sende data hen.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Jeg fjerner SIM-låsen fra Nokia-, Siemens- og Ericsson-telefoner.
Vibratorer og ekstra spil installeres desuden i Nokia 3210.

Fra : Dennis T.

Dato : 21-05-01 00:17

Lasse Hedegaard wrote on Monday 21 May 2001 00:28 in
<45hggtgd7ts7c20bctc8so09fcgvgesp8o@news.inet.tele.dk>:
> Men der findes/fandtes små hacks, så man kunne se nummeret alligevel.

En simpel #netstat, burde vise det...

/Dennis

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 21-05-01 06:55

On Mon, 21 May 2001 01:17:28 +0200, Dennis T. <viol8r@technologist.com>
wrote:

>Lasse Hedegaard wrote on Monday 21 May 2001 00:28 in
>
>En simpel #netstat, burde vise det...

Jep, men det er nu engang nemmere at kunne se en persons IP ved at vælge
brugerinfo, end ved at skulle gætte hvilken af de mange IP'er der er
personens, hvis man snakker med flere personer.

--
Mvh. Stefan
Website: http://ghashul.dk/

Fra : Dennis T.

Dato : 21-05-01 07:34

Stefan Bruhn wrote:
> Jep, men det er nu engang nemmere at kunne se en persons IP ved at
> vælge brugerinfo, end ved at skulle gætte hvilken af de mange IP'er
> der er personens, hvis man snakker med flere personer.

licq (icq til *nix) er ganske god... kan man også se brugerens interne
ip, f.eks. (213.129.xxx.xxx / 192.168.0.1). Ved ikke om man også kan
det i mirabilis' icq.

/Dennis

Fra : Niels Callesøe

Dato : 21-05-01 08:52

Dennis T. <viol8r@REMOVEtechnologist.com> wrote in

> licq (icq til *nix) er ganske god... kan man også se brugerens
> interne ip, f.eks. (213.129.xxx.xxx / 192.168.0.1). Ved ikke om man
> også kan det i mirabilis' icq.

Nu vi er ved ICQ-kloner, så kan jeg varmt anbefale Miranda ICQ[1]. Den
kan i hvert fald det du her omtaler, samt en masse andet frækt. Og så er
den open source, hvilket er mere end man kan sige om Mirabilis' banner-
tunge "ting". :)

[1]: <url: http://miranda-icq.sourceforge.net/ >
--
Niels Callesøe - nørd light
Disclaimer:

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 21-05-01 08:48

wrote:

>Der findes visse anonymizer tjenester til hjemmesider som sender deres
>egen IP til siden, og så sender siden til dig.
>Men selve tjenesten vil stadig kunne se din IP.

Men hvis man f.eks. bruger:

http://anon.inf.tu-dresden.de/index.html

så er man da vist ret godt sikret? Sagen er, at det her går gennem tre
forskellige proxyer, som tilhører tre forskellige institutioner, der
har forpligtet sig til ikke at udveksle data og at køre tjenesten uden
logfiler.
--
Lars Jørgen Helbo <helbo@bigfoot.com>
http://mrohs-helbo.homepage.dk

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 21-05-01 11:02

On Mon, 21 May 2001 09:48:25 +0200, Lars Jørgen Helbo
<helbo@bigfoot.com> wrote:

> [...]
>forskellige proxyer, som tilhører tre forskellige institutioner, der
>har forpligtet sig til ikke at udveksle data og at køre tjenesten uden

Jep. En alm. anonymizer med kun en proxy er sikkert også fin.
Sagen er bare at ejeren af http://anon.inf.tu-dresden.de/index.html vil
kunne se ens IP.
Min pointe var bare at det ikke kunne lade sig gøre at skjule den 100%

--
Mvh. Stefan
Website: http://ghashul.dk/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-05-01 20:34

<helbo@bigfoot.com> wrote:

>Men hvis man f.eks. bruger:
>
>http://anon.inf.tu-dresden.de/index.html
>
>så er man da vist ret godt sikret?

Hvis man surfer, ja. Der er intet, der forhindrer mig i at henvise til
et billede med en eller anden vilkårlig protokol, fx telnet.

Fx har jeg et frameset på http://stock.ter.dk/frame.php hvor den ene
frame har et telnet-link (i mit tilfælde blot til World Online's
mailserver, men det kunne lige så godt være en server på samme
webservers forbindelse, der lyttede på en bestemt port.

Hvis man ydermere bruger ICQ, m.m., så er det så som så med sløringen
af IP-nummeret. Tillige bør man ikke sende e-mails eller skrive indlæg
i nyhedsgrupper uden videre. Eller i øvrigt lave meget andet ud over
at surfe.

Med andre ord; man bør ikke basere sikkerheden udelukkende på om
hvorvidt, ens IP-nummer er kendt eller ej. Diverse programmer sweeper
hele IP-ranges, og det ses langt oftere, at diverse indbrud mod
privatbrugere er baseret på "tilfældigheder" end på målrettet søgning
på lige præcis personen bag.

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 21-05-01 05:46

"Karsten Jensen" <k-j@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Måske et dumt spørgsmål, men jeg har lige fået TDC's ADSL og vil høre
> om ikke der er en måde man kan skule sin IP-adresse på ??

Jeg mener, at følgende firma laver et produkt, du evt. kan bruge:
http://www.zeroknowledge.com/

Fra : Jørgen Thomsen

Dato : 21-05-01 12:20

Den Sun, 20 May 2001 23:32:55 +0200, skrev Karsten Jensen
<k-j@post6.tele.dk> :

>Måske et dumt spørgsmål, men jeg har lige fået TDC's ADSL og vil høre
>om ikke der er en måde man kan skule sin IP-adresse på ??
>---
http://www.safeweb.com og http://www.triangleboy.com

- Jørgen

http://proaccess.jth.net/