Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Kurssikring - Bankens ansvar
Fra : Kawo

Dato : 13-01-05 21:05

I forbindelse med et huskøb med overtagelse i midten af februar var vi i banken d. 30 december blev vi spurgt om vi ville kurssikre et 5% lån selvom kursen var over 100 - fordi banken på det tidspunkt trak 0,6 point i kurssikring fra så kursen blev 99,6. Vi skrev under på kurssikringspapirene og fik lige efter nytår kurskontrakten mv.

Banken har nu ringet og sagt at de ikke kan lave den kurssikring.

Vi kan i stedet få et 4% lån til kurs 95 - hvilket betyder et kurstab på ca 69000 i forhold til et 5% lån til kurs 99,6.

Er banken bundet af det første tilbud?

og fordi man ikke kan optage 5% lån lige nu - hæfter banken så for kurstabet ved at få et 4% lån?

Med venlig hilsen

Kawo

--------------= Posted using GrabIt =----------------
------= Binary Usenet downloading made easy =---------
-= Get GrabIt for free from http://www.shemes.com/ =-

Fra : Thomas

Dato : 15-01-05 09:53

"Kawo" <duer@ikke.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er banken bundet af det første tilbud?
>
> og fordi man ikke kan optage 5% lån lige nu - hæfter banken så for

Nej, banken hæfter ikke for noget som helst. Banken kan jo ikke være
ansvarlige for, at der ikke udstedes 5%-obligationer længere. Overvej evt.
et F1-lån istedet og omlæg så til et fastforrentet lån, når kursen er bedre.
69.000 er et voldsomt stort kurstab efter min mening.

Iøvrigt er det ikke klogt at kurssikre, når der kun er 1½ måned fra køb til
optagelse af lånet - kursen ændrer sig ikke så voldsomt meget at det kan
betale sig. Det er blot endnu et eksempel på dårlig rådgivning fra bankens
side, men ok... de tjener jo stygt på kurssikringen, så det er nok
forklaringen.

Fra : Jesper

Dato : 17-01-05 11:41

"Thomas" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et F1-lån istedet og omlæg så til et fastforrentet lån, når kursen er
> bedre. 69.000 er et voldsomt stort kurstab efter min mening.

Jeg er forsåvidt enig med dig i F1-lån alt andet lige er det bedste lån, men
du skriver at han så kan omlægge til fastforrentet når kursun bliver bedre.
Dvs. du mener han skal satse på at der kommer yderligere rentefald?

Mvh. Jesper

Fra : Kawo

Dato : 17-01-05 17:25

"Jesper" <thegambler@snagetv.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

bedre.
> Dvs. du mener han skal satse på at der kommer yderligere rentefald?

Banken har ringet og sagt at de har begået en fejl og at vi må finde en
løsning,

hvor vi er tilfredse.

De vil i første omgang sende et tilbud på et boligprioritetslån men en fast
rente på 5,5,

det sammme som 5% obligationslån + bidragsats.

Jeg har ikke fået tilbudet endnu - men jeg er heller ikke sikker på at jeg
kan overskue

om vi virkelig får det samme resultat på bundlinien.

Jeg har skrevet til banken at jeg samtidig gerne vil have et tilbud på et 4%
obligationslån

og at jeg finder det betænkeligt at banken ved at begå en fejl vil sælge et
af deres produkter,

som de iøvrigt kan tilbyde til 4,4% i Åop, altså tjener de 1% ekstra oven i
deres normale

fortjeneste ved at tilbyde mig lånet til 5,5%

Mvh Kawo

Fra : Thomas

Dato : 18-01-05 00:12

> [...]
> deres normale
>
> fortjeneste ved at tilbyde mig lånet til 5,5%

Det lyder som om, at de har lavet den fejl at trække de 0,6 fra
obligationskursen. Det kan man naturligvis ikke, idét obligationen lukker
når den når 100 - uanset kurssikring eller ej. Hvilken bank er det I har?
Boligprioritetslånet er et helt andet produkt sandsynligvis. Mit råd er
stadig: Tag F1'eren og skift (evt) til 5% igen når/hvis renten skulle stige.
Alternativt optag 4% hvis renten falder yderligere.

Hop ikke på et eller andet banken tilbyder jer - det er ikke for jeres
skyld, men udelukkende for indtjeningen de gør det. Det er der som sådan
heller ikke noget galt I, men vær klar over det.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-01-05 22:47

In article <TBRGd.83739$Vf.3739437@news000.worldonline.dk>, Kawo wrote:
> [...]
>
> som de iøvrigt kan tilbyde til 4,4% i Åop, altså tjener de 1% ekstra oven i
> deres normale fortjeneste ved at tilbyde mig lånet til 5,5%

De 5.5% er nok for at give dig rentegaranti. Den koster også noget.
Dog mister du muligheden for at nedkonvertere restgælden ved en
rentestigning. Det er den jeg gerne vil have, og derfor venter på hvornår
det er optimalt at gå over i en 4% 20-års.

Men indtil videre ser det ikke ud til at renten stiger i Europa.

Få banken til at give dig et F1 og en gratis omlægning til fastforrentet
når du ønsker det.

Fra : Thomas

Dato : 18-01-05 00:08

"Jesper" <thegambler@snagetv.dk> wrote in message

> [...]
> bedre. Dvs. du mener han skal satse på at der kommer yderligere rentefald?

Nej, men ved rentestigning vil 5%-obligationen blive åbnet igen. Så kan han
optage det. Ved rentefald er det bedste blot at blive i F1'eren.

Fra : Anita

Dato : 31-01-05 15:47

Thomas wrote:
> Nej, men ved rentestigning vil 5%-obligationen blive åbnet igen. Så
> kan han optage det. Ved rentefald er det bedste blot at blive i
> F1'eren.

Er der nogen som på alm. dansk kan forklare mig hvorfor 5% obligation er
bedre end 4%?

Jeg er klar over at der er kurstab inde i billedet - men betyder det ene
%point ikke mere i det lange løb?

Venligst Anita, der også snart skal optage lån på hus.

Fra : Thomas

Dato : 01-02-05 18:07

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> %point ikke mere i det lange løb?
>
> Venligst Anita, der også snart skal optage lån på hus.

Jo... i det meget lange løb. Problemet er, at der går mange år før den ene
procent indhenter kurstabet, som der jo også skal betales renter+renters
rente af i hele lånets løbetid. Hvis man flytter eller omlægger lånet "før
tid", så koster det altså en del ekstra i restgæld.

Fra : Anita

Dato : 01-02-05 18:25

Thomas wrote:

> [...]
> renter+renters rente af i hele lånets løbetid. Hvis man flytter eller
> omlægger lånet "før tid", så koster det altså en del ekstra i

Men hvis man omlægger lånet vil det jo typisk være for at nedskrive
restgælden, ikke sandt? Så indhentes det tabte vel dér?

Kæresten påstår at kursen på 4% obligationerne er steget til ca. 96, så det
begynder da så småt at ligne noget, eller hvad?

Venligst Anita

Fra : Devilicious

Dato : 01-02-05 23:07

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Men hvis man omlægger lånet vil det jo typisk være for at nedskrive
> restgælden, ikke sandt?

Ja, eller gå ned i rente ^_^

> Så indhentes det tabte vel dér?

Ja, forudsat at renten rent faktisk stiger.

> Kæresten påstår at kursen på 4% obligationerne er steget til ca. 96, så
> det
> begynder da så småt at ligne noget, eller hvad?

Afgjort. kurs 95 er tommelfingerreglen for hvornår det kan begynde at betale
sig, men det handler i bund og grund om din forventning til renten - hvornår
og hvor meget.

MK

Fra : anders majland

Dato : 02-02-05 06:57

> Men hvis man omlægger lånet vil det jo typisk være for at nedskrive
> restgælden, ikke sandt? Så indhentes det tabte vel dér?

Du har ret hvis du køber en bolig for at blive boende der i hele lånets
løbetid. Det er ikke helt så typisk idag som for en generation siden

> Kæresten påstår at kursen på 4% obligationerne er steget til ca. 96, så
> det
> begynder da så småt at ligne noget, eller hvad?

ja men det er knapt nok til at jeg vil omlægge mit 6% 2022 - omkostningerne
på godt 20kkr æder jo en stor del af gevinsten

Fra : Thomas

Dato : 02-02-05 08:37

> [...]
> det
> begynder da så småt at ligne noget, eller hvad?

Man kan jo som bekendt kun nedskrive restgælden hvis renten stiger - om det
sker lige foreløbigt, er svært at sige.

Kursen er lige under 96 lige nu, men da 5% er lukket, så giver det jo sig
selv.

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 02-02-05 23:52

Den Wed, 2 Feb 2005 skrev anders majland:

[...]

> ja men det er knapt nok til at jeg vil omlægge mit 6% 2022 -
> omkostningerne på godt 20kkr æder jo en stor del af gevinsten

Til gengæld kan du jo så udnytte en evt. rentestigning til at mindske
restgælden. Men det kræver selvf. at beløbet har en vis størrelse for
at det hele ikke skal gå op i omkostninger.....

mvh
Jeppe