Print af delsektion på side
Fra : Anders K. Jacobsen

Dato : 13-01-05 20:11

Hejsa.

Jeg har en side hvor der på midten er en DIV der indholder det jeg ønsker at
printe ud. Menu´er osv vil jeg meget gerne undvære.

Kan man på en eller anden måde "hoppe" ind i DOM´en (på div´s ID tag) og få
printet den "delstruktur" denne div indeholder?

Nogen forsalg? Siden er nemlig ikke "godt nok" stylet til at kunne lave CSS
sig ud af det.

Mvh
Anders

Fra : inga schmidt

Dato : 13-01-05 21:00

Anders K. Jacobsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> printe ud. Menu´er osv vil jeg meget gerne undvære.
>
> Nogen forsalg? Siden er nemlig ikke "godt nok" stylet til at kunne lave CSS

Den nemme løsning er at kopiere det, du vil printe ud, over i f.eks. et
word-dokument, som så kan printes ud.

--
Mvh Inga
www.initiaweb.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders K. Jacobsen

Dato : 13-01-05 21:20

> Den nemme løsning er at kopiere det, du vil printe ud, over i f.eks. et
> word-dokument, som så kan printes ud.

Ja. Men nu er det myntet på en mere permant løsning så den du ikke rigtig.

Ellers ser min struktur forsimplet sådan ud:

Anders

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-01-05 22:34

Anders K. Jacobsen wrote:

> Ellers ser min struktur forsimplet sådan ud:

Den burde være simpel at css'e sig ud af. Lav en print.css, hvor du
definerer, at første celle ikke vises og at anden celle overtager hele
pladsen:

#td1 {
display:none;
}
#printMeOnly {
width:100%;
}

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Anders K. Jacobsen

Dato : 13-01-05 23:32

> #td1 {
> display:none;
> }
> #printMeOnly {
> width:100%;
> }

Men det er det åbenbart ikke. For når jeg skjuler td1 i mit print.css bliver
jeg gør i

#printMeOnly {
width:100%;
}

Den bliver ikke vist, og det er nok fordi den er nested inde i en td der er
skjult og som åbenbart har præcedens.

Har også prøvet
#printMeOnly {
width:100%;
display: block;
}

Men det virker ikke: Hvis nogen kan vise mig noget kode hvor en div der er
inde i en tabel og hvor kun selve den div der er inde i den der skal vises
bliver jeg meget glad. Synes snart jeg har prøvet ALT. Men altid når det
uden om skjules på print tyger min indevendige DIV med.

Anders

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-01-05 00:04

Anders K. Jacobsen wrote:

> Men det er det åbenbart ikke. For når jeg skjuler td1 i mit print.css
> bliver <div id="printMeOnly"> også skjult. Og det er fuldstændig lige
> megat hvad jeg gør

Så måske du skulle skrotte den ydre tabel. Se her, hvordan du også kan
arrangere dit sideindhold med en venstre kolonne til f.eks. <div id="menu">
og en højre til en <div id="indhold">:

http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp#menu

Og her er vist, hvordan du laver det 'printervenligt':

http://html-faq.dk/2012.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-01-05 21:24

Anders K. Jacobsen skrev:

> [...]
>printet den "delstruktur" denne div indeholder?
>
>Nogen forsalg? Siden er nemlig ikke "godt nok" stylet til at kunne lave CSS

Smide hele indholdet i en stor div, som ved media:="screen"
bliver vist med display: block og ved media="print" ikke bliver
vist med display: none og så en undtagelse for den div, som du
vil ha' printet, den bliver så også vist med display: block ved
media:="print".

Det er jo helt uafhængigt af om resten er lavet med css eller ej.
--
Knud

Fra : Anders K. Jacobsen

Dato : 13-01-05 21:37

> [...]
> vist med display: none og så en undtagelse for den div, som du
> vil ha' printet, den bliver så også vist med display: block ved

Men når jeg nu skjuler det hele vil det at vise den div inden i det skjulte
jo ikke komme frem da den alligevel er inde i noget der er skjult. Er jeg
forkert på den?

Anders

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 13-01-05 22:05

On Thu, 13 Jan 2005 21:37:20 +0100, Anders K. Jacobsen <none@at.all> wrote:

> Men når jeg nu skjuler det hele vil det at vise den div inden i det
> skjulte
> jo ikke komme frem da den alligevel er inde i noget der er skjult. Er jeg
> forkert på den?

Det er lidt problematisk med en tabel, da IE ikke forstår display:table
cell.
Men du kan prøve:
td {
display:none;
}
#printMeOnly {
display:block;
}

i dit print css.
--
Ryan Kristensen

Fra : Anders K. Jacobsen

Dato : 13-01-05 22:36

> Det er lidt problematisk med en tabel, da IE ikke forstår display:table
> cell.
> Men du kan prøve:
> td {
> display:none;
> }
> #printMeOnly {
> display:block;
> }
>
> i dit print css.

Nu er der bare den lille findte at der er altmuligt skrammel inde i den DIV
der skal printes incl. tabeller. Det er fatisk en ASP.NET datagrid som
pruducere en masse tabeller og divs.

Den ydre div som hvis indhold skal printes bruges blot som placeholder så og
sige.

Anders

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 13-01-05 23:51

On Thu, 13 Jan 2005 22:36:25 +0100, Anders K. Jacobsen <none@at.all> wrote:

> [...]
> pruducere en masse tabeller og divs.
>
> Den ydre div som hvis indhold skal printes bruges blot som placeholder

Hvad med at give de td der skal skjules en klasse?
f.eks.:

og så i dit print css:
..skjul {
display:none;
}

--
Ryan Kristensen

Fra : Anders K. Jacobsen

Dato : 14-01-05 00:12

> Hvad med at give de td der skal skjules en klasse?
> f.eks.:
>
> og så i dit print css:
> .skjul {
> display:none;
> }

Simpelt, lidt grimt, men effektivt! Takker Ryan.!

God nat :)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-01-05 00:35

Anders K. Jacobsen wrote:

> Simpelt, lidt grimt, men effektivt!

Den må du lige forklare lidt nærmere. Da jeg kl. 22:34 foreslog præcis det
samme, kunne det ikke bruges.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Anders K. Jacobsen

Dato : 14-01-05 01:47

> Den må du lige forklare lidt nærmere. Da jeg kl. 22:34 foreslog præcis det
> samme, kunne det ikke bruges.

Ja det må du sgu nok sige. Kigge lige på det kode jeg kørte da dit fejlede.
Det var fordi jeg linkede til det forkerte stylesheet. Havde et print og et
screen. Kan da godt se det PRÆCIS var det samme du forslog.

Måske skal man lære at kigge på det man laver.

Når også tak for hjælpen til dig.

Anders Jacobsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-01-05 22:12

Anders K. Jacobsen skrev:

>Men når jeg nu skjuler det hele vil det at vise den div inden i det skjulte
>jo ikke komme frem da den alligevel er inde i noget der er skjult. Er jeg
>forkert på den?

Det burde det ikke, har ikke så megen tid nu, men kig på en
gammel side jeg lavede:

http://home13.inet.tele.dk/smedpark/mediaprint/

Det er omvendt af, hvad du ønsker, men det skulle jo bare være at
bytte om på hvad der skal printes og hvad der skal vises på
skærm.
--
Knud