UPDATE i mysql
Fra : Ukendt

Dato : 13-01-05 16:31

Hej

Hvis jeg vil opdatere en kolonne i en table med UPDATE og kolonnen ikke
findes, så vil jeg gerne have oprettet denne række.

Hvordan gør jeg det lettest?
Mvh
Regin Madsen

Fra : Casper Bang

Dato : 13-01-05 16:44

> Hvordan gør jeg det lettest?

Laver en SELECT på den først, og hvis den ikke findes, lave en insert.
Det vil jeg tro er det nemmeste.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-01-05 17:05

On Thu, 13 Jan 2005 16:31:27 +0100, "Regin Madsen"
<rjm(AT)mrfraggle.dk> wrote:

>Hvis jeg vil opdatere en kolonne i en table med UPDATE og kolonnen ikke
>findes, så vil jeg gerne have oprettet denne række.

Er du helt sikker på at du vil oprette en ny kolonne? Det lyder
drastisk.

Hvis du derimod gerne vil opdatere/oprette en ny række, så bør du
kigge på REPLACE:
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/REPLACE.html

--
- Peter Brodersen

Fra : Casper Bang

Dato : 13-01-05 18:51

> Hvis du derimod gerne vil opdatere/oprette en ny række, så bør du
> kigge på REPLACE:
> http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/REPLACE.html

Smart! Den kendte jeg godt nok ikke.

Det må jeg huske næste gang jeg skal bruge noget sådant :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-01-05 11:11

Casper Bang skrev:

> Smart! Den kendte jeg godt nok ikke.

Den er vist heller ikke understøttet af så mange databaser.
MSSQL kender den i hvert fald ikke.

Men du har ret i at det er en smart funktion.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Troels Arvin

Dato : 14-01-05 11:21

On Fri, 14 Jan 2005 11:10:39 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Den er vist heller ikke understøttet af så mange databaser.

Jo, et er den faktisk, omend REPLACE ikke er del af SQL-standarden:
http://troels.arvin.dk/db/rdbms/#functions-REPLACE

> MSSQL kender den i hvert fald ikke.

Meget mærkeligt:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/tsqlref/ts_ra-rz_76lh.asp

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-01-05 11:41

Troels Arvin skrev:

> Jo, et er den faktisk, omend REPLACE ikke er del af SQL-standarden:
> http://troels.arvin.dk/db/rdbms/#functions-REPLACE

Vi taler vist om to forskellige replace'r.

Fra din egen side:

"Not that the REPLACE-function is different from MySQL's non-standard
REPLACE INTO expression. "

(jeg går ud fra at der skulle stå "Note" i stedet for "Not").

Det er REPLACE-kommandoen (REPLACE INTO) der er omtalt på
<http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/REPLACE.html> - ikke
REPLACE-funktionen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Troels Arvin

Dato : 14-01-05 11:43

On Fri, 14 Jan 2005 11:40:50 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Vi taler vist om to forskellige replace'r.

Ups, ja.

> "Not that the REPLACE-function is different from MySQL's non-standard
> REPLACE INTO expression. "

Tak. Rettet.

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-05 22:54

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> wrote in message

> [...]
> drastisk.
>
> Hvis du derimod gerne vil opdatere/oprette en ny række, så bør du

nej ok jeg gir mig...det er vist bare en række
Men tak for hjælpen.

/Regin Madsens