havets susen i konkylie, hvor kommer den f~
Fra : mikkel paulsen

Dato : 13-01-05 00:37

hej
Den susende lys som man kan høre i et konkylie, hvor kommer den fra?
jeg har hørt at det er blodstrømmen fra øret man kan høre, det nægter
jeg dog at tro på...lyde fra omgivelserne som påvirker skallen på
konkyliet burde give langt mere støj. i så fald det med øret passer,
så kan jeg slet ikke forstå hvorfor blodstrømmen i hænderne ikke
påvirker skallen når man holder den på til øret.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-01-05 02:04

mikkel paulsen wrote:

> [...]
> så kan jeg slet ikke forstå hvorfor blodstrømmen i hænderne ikke
> påvirker skallen når man holder den på til øret.

Det der sker er at du lukker de omgivende lyde ude, hvorfor du kan høre
den susen blodet giver i det indre ører.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-01-05 09:36

Finn Guldmann skrev:

> Det der sker er at du lukker de omgivende lyde ude, hvorfor
> du kan høre den susen blodet giver i det indre ører.

Det kan vist ikke være hele forklaringen. Så skulle det jo lyde
ligesådan, når man lukker "øreknappen" med en finger. Jeg har
ingen konkylieskal, men man kan opnå en susen ved at hvælve
hænderne om ørerne. Sjove lydvirkninger kan også opnås ved
at holde et par glas eller kopper mere eller mindre tæt omkring
ørerne.

Her er et link til Experimentariums side, som blandt andet forklarer
noget om konkyliens *resonansrum*:
<
http://www.experimentarium.dk/dk/naturvidenskab_og_teknik/artikler/artikel.132.html

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : David T. Metz

Dato : 13-01-05 14:00

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Det kan vist ikke være hele forklaringen. Så skulle det jo lyde
> ligesådan, når man lukker "øreknappen" med en finger.

Det gør det også for mig ... dvs. der er lidt mindre rumklang, men
grundlyden er den samme.

> [...]
> hænderne om ørerne. Sjove lydvirkninger kan også opnås ved
> at holde et par glas eller kopper mere eller mindre tæt omkring

Især hvis man sidder ved siden af en ikke-lydløs computer.

David

Fra : jonas brink worsøe

Dato : 14-01-05 02:34

On 12 Jan 2005 15:36:48 -0800, mikkel paulsen wrote:

> [...]
> så kan jeg slet ikke forstå hvorfor blodstrømmen i hænderne ikke
> påvirker skallen når man holder den på til øret.

Det er da havet du kan høre. Ligesom når du sætter din sko til øret, så kan
du høre dine fodtrin.

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 13-01-05 19:58

mikkel paulsen wrote:
> Den susende lys som man kan høre i et konkylie, hvor kommer den fra?

Øret udsender lyd (otoacustisk emission), jeg mistænker at konkyliet
er en resonans kammer, der forstærker og sender lyden tilbage i øret.

Årsagen er ret handwaving at der foregår energiforbrugende aktive
processer i øret (i hårbundterne i bassilar membranen). Effekten er
en væsentlig forstærkelse af lydfølsomheden, men har også som
konsekvens at øret selv kan udsende støj.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : mikkel paulsen

Dato : 14-01-05 23:54

Carsten Svaneborg <zqex@sted.i.tyskland.de> wrote in message news:<4usib2-fe2.ln1@dhcp024.mpipks-dresden.mpg.de>...
> [...]
> en væsentlig forstærkelse af lydfølsomheden, men har også som
> konsekvens at øret selv kan udsende støj.

Hmm så den med lyden er altså den gængse forklaring! så forstår jeg
bare ikke hvorfor den susen stadig opstår når jeg sætter en mikrofon
ind i konkylien, den lyder godt nok noget anderledes.

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 16-01-05 19:42

mikkel paulsen wrote:
> Hmm så den med lyden er altså den gængse forklaring! så forstår jeg
> bare ikke hvorfor den susen stadig opstår når jeg sætter en mikrofon
> ind i konkylien, den lyder godt nok noget anderledes.

Med mindre mikrofonen udsender støj, som så forstærkes i konkylien,
så passer min forklaring ikke.

Dog er otoaccustiske emmisioner noget der kan måles.