hjælp til pletfjerning
Fra : Benny

Dato : 12-01-05 22:33

Jeg har fået en grim rustfarvet plet på mit køkkenbord. Skaden er opstået
ved at jeg har ætset print med jernklorid i vandig opløsning, og spildt
noget af vædsken. Pletten går ikke væk med gængse rengøringsmidler, og så
var det jeg tænkte, at der måske var en kemiklog her i gruppen, der ved
hvordan man omdanner den til noget mindre synligt?

mvh Benny

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-01-05 01:10

Benny skrev:

>Jeg har fået en grim rustfarvet plet på mit køkkenbord.

Jeg lod engang af vanvare en øloplukker ligge og soppe i noget
vand på køkkenbordet. Der gik tilfældigvis et par dage inden jeg
kom hjem og fik gjort rent. Det er nok 10 år siden. Pletten er
der endnu trods daglig rentøring af køkkenbordet med en klud med
varmt sæbevand. Af og til skurer jeg det rent med skurepulver.

Jeg har ikke gjort noget derudover for at komme af med den. I
starten troede jeg at den ville blive slidt væk ret hurtigt, men
det er altså ikke sket, men den er langt fra så tydelig som i
starten.

--
Bertel

Fra : Peter Jensen

Dato : 13-01-05 13:55

Benny wrote:

> [...]
> rengøringsmidler, og så var det jeg tænkte, at der måske var en
> kemiklog her i gruppen, der ved hvordan man omdanner den til noget

Jernklorid pletter tilsyneladende permanent. Hvis det bare var en
rustplet, så skulle du kunne få den af med en svag syre (f.eks. eddike),
men jeg skal ikke kunne sige om det kan blege en jernklorid plet. Prøv
evt. også brintoverilte, men jeg ville ikke have de store forventninger.

--
PeKaJe

BOFH Excuse #402:
Secretary sent chain letter to all 5000 employees.

Fra : Benny

Dato : 13-01-05 19:36

Jeg har prøvet eddikesyre uden resultat
Jeg køber en flaske brintoverilte og vender tilbage med resultatet
tak for hjælpen
mvh Benny
Peter Jensen <usenet@pekajemaps.homeip.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41e66f9d$0$179$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

klip...

Fra : David T. Metz

Dato : 13-01-05 14:03

Benny wrote:
> Jeg har fået en grim rustfarvet plet på mit køkkenbord.

Hvilket materiale er bordet af?

David

Fra : Benny

Dato : 13-01-05 19:38

Laminat tror jeg det hedder.

David T. Metz <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41e67167$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Tommy Jørgart

Dato : 13-01-05 15:17

Oxideret jern fjernes ikke særlig let. Der skal et reduktionsmiddel til.
Brintoverilte som foreslået er stærkt oxiderende.
For længe siden så jeg i Brugsen et middel, der hævdedes at kunne tage
rustpletter af tøj.
Et forsøg værd, måske?
Tommy Jørgart

Fra : Benny

Dato : 13-01-05 19:40

Tommy Jørgart <tommy_jorgart@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41e679d0$0$33684$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> Brintoverilte som foreslået er stærkt oxiderende.
> For længe siden så jeg i Brugsen et middel, der hævdedes at kunne tage
Kan du evt huske hvad det hedder?
mvh Benny

Fra : Peter Jensen

Dato : 13-01-05 20:32

Tommy Jørgart wrote:

[Top-post rettet]

> Oxideret jern fjernes ikke særlig let. Der skal et reduktionsmiddel
> til. Brintoverilte som foreslået er stærkt oxiderende.

Er jernklorid oxideret jern?

--
PeKaJe

All that glitters has a high refractive index.

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 13-01-05 22:28

"Peter Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> skrev i en meddelelse

> Er jernklorid oxideret jern?

Den rustrøde farve antyder at trivalent jern er involveret, og ikke
divalent. Divalent jern er let-opløseligt i vand, mens trivalent ikke er
det.
Iflg

http://home19.inet.tele.dk/vikinger/Kemi/Redox.htm

er baser reducerende jo stærkere basiske de er, så du skal nok den vej ...
Kan du øve dig på noget andet inden du ødelægger dit laminat?

Carsten

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 14-01-05 01:45

Carsten Troelsgaard skrev:
> er baser reducerende jo stærkere basiske de er, så du skal nok den vej ...
> Kan du øve dig på noget andet inden du ødelægger dit laminat?

Hvis han alligevel skal ødelægge laminatet, kan han så ikke ligeså godt øve
sig på det på det?
(Okay, den hører måske snarere hjemme i dk.kultur.sprog)

Jeg har flere steder i supermarkeder og byggemarkeder set rensemidler som
påstås at kunne fjerne rust, meeen om det virker på jernklorid ved jeg ikke.

-------
Tomas

Fra : Tommy Jørgart

Dato : 14-01-05 03:13

Benny og Carsten m. fl.
1) Det er helt forkert, at baser principielt er reducerende.
Vikinge-websiden fejlinformerer.
Når det gælder reduktion-oxidation spiller elektronen den samme rolle, som
brint gør for syre-base reaktioner.
De to slags reaktioner er gerne koblede og det skal nok forvirre en og
anden, men een og samme sag er det ikke. Misforståelsen kan måske bygge på,
at mange ved, at stærke oxiderende syrer er der flere af svovlsyre,
salpetersyre, mv.
Det, der skal til for at opløse oxideret jern er noget så specielt som en
reducerende stærk syre. Om et kemikalium med dette signalement eksisterer
som et eksotisk kemikalium er jeg ikke klar over. Det ville i så fald være
et velkomment bidrag i pletrensningssammenhæng.
2) At jernklorid enten er eller bliver til oxideret jern under atmosfæriske
betingelser er der ikke tvivl om. Det tager kun minuter at oxidere Fe(2+)
til Fe(3+) og derefter er det hvad vi plejer at kalde rust.
3) "Sterling rustpletfjerner" angives at kunne fjerne rustpletter på tøj og
metal. Så hvorfor ikke træ? Jeg har ikke prøvet det. Den er dog gledet ud af
sortimentet på Sterlings hjemmeside http://www.sterlingpolish.dk/ , men
Benny, du kan jo spørge, hvor den er blevet af?
4) Hvor er det ærgerligt, at de unge ikke længere lærer kemi i skolen.
VH Tommy Jørgart