12 om til 9 volt
Fra : KO

Dato : 20-05-01 21:52

Jeg ved hvordan man lave 7 volt, ud fra et 12 volt 4-bens stik. Men hvordan laver man 9 volt, ud fra et 3 bens stik?

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 20-05-01 22:43

"KO" <kim.olsen@email.dk> wrote in message
> Jeg ved hvordan man lave 7 volt, ud fra et 12 volt 4-bens stik. Men
hvordan laver man 9 volt, ud fra et 3 bens stik?

Den nemmeste måde er med en LM7809 seriespændingregulator.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Morpheous

Dato : 20-05-01 23:06

Den regulator, kan man bruge den til at skrue op og ned for modstanden ???
så man selv kan vælge spænding ???

Hvor mange watt kan den klare og hvad koster den cirka ???

Jeg var nede i den lokale og han sagde det var ikke bare lige til, så jeg
endte med at købe nogle 5watt's modstande 15, 22, 33 og 56Ohm for at prøve
mig frem. jeg tror det var den på 22Ohm der gav ca. 8,5V (nå den var på
12V).

Venlig hilsen

Kenneth

Nicolai Boilesen <nicolai_boilesen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9e9dof$noj$1@sunsite.dk...

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 21-05-01 11:41

"Morpheous" <rungsted@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Den regulator, kan man bruge den til at skrue op og ned for modstanden ???
> så man selv kan vælge spænding ???
>
> Hvor mange watt kan den klare og hvad koster den cirka ???

Den koster 10 - 20 kr. Den kan klare 1 ampere med køleplade, og den kræver
ingen modstande, kun to kondensatorer, en før og en efter. Sæt evt. en diode
fra udgang til indgang, så den leder når spændingen på udgang er højere end
på indgang.

Carsten Nielsen

Fra : Tommy Mikkelsen

Dato : 21-05-01 21:28

Vælger du derimod en spændingsregulator til 5 volt som fx. en 7805 kan du
regulere spændingen imellem 12 - 5 volt.
Det kræver blot at du sætter en fast modstand på som tilbagekobling og en
variabel modstand til stel.
Kondensatorer er desuden kun nødvendige på indgangen, hvis du bruger en lang
ledning til at forbinde regulatoren med,
og hvis du ønsker en hurtigere regulering. Find dig et databld over fx 7805
og følg så blot application note'ne.

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 21-05-01 22:28

"Tommy Mikkelsen" <isl28808@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Vælger du derimod en spændingsregulator til 5 volt som fx. en 7805 kan du
> regulere spændingen imellem 12 - 5 volt.

Kan man virkelig regulere helt op til 12V når input kun er 12V?

--
Jimmy Nielsen

Fra : Tommy Mikkelsen

Dato : 22-05-01 21:48

"Jimmy Nielsen" <jimmy-nNOSPAM@email.dk> wrote in message
> "Tommy Mikkelsen" <isl28808@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
>
> Kan man virkelig regulere helt op til 12V når input kun er 12V?
>
> --
> Jimmy Nielsen

Nej der vil selvfølgelig være en lille spændingsfald henover regulatoren.
Jeg kører selv med sådanne en opstilling, hvor jeg trækker to 120mm blæsere
med den, en på cpuen og en i psuen, og med netop min opstilling kan jeg få
11,2 v ud når jeg ikke regulere spændingen ned, altså en spændingsfald på
kun 0,8 v. Det kan jeg leve med!

Fra : Henning

Dato : 21-05-01 21:59

On Mon, 21 May 2001 00:05:40 +0200, "Morpheous" <rungsted@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>mig frem. jeg tror det var den på 22Ohm der gav ca. 8,5V (nå den var på

Det afhænge fuldstændig af, hvor meget strøm du trækker. Trækker du
mere strøm falder spændingen - den overskydende effekt bliver afsat i
modstanden, som lynhurtigt vil brænde over... Med mindre du har en
modstand på størrelse med en mursten, hvis du skal afsætte meget mere
end et par watt i den. (watt=spændingsfald*strøm).
Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : The Amazing Grace

Dato : 22-05-01 13:33

KO wrote:

> Jeg ved hvordan man lave 7 volt, ud fra et 12 volt 4-bens stik. Men hvordan laver man 9 volt, ud fra et 3 bens stik?

Jeg har ikke selv prøvet, men når man kan lave 7 Volt ved at forbinde
over +12 og +5, så burde man kunne lave 8,7 V ved at forbinde over +12
og +3,3.

Det må være tæt nok på 9 V, og så slipper man for modstande der kan
brænde af, og som desuden udvikler ekstra varme i maskinen.

Er der nogen der har prøvet?

Mads Hansen

--
It is interesting to note that before the advent of Microsoft Windows,
"GPF" was better known for its usage in plumbing: Gallons Per Flush.

Fra : Ì

Dato : 25-05-01 01:34

LADVÆRE MED AT RODE MED DE 3.3 VOLT da de brugers af mb...
køb bare 5 - 6 dioder, billigt og nemt !(sæt dem i serie).

ang. extra varme så glem det problem, selv med en Delta Black Label, vil de
afsætte under 1 Watt, hvilket vil du aldrig vil kunne mærke, endsige måle.

Fuck en masse dumme fjolser der udtaler sig som de har forstand,
der er ok at spørge dumt, men ikke at svare, når man ikk ved en skid.

Venligst Peter

KO <kim.olsen@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9e9aot$8rg$1@news.cybercity.dk...

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 25-05-01 11:12

> LADVÆRE MED AT RODE MED DE 3.3 VOLT da de brugers af mb...

Øh, det gør de 5V da også? Må vi så heller ikke bruge 7V tricket?

Jeg ville nu ikke være bange for at brænde noget af, ned 8.7V oller 7V
tricks, så længe man kun tilslutter lav-effekt grej til.

mvh
Jeppe Seidelin Dam