QoS routere - anbefaling
Fra : NoOne

Dato : 12-01-05 08:50

.... jeg skal snart til at kører VoIP .... til det skal jeg brugen en
router med QoS og Analog port til mine alm telefoner ....

...... hvilke routere/gateways vil I anfefale ? (ikke wireless)

RaZoR .......

Fra : PØLLE

Dato : 12-01-05 23:37

Hallo Mr. NoOne

"NoOne" <test@mail.org> skrev i en meddelelse
> [...]
| router med QoS og Analog port til mine alm telefoner ....
|
| ..... hvilke routere/gateways vil I anfefale ? (ikke wireless)

Går dit QoS spørgsmål på, at du også skal kunne uploader samtidig med, at du
taler IP-tlf. og det uden B-abonnenenten (altså den anden) bliver forstyrret
af en masse kliklyde, så skal du have ret stor båndbredde.

Jeg har selv 1024/256 og har tester flere routere med QoS uden noget godt
resultat.
Det eneste som virker er, at begrænse uploadhastigheden for PC'en med et
program. Dette program kan du købe/prøve her http://www.netlimiter.com/.
Programmet virker vældig godt, ja så godt at min kone ikke kommer farende
mere, når hun pladrer med veninderne og jeg samtidig bruger explorer.

Køb en god adaptor f.eks. denne http://estation.dk/product.asp?product=489,
hvor der er indbygget router. Selv har jeg prøver med HandyTone-286, den
samme med router hedder -486, de er ikke nær så gode som sipura-adaptorerne,
derfor er de også meget billigere.
Sipura-adaptorerne kan indstilles til, hvad det skal være. Alle IP-tlf.
leverandører har opsætningen til den/dem. Bl.a. kan Sipura-adaptorerne
indstilles til "Vis-nr", for selv om de forskellige IP-tlf. leverandører
siger de har "Vis-nr", så er det ikke på dansk endnu derfor skal en adaptor
i felter [Caller ID Method:] indstilles til DTMF(Finland, Sweden) og ikke
DTMF(Denmark) for at "Vis-nr" virker.

NB! Jeg har ikke noget med salg af Sipura at gøre. Du kan roligt købe den
hos www.estation.dk for han er virkelig seriøs.

Mvh
PØLLE

Fra : Jens G

Dato : 13-01-05 15:55

On Wed, 12 Jan 2005 23:37:10 +0100, "PØLLE" <NoName@mail.dk> wrote:

> [...]
>taler IP-tlf. og det uden B-abonnenenten (altså den anden) bliver forstyrret
>af en masse kliklyde, så skal du have ret stor båndbredde.

Jeg har en Linksys WRT54GS med Linksys egen firmware og en Sipura
SPA2000.

Problemet med hurtige kliklyde hos samtalemodtager, hvis jeg uploadede
max fra min PC mens jeg talte telefon, blev stort set fjernet ved at
ændre "RTP Packet Size" i SPA'en fra 0.030 til 0.015.

>Jeg har selv 1024/256 og har tester flere routere med QoS uden noget godt
>resultat.

Jeg har 512/256 og jeg synes faktisk det virker fint på uploadsiden.
Min router giver ikke mulighed for QOS ved download med den firmware
den har nu, og det giver lidt delay i min ende, hvis jeg downloader
mens jeg taler, og det kan jeg acceptere. Det vigtigste er at modtager
hører det ordentligt.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : PØLLE

Dato : 13-01-05 20:30

Hej Jens G

"RTP Packet Size i SPA'en fra 0.030 til 0.015 " > bruger jeg også, men denne
ændring kan ikke klare alt.

"hvis jeg downloader mens jeg taler, og det kan jeg acceptere" > du har nok
ikke en kone, som samtidig skal skvadre med søsteren uden min viden, så kan
jeg kun fortælle, at det med "uden min viden" kun en kortvarig situation.

Programmet NetLimiter virker vældig fint og jeg skal ikke spørge, om jeg må
down- og/eller uploade. Ej heller skal min kone fortælle, at nu skal hun
altså ringe.
Godt nok mister jeg 128 kb upload permanent, men det lever jeg med.

Jeg kunne godt tænke mig og vide om HandyTone-X har "RTP Packet Size"
funktionen ??
Jeg anskaffede mig først en Sipura, men pga. Musimi's salg, og dermed min
mulighed for at få porteret mit nummer, valgte jeg derfor Telsome.
Telsome anbefaler HandyTone, hvorefter jeg solgte min Sipura og købte en
HandyTone.
Med HandyTone havde jeg ikke andet end ballade og per. låsning (uha der var
sandelig lagt i kakkelovnen af fruen, når låsning skete og jeg ikke var
hjemme). I øvrigt synes jeg lydkvaliteten i HandyTone er ulden.
Nu har jeg igen en Sipura og kvaliteten er igen i top. "Vis-nr" virker igen
også på Telsome.

Og så lige lidt om TDC.
Hvis man ser i deres prisliste, har de ikke den store interesse i at levere
ADSL med højere end 128 kb/s. På denne måde undgår de nemlig IP-telefoner.

PØLLE

Fra : Jens G

Dato : 13-01-05 21:50

On Thu, 13 Jan 2005 20:29:42 +0100, "PØLLE" <NoName@mail.dk> wrote:

>Hej Jens G
>
>"RTP Packet Size i SPA'en fra 0.030 til 0.015 " > bruger jeg også, men denne
>ændring kan ikke klare alt.

Upload mæssigt ser det ud til at virke fint.

> [...]
>jeg kun fortælle, at det med "uden min viden" kun en kortvarig situation.

Hvis hun vil tale uden min viden, må hun jo gøre det når jeg ikke er
hjemme, eller med sin mobil. Det er nu heller ikke tit jeg downloader
noget.

> [...]
>altså ringe.
>Godt nok mister jeg 128 kb upload permanent, men det lever jeg med.

Vi har mere end en PC, så jeg går ud fra at jeg så skulle have
netlimiter installeret så de tilsammen vil efterlade nok båndbredde
til IP-telefonien? Det ville ikke være acceptabelt.

>Jeg kunne godt tænke mig og vide om HandyTone-X har "RTP Packet Size"
>funktionen ??

Det ved jeg ikke.

Fra : Jeppe Jensen

Dato : 19-01-05 21:28

> [...]
> max fra min PC mens jeg talte telefon, blev stort set fjernet ved at
> ændre "RTP Packet Size" i SPA'en fra 0.030 til 0.015.

Hvor har du fundet det RTP, indstillingen?

vh
jepp

Fra : PØLLE

Dato : 20-01-05 16:43

| Hvor har du fundet det RTP, indstillingen?

Fanen under fanen "SIP" kik efter en rød overskrift, som hedder" RTP
Parameters".

Ellers skriv igen

PØLLE

Fra : Jens G

Dato : 20-01-05 18:05

On Wed, 19 Jan 2005 21:28:14 +0100, "Jeppe Jensen" <12@12.12> wrote:

[...]
>Hvor har du fundet det RTP, indstillingen?

I SPA'ens Advanced/Sip - RTP Parameters