Lyn/statisk elektricitet
Fra : Carlsen

Dato : 12-01-05 06:36

Hej NG...

Jeg har læst lidt om lyn og statisk elektricitet her på nettet og i nogle
forkellige bøger, men der er ingen steder der forklarer helt nøjagtigt hvad
der sker når der springer gnister - store eller små!?

VH
-LC

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-01-05 18:43

Scripsit "Carlsen" <carlsens@webspeed.dk>

> Jeg har læst lidt om lyn og statisk elektricitet her på nettet og i nogle
> forkellige bøger, men der er ingen steder der forklarer helt nøjagtigt hvad
> der sker når der springer gnister - store eller små!?

Det elektriske felt bliver så stærkt at det trækker nogen af
elektronerne i luftens atomer væk fra de atomer de ellers hører til.
Når en elektron først at sluppet fri af sit atom bliver den acceleret
af det elektriske felt, og det tilbageværende ioniserede atom
accelererer (noget mere adstadigt) i den anden retning. Denne
ladningsforskydning har tendens til at gøre det elektriske felt i
nærheden kraftigere, hvilket river endnu flere elektroner fri, og så
videre i en kædereaktion.

Hurtigt opstår der en sammenhængende kanal af ioniserede atomer mellem
det elektriske felts to poler, og så vandrer der ladningsbærere gennem
kanalen indtil ubalancen er bragt så meget i orden at elektroner og
ioner ikke længere bliver acceleret fra hinanden hurtigere end de kan
finde sammen.

--
Henning Makholm "It was intended to compile from some approximation to
the M-notation, but the M-notation was never fully defined,

Fra : Allan Kusk

Dato : 13-01-05 16:55

> [...]
> af det elektriske felt, og det tilbageværende ioniserede atom
> accelererer (noget mere adstadigt) i den anden retning.

Er der en af de tre luftarter, der er mest af, som først bliver ioniseret og
hvornår dannes der ozon? Jeg spørger fordi jeg ved ikke om det er
forsvarligt at opsætte luftrensere der ioniserer luften, der hvor der er
problemer med statisk elektrisitet.
vh. Allan Kusk

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 13-01-05 22:44

> [...]
> hvornår dannes der ozon? Jeg spørger fordi jeg ved ikke om det er
> forsvarligt at opsætte luftrensere der ioniserer luften, der hvor der er

ved det ikke præcist, men tvivler på at en koncentration kan blive så stor
at der sker noget mellem de to indendøre.
statisk el. er primært gnidning langs gulv, møbler mm og det andet i luft.
Hvor har du meget statisk elektrisitet? kan du ikke slippe af med den?

Torben

Fra : Allan Kusk

Dato : 15-01-05 21:25

Hvor har du meget statisk elektrisitet? kan du ikke slippe af med
> den?
>
> Torben

Problemet er på en fabrik med maskiner der fremstiller kobber spoler.
Der sidder en dame og betjener maskinen og er utrolig meget plaget af
statisk elektrisitet. Alt er jordforbundet og hun sidder selv og holder ved
"jord" hele tiden, men alligevel trækker hun 5cm gnister når hun rejser sig
og går hen til en reol eller en anden person. Det mærkelige er at hun er
den eneste ud af 10 der har det problem. Det vil sige problemet er væk
efter at jeg har sat et ioniserings apparat op, men jeg ved ikke om den
måske udsætter hende for ozon. Det var der noget snak om for et stykke tid
siden.
vh Allan Kusk

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 15-01-05 22:05

Allan Kusk <a.kusk@c.sletdk> wrote:

>Det mærkelige er at hun er den eneste ud af 10 der har det problem.

Hvad med damens fodtøj?

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Allan Kusk

Dato : 15-01-05 22:57

Ove Kjeldgaard wrote:

> Hvad med damens fodtøj?

Alt blev prøvet over en periode på flere år uden at det hjalp, så det var
virkelig en plage indtil jeg satte ionkilden op.
Allan

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 15-01-05 23:42

Allan Kusk wrote:

> Alt blev prøvet over en periode på flere år uden at det hjalp, så det var
> virkelig en plage indtil jeg satte ionkilden op.

Et godt universalmiddel er at øge luftfugtigheden, hvis det kan lade sig
gøre det pågældende sted. Prøv eventuelt at starte med at måle
luftfugtigheden - jeg kender ikke helt de anbefalede grænser, men 40-50
% relativ fugtighed er vist meget passende ?

Ellers skulle det også hjælpe at bruge skyllemiddel ved tøjvask, men det
er normalt både overflødigt og miljøbelastende...

--
Vh Kurt http://www.aub.dk/~kkjen

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 16-01-05 11:47

> [...]
> måske udsætter hende for ozon. Det var der noget snak om for et stykke tid

Hej Allan det lyder som et interessant fænomen, men synd at hun ikke kan
blive afladet nok. Mærkeligt at det sker alligevel når hun er forbundet til
jord! Lider hun af hovedpine, da det ofte opstår med statisk
elektrisitet?

Tænkte lige på om jeres maskiner kommer til at virke som en slags Van de
graff generator? At hun sidder med jord, og er afladet, når hun så rejser
sig og slipper jord, og går væk fra maskinen, så er der et statisk elektrisk
felt rundt om maskinen, så hun når at blive opladet mens hun går væk fra
den. Det var blot en tanke. Kan I prøve at forlænge jord ledningen på
hende, til hun er tilpas langt væk fra maskinen?

Hvad med hendes tøj fra inderst til yderst, forskelligt tøj kan være ret
gunstigt til at lave statisk elektrisitet.
Sker det ikke med andre som står ved den maskine?

Måske er hun bare en speciel kropsopbygning. Har selv oplevet en anden
person som skulle holde tale til et foredrag, at når han fik mikrofonen i
hånden så gik den ud, eller lyden var meget ustabil, så man hørte aldrig en
hel sætning færdig. Så snart en anden person holdt mikrofonen for ham, gik
det klart igen.

5 cm gnister er imponerende, jeg lavede selv et forsøg engang med at gå
rundt og gnide på gulvtæppe mm. og nåede kun op på ca 2 cm.

Mener også at kopimaskiner udsender lidt ozon, og kræver også udluftning i
sådan et rum, eller ophold over ½ time ad gangen er ikke helt sundt, hvis
der ikke er udluftning. Det er ofte små rum. Og jeres lyder som et stort
produktionslokale, så vel bare lidt udluftning skulle være nok.
Tror egentlig bare at luften har være negativ ladet, og så du har
genoprettet den til neutral med dit ioniserings apparat.

Bare mit bud.

Det er vel ikke magnetfelter kobber maskinen laver?

MVH

Torben

Fra : Allan Kusk

Dato : 17-01-05 17:17

Lider hun af hovedpine, da det ofte opstår med statisk
> elektrisitet?

Ingen hovedpine. Det eneste der er specielt ved hende er, at hun er ekstrem
tynd.

> [...]
> den. Det var blot en tanke. Kan I prøve at forlænge jord ledningen på
> hende, til hun er tilpas langt væk fra maskinen?

Det ville jo være et godt forsøg, men de damer er ikke altid lige
begejstrede for mine forsøg.

> Hvad med hendes tøj fra inderst til yderst, forskelligt tøj kan være ret
> gunstigt til at lave statisk elektrisitet.

Jeg har ikke undersøgt hendes "inderste".

> Sker det ikke med andre som står ved den maskine?

Nej og maskinerne er ens.

> [...]
> gik det klart igen.
>

> Det er vel ikke magnetfelter kobber maskinen laver?

Nej.
Nu går det godt og jeg kan anbefale opsætning af sådant et ionanlæg. Det er
virkelig et stort problem mange steder, og man behøver ikke at leve med
det.
vh. Allan Kusk

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 17-01-05 22:05

> Ingen hovedpine. Det eneste der er specielt ved hende er, at hun er
ekstrem
> tynd.

Godt hun ikke lider. Jeg ved ikke om et lille kropsfedt lag har
indflydelse?

> Det ville jo være et godt forsøg, men de damer er ikke altid lige
> begejstrede for mine forsøg.

Forståeligt, hvis det er så godt som løst. Jeg selv ville have testet det
til bunds, med sådanne fænomener.

> Jeg har ikke undersøgt hendes "inderste".

Jeg spurgte ikke om du kom i stødet med hende eller der opstår en gnist
mellem jer. Det er hvis hun går i en bestemt slags tøj (materiale) og hun
har en type inderst, en anden i 2. lag og måske et 3. lag, og de så i sig
selv virker gunstige for at lave statisk elektricitet, og maskinen lige gør
det sidste, ja så vil hun altid være den som laver gnister. Og de andre har
lidt anderledes tøj.

> Nej og maskinerne er ens.

Er der mon flere kraftkabler ved den maskine, i loftet, på gulvet, i gulvet?

Torben

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-01-05 22:36

Scripsit Allan Kusk <a.kusk@c.sletdk>

> Er der en af de tre luftarter, der er mest af, som først bliver ioniseret og
> hvornår dannes der ozon?

Det har jeg så til gengæld ikke nogen ide om.

--
Henning Makholm "First chapter, the plot advances,
second chapter, Ayla makes a discovery that