Eksisterer jet-lag
Fra : Bo Warming

Dato : 12-01-05 01:57

Den snes gange jeg har fløjet et par jordradier, har jeg ikke mærket
jetlag - kun naturlig søvnighed pga forstyrrelse af søvnrytmen

For 50 år siden forskedes i biorytmer og nogle sensationssøgende pinger fik
journalister med på at vi har indre ur som bør adlydes.

Siden viste man at skifteholdsarbejdere kan sagtens vænne sig til alt. Der
er ikke er uoverkommeligt problem.

Fornylig har jeg gjort nat til dag og "nået hele vejen rundt" så forskubning
af den lange søvn efterhånden igen (efter få dage) faldt på plads med den
normale midnatsperiode. Hvis der var biorytme-styring, som man volder imod,
tror jeg at jeg ville have fornemmet det.

Da jeg ferierede nord for polarcirklen, fandt jeg heller ikke stor ændring i
søvnrytme eller behov.

Har nogen grund til at tro på biorytme-mekanik som har betydning for moderne
mennesker.?
Er vanens magt ikke alt?

Fra : Rasmus

Dato : 12-01-05 06:11

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in

> [...]
> ændring i søvnrytme eller behov.
>
> Har nogen grund til at tro på biorytme-mekanik som har betydning for

Du er nok en af de heldige, som ikke har de store problemer med at lave
om på døgnrytmen. Men når jeg har nattevagt, kan jeg tydeligt mærke at
jeg er træt/sløv om natten, og sover let om dagen. Vi er bygget til at
sove om natten, bla. ændres nogle af vores biorytmer om natten, i
forhold til om dagen. Voren organer arbejder anderledes om natten, end
om dagen. 3 måneders 4-holdsskift kan godt mærkes, skulle jeg hilse og
sige ! Vi arbejder 6-dag, 2-fri, 6-nat, 2-fri, 6-aften, 2-fri osv.
Energien er størst den første måned, de sidste to, er der ikke det store
overskud til at laveandet end det, som er nødvendig her hjemme.

Fra : Bo Warming

Dato : 12-01-05 07:49

"Rasmus" <r_w_o@REMOVEtdcspace.dk> wrote in message
> [...]

> Energien er størst den første måned, de sidste to, er der ikke det store
> overskud til at laveandet end det, som er nødvendig her hjemme.

Jeg er helbredsmæssig heldig og love bør respektere mur-og-nagelfast
sygdomsrisiko, hvis den findes.
Men de biorytmer som dyrs koglekirtel (pineal gland) skaber vedr årstider
og brunst og lignende har slet ikke noget sidestykke hos mennesker.
Og dyr tager ikke skade af at blive tvunget til unaturlighed vedr denne
bagatel.
Hvis mange ansatte har det problem, som du har, så må de kollektivt
forhandle med arbejdsgiveren om flextid og lignende - men stat og LO bør
ikke insistere for nationalt ensrettende love eller overenskomster.

Selvfølgelig arbejder organer anderledes om natten. Vi er skabt til op og
ned mht stofskifte. Men vaner er formbare - at gøre dag til nat og nat til
dag, sker ofte af lyst. A og B mennesker har NUL BIOLOGISK BASIS, så vidt
vides.
Det har de vedr dumdristige høj-adrenalin mennesker, der har disposition til
at blive stuntmen og bjergbestigere, men det er noget helt andet.
"Association er ikke bevis" - det bør huskes når fagforeningspampere søger
at skabe falsk eksistensberettigelse ved at fejlcitere medicinsk viden om
biorytmer - det er en MEGET USIKKER VIDEN.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-05 13:25

Rasmus wrote:

> [...]
> Energien er størst den første måned, de sidste to, er der ikke det store
> overskud til at laveandet end det, som er nødvendig her hjemme.

Et forslag til hvordan du får mere ud af din søvn, når du skal sove om
dagen, kunne være at du får lavet det så du kan lave en total
mørkelægning af dit soveværelse. Det der har betydning for din søvn er
lyset.

Man bruger bl.a. lyset til at bilde kroppen ind at den føre mere sol end
den gør, f.eks. i vintermånederne oppe nordpå.

En måde du kan klare problemet med mørkelægningen på kunne være ved at
lukke dit soveværelsesvindue af med alufolie (Staniol). Du skal blot
huske at sætte det op med tape, ikke at klistre det op som tapet.

Den med klister blev jeg advaret imod af konen til ham der gav mig ideen
med foliet. Det blev nemlig hende der kom til at tage det ned.

De biorytmer jeg kender til har "omgange" på 23, 28 og 33 dage, og har
ikke så stor indflydelse på døgnrytmen. Den bestemmes mest af lyset.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".