handel som ikke momsregistreret???
Fra : Tigeren

Dato : 11-01-05 22:42

Jeg går og roder lidt med tanken om at starte en enkeltmandsvirksomhed og
lave import og salg af varer.

Efter samtale med told & skat siger de at jeg kan omsætte for 50000 om året
uden
at være momsregistreret, hvilket jo er en ret god idé for så kan jeg se om
det er noget jeg
gider beskæftige mig med.

Jeg har derefter foretaget enkelte indkøb fra England og solgt disse videre.
Der er betalt
engelsk VAT (Moms) af varen.

Jeg betaler selvfølgelig skat af overskuddet. Min spørgsmål er nu, kan jeg
købe varer fra
England ligeså meget jeg har lyst til? Eller vil told & skat komme efter mig
på et eller andet tidspunkt
og beder mig om diverse dokumentation???

Mvh

Lasse

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-05 16:59

Du skal have den samme dokumentation for køb og salg uanset om du er
momsregistreret eller ej.

Når omsætningen runder 50.000 indenfor et år eller du ved den vil det,
SKAL du momsregistreres.

hilsen
Uffe

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 12-01-05 21:19

Og......bare for at være på den sikre side...............så skal du huske,
at Told og Skat, jo også er dem, som har med din selvangivelse og dit
firmaregnskab at gøre.

Så jo! - det kan forlang fuld dokumentation for indkøb, omkostninger og
varealg, for at kontrollere, at du bringer hele overskuddet til beskatning.

Det handler jo ikke kun om moms.

/Flemming U

Fra : Elmand

Dato : 13-01-05 09:28

"Tigeren" <reiki@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
efter mig
> på et eller andet tidspunkt
> og beder mig om diverse dokumentation???

Det kan da ikke betale sig for dig hvis ikke du er momsregistreret.
Du kan ikke få din købsmoms refunderet.
Du skal betale moms af alle dine øvrige omkostninger og får ikke
disse refunderet.
Og tilsidst hvis du sælger til andre virksomheder, kan disse ikke
fratrække nogen moms.-
Derfor forstår jeg ikke, at folk ikke vil lade sig registrerer.- og
skatteregnskabet er det samme.

Espersen EL & Antenne
elmand@vipdotcybercity.dk
27 30 Herlev

Fra : Nico de Jong

Dato : 13-01-05 11:21

"Elmand" <elmand@vip.cybercity.antispam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fratrække nogen moms.-
> Derfor forstår jeg ikke, at folk ikke vil lade sig registrerer.- og

Det kunne jeg ikke have sagt bedre!
Nico

Fra : Tigeren

Dato : 13-01-05 12:59

Jeg kan god se fordelen ved at være momsregistreret, men der er også meget
arbejde
med momsregnskab og hvis man ikke ved om det er det man vil, så er det meget
arbejde
at gå i gang med.

Jeg kan godt se jeg ikke kan trække købsmoms fra varen, men jeg skal vel
heller ikke
lægge den til varen idet den allerede er betalt. Et eller andet sted går det
vel lige op.

Det er klart at hvis jeg får udgifter på ting til arbejdet. så kan det
betale sig at momsregistrere sig.

Lasse

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-01-05 14:14

> [...]
> arbejde
> med momsregnskab og hvis man ikke ved om det er det man vil, så er det

Moms-regnskabet er altså ikke særlig ekstra arbejde.
Du skal under alle omstændigheder lave et regnskab. Gør du det i et
bogføringsprogram, får du moms-afregningen lavet automatisk. Laver du det
hele i hånden har Told og Skat et lille regnskabshæfte til at fører
moms-regnskabet i, som de udlevere gratis.

Du skal i øvrigt huske at du skal være importør-registreret når du
importerer varer til videresalg. Det bliver du på samme formular som
benyttes til moms-registreringen.

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-05 13:23

Der kan sagtens være en forretning i det Lasse laver. Han køber en dims
i England til 100 kr og sælger den herhjemme til 110 kr til en privat.
Fortjeneste = 10 kr.

Havde han været moms-registreret kunne han have købt den samme dims uden
engelsk moms til måske 85 kr og med dansk moms og 10 kr i fortjeneste,
ville prisen være (85+10)*1.25 = 119 kr til en privat dansker og så
ville han måske ikke mere være konkurrencedygtig.

Men dette virker kun ved salg til private og fortjenesten pr år ved moms
forskellen kan ikke blive særlig stor: 50.000 kr * (25% - 17%) = 4000
kr. Fratræk derefter andre udgifter og der er ikke meget tilbage.

De 17% er beregnet ud fra eksemplet med 85 kr - jeg kender ikke det
aktuelle niveau i England.

hilsen
Uffe