Webbank-nyt
Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-01-05 22:43

Greetings!

Har lige erfaret at min bank, Spar Nord Bank, langt om længe har fået
snøvlet sig sammen til at få lavet en Java-baseret netbank. Den har jeg
efterlyst i mange år og nu er der en grund mindre til at have IE på sin
maskine.

Jesper G. Poulsen

Fra : N. Christensen

Dato : 12-01-05 09:15

> Har lige erfaret at min bank, Spar Nord Bank, langt om længe har fået
> snøvlet sig sammen til at få lavet en Java-baseret netbank. Den har

Nu hvor jeg er ved det, er der nogen som der har erfaring med Firefox
og Skandiabanken? :)

--
Fjern det el-drevne togsæt fra min e-mail, hvis du vil kontakte mig.

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 12-01-05 11:30

On Wed, 12 Jan 2005 09:14:32 +0100, "N. Christensen" <ic3@er4ic3.dk>
wrote:

>Nu hvor jeg er ved det, er der nogen som der har erfaring med Firefox
>og Skandiabanken? :)

Jeg bruger Mozilla i Skandiabanken - det er vel i princippet det samme
som Firefox(?).
Det fungerer fint, bortset fra at, jeg med jævne mellemrum (hvis der
går mere end to dage mellem hvert besøg) påny skal oplyse brugernummer
og om hvorvidt jeg er ny bruger eller har brugt banken før - i stedet
for at gå direkte til login. Det skulle jeg ikke med IE uanset hvor
længe, der gik mellem hvert besøg, og det ert aldrig lykkedes mig at
finde ud af, hvad problemet er.
Officielt understøttes Mozilla ikke, hvorfor det eneste supportsvar
man kan få, er en opfrodring til at bruge IE.....

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-01-05 12:04

Den 12-01-05 11.30 skrev jubija@yahoo.dk følgende:

> [...]
> går mere end to dage mellem hvert besøg) påny skal oplyse brugernummer
> og om hvorvidt jeg er ny bruger eller har brugt banken før - i stedet

Det er drønirriterende, men du kan snyde systemet! Når du bliver bedt om
at oplyse brugernummer, skal du i stedet klikke på Kontooversigt i
menuen til venstre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 12-01-05 16:07

On Wed, 12 Jan 2005 12:04:11 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Det er drønirriterende, men du kan snyde systemet! Når du bliver bedt om
>at oplyse brugernummer, skal du i stedet klikke på Kontooversigt i
>menuen til venstre.

Det virker desværre ikke for mig - jeg skal stadig skrive brugernummer
og krydse af.

Lars

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-01-05 18:12

On Wed, 12 Jan 2005 11:30:02 +0100, jubija wrote:

> hvorfor det eneste supportsvar man
> kan få, er en opfrodring til at bruge IE.....

Så er det IMHO ikke for vakse.

Mon de tror IE kan køre på alle systemer siden det er "standardsvar" ?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-01-05 22:30

On Wed, 12 Jan 2005 18:12:14 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<visit_tuxx.dk@for.contactinfo> wrote:

>Mon de tror IE kan køre på alle systemer siden det er "standardsvar" ?

"Mon de tror at browsere kan køre på alle elektroniske komponenter?"

Det har ikke noget at gøre med om supporteren er vaks, men om der er
nogle kravspecs, kunden kan forholde sig til på forhånd. Hvis det er
et vigtigt issue, må man vælge bank derefter.

Selvfølgelig kan og måske bør man lobbye (på en ORDENTLIG måde), men
hvis udgangspunktet er, at man skal bruge IE, og man har problemer,
hvis man ikke bruger IE (eller ikke har adgang til en IE under ens
operativsystem), så har man forvaltet dårligt ved at basere sin
økonomi på en IE-løsning.

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-01-05 18:28

On Wed, 12 Jan 2005 22:29:42 +0100, Peter Brodersen wrote:

> Det har ikke noget at gøre med om supporteren er vaks,

Hvis de bare anbefaler en person at skifte til IE, så jo.

For det første er IE en kæmpe fejlfyldt størrelse og for det andet så
kan IE ikke køre på alle systemer.

De kan/må/skal ikke tage udgangspunkt i, at kunden bruger Windows.

> men om der er
> nogle kravspecs, kunden kan forholde sig til på forhånd. Hvis det er et
> vigtigt issue, må man vælge bank derefter.

Hvilket mange også gør.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-01-05 11:45

On Thu, 13 Jan 2005 18:28:11 +0100, "Martin Johansen [6000]"

>Hvis de bare anbefaler en person at skifte til IE, så jo.
>
>For det første er IE en kæmpe fejlfyldt størrelse og for det andet så
>kan IE ikke køre på alle systemer.

Hold nu op. Supporteren passer sit job, og skal ikke gå ud i længere
tekniske diskussioner med kunderne. Det er decideret dumt, og fører
alligevel ingen vegne.

Igen, hvis en supporter brugte 20-30 minutter på at diskutere med en
kunde om fx kodestandarden eller bugfix-systematikken i fx Mozilla
berettigede til en nyimplementation, så spilder han tid og penge. Han
er supporter, og må/bør desuden ikke udtale sig om motiver eller ideer
for at firmaet har taget bestemte beslutninger - medmindre, han har
fået udstukket nogle retningslinjer desangående. Han skal heller ikke
sidde og efterrationalisere eller foretage ad-hoc-betragtninger. Og
slet ikke udtale sig om noget, som man i princippet ville kunne hænge
hans nabo-supporter op på. Hvis nogle supportere udtaler sig på egne
vegne, bryder man homogeniteten.

Bottom line er, at man har fået fat i en supporter, som kan hjælpe på
baggrund af produktdefinitionen (fx "Du skal bruge IE, måske virker
andet, men vi hjælper ikke i så fald"). Man har ikke fået fat i CTO'en
eller lignende, og det er naivt at tro andet.

... derudover ville det også være synd at sige, at fx Firefox heller
ikke er en fejlfyldt størrelse. Alene dens behandling og gendannelse
af forms gør den ekstremt uegnet i enhver situation, hvor der benyttes
select-options (#201056 - snart to år gammel bug, stadigvæk markeret
som NEW). Nogle af mine egne bugreports har også ca. et år på bagen og
er stadigvæk UNCONFIRMED. Men pointen er, at det stadigvæk ville være
en tåbelig diskussion at ta' over telefonen med en tilfældig
supporter. Det bliver let en "Min far kan tæske din far", hvis man
ender med at være ude i "Nåja, men i det mindste kan man på bugzilla
se status på de bugs, der er - det kan man ikke, når man sender
bugreports ind til Microsoft."

>De kan/må/skal ikke tage udgangspunkt i, at kunden bruger Windows.

Hvis det er et præmis, så jo da? Universel support behøver ikke at
være en menneskeret. Præmisset kan også være, at brugeren - for at få
support - mindst skal bruge Windows2000 eller XP. Også selv om det
måske virker med Windows98.

>Hvilket mange også gør.

Så må resten jo også bare gøre det, i stedet for at forstyrre
supportere med spørgsmål, de ikke er berettiget til at få hjælp til :)

Personligt er jeg endnu ikke nået dertil, hvor jeg har lyst til at
ofre titusindevis af kroner på at indfri lån, bare for at skifte bank.

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-01-05 16:24

On Fri, 14 Jan 2005 11:45:03 +0100, Peter Brodersen wrote:

> Hold nu op.

Nej

> Supporteren passer sit job, og skal ikke gå ud i længere
> tekniske diskussioner med kunderne.

Hvis han uden at undersøge om kunden bruger Windows beder kunden om at
installere IE så passer han ikke hans job.

> Det er decideret dumt, og fører
> alligevel ingen vegne.

Se ovenfor.

> Igen, hvis en supporter brugte 20-30 minutter på at diskutere med en
> kunde om fx kodestandarden eller bugfix-systematikken i fx Mozilla
> berettigede til en nyimplementation, så spilder han tid og penge.

Det siger jeg heller ikke han skal. Du trækker den for langt ud.

"Bruger du Windows?" "Nej" "OK".

Så kort kan det gøres - jeg ved ikke hvor dine halve timer kommer fra.

> Hvis det er et præmis, så jo da?

Skriver de ikke bare at de ikke supportere Mozilla, men at det "burde"
virke?

I så fald... Nej da!

> Så må resten jo også bare gøre det, i stedet for at forstyrre
> supportere med spørgsmål, de ikke er berettiget til at få hjælp til :)

Se ovenfor en million gange :)

> Personligt er jeg endnu ikke nået dertil, hvor jeg har lyst til at ofre
> titusindevis af kroner på at indfri lån, bare for at skifte bank.

Hvis det er hus, så er 10000,- over 30 år nok til at overse for at lette
en del i hverdagen?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-01-05 16:40

On Fri, 14 Jan 2005 16:23:59 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<visit_tuxx.dk@for.contactinfo> wrote:

>Hvis han uden at undersøge om kunden bruger Windows beder kunden om at
>installere IE så passer han ikke hans job.

Det gjorde han heller ikke. Han opfordrede blot til at kunder generelt
brugte IE, af hvad vi ved.

Derudover kender vi heller ikke resten af dialogen - det lader jo til
at "jubija" brugte Windows i første omgang.

Derudover^2 vil jeg antage, at hvis en kunde ikke bruger Windows, vil
han vide det og også nævne det ved opkald. Selvom der da helt sikkert
er nogle folk derude, der udmærket ved at de ikke bruger Windows, og
insisterer på at blive spurgt om deres OS uden at nævne det på eget
initiativ, vel vidende at folk som udgangspunkt bruger Windows og IE,
og hvis ikke andet er nævnt, kan man godt forvente det.

Men hvis du stadigvæk mener at ka' dømme, om en bestemt person er vaks
eller ej ud fra så få oplysninger, så vælger jeg at stå af.

>Skriver de ikke bare at de ikke supportere Mozilla, men at det "burde"
>virke?

Well, det virker jo også, som du kan se i resten af tråden. Der er
detaljen med at man skal oplyse medlemsnummer nu og da, men det er på
ingen måde ensbetydende med "det virker ikke". Blot at det kan være
lidt mere omstændigt.

>Hvis det er hus, så er 10000,- over 30 år nok til at overse for at lette
>en del i hverdagen?

Jeg vil gerne lade mine økonomiske beslutninger blive truffet på
baggrund af økonomisk fornuft, og ikke på browser-græsrodsarbejde. Her
mener jeg, at mine penge og min energi er bedre givet ud på anden
måde. Jeg gider ikke at betale for at få lov til at smække med en
ekstremt lillebitte dør, hvis larm er marginal i forhold til øvrige
kunders årsager til at skifte bank frem og tilbage.

Men fred med at aftaler, forhold til bankrådgiver, rentesatser og
øvrig produktindhold er helt ligegyldigt for andre i forhold til
browservalg. Jeg synes bare, det er en mærkelig prioritering. Men hvis
man ikke har et ordentligt forhold til sin bank i forvejen, så er det
mere forståeligt.

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-01-05 19:06

On Fri, 14 Jan 2005 16:39:55 +0100, Peter Brodersen wrote:

> Det gjorde han heller ikke. Han opfordrede blot til at kunder generelt
> brugte IE, af hvad vi ved.

OK

> Derudover kender vi heller ikke resten af dialogen

Det har du ret i.

> Derudover^2 vil jeg antage, at hvis en kunde ikke bruger Windows, vil han
> vide det og også nævne det ved opkald.

Egentlig ikke. Linux er lige så naturligt som Windows - i så fald efter
dit eksempel skulle man også nævne "at man altså bruger Windows".

Selvom der da helt sikkert er
> nogle folk derude, der udmærket ved at de ikke bruger Windows, og
> insisterer på at blive spurgt om deres OS uden at nævne det på eget
> initiativ,

Ligesom dem der bruger Windows skal oplyse om det. Igen - hvem siger det
er en selvfølge at man har Windows?

> vel vidende at folk som udgangspunkt bruger Windows og IE, og
> hvis ikke andet er nævnt, kan man godt forvente det.

Hvilket udgangspunkt? I min omgangskreds er det 50/50 circa og dem som
bruger Linux foruden mig selv er faktisk de mindst nørdede....

> Men hvis du stadigvæk mener at ka' dømme, om en bestemt person er vaks
> eller ej ud fra så få oplysninger, så vælger jeg at stå af.

Du kan stå af og på lige så tosset du vil - man kan/bør/skal ikke (vi
behøver ikke tage udgangspunkt i jubija men generelt set) ikke forvente
at Windows er hvad folk bruger.

Folk skal oplyse hvilket OS og oplyses det ikke skal supporter spørge
efter det - han må ikke bare tage udgangspunkt i Windows. Windows er
langt fra en selvfølge.

> [...]
> detaljen med at man skal oplyse medlemsnummer nu og da, men det er på
> ingen måde ensbetydende med "det virker ikke". Blot at det kan være lidt

Enig.

> [...]

> lillebitte dør, hvis larm er marginal i forhold til øvrige kunders
> årsager til at skifte bank frem og tilbage.

Hvis jeg irriteres nok over noget er jeg villig til at gå langt - gå så
langt at jeg sover bedre selvom det måske koster ekstra.

Alt skal sq ikke gøres op i penge.

> Men fred med at aftaler, forhold til bankrådgiver, rentesatser og øvrig
> produktindhold er helt ligegyldigt for andre i forhold til browservalg.

Forhold til bankrådgiver? Tja hun ser da godt ud men mere ligger der sq
ikke i det - hun er en jeg snakker med - det kunne ligeså godt være en
anden.

Rentesatser? De er nogenlunde ens +/- lidt forhandlen frem og tilbage.

Produktindhold? Mere eller mindre nogenlunde ens +/- nogle features som
evt. kan til/fravælges.

Aftaler? Nok ikke noget der er umuligt i en anden bank med mindre man
kender sin bankrådgiver personligt.

> Jeg synes bare, det er en mærkelig prioritering.

OK - det er så fordi min bank er... ja en bank. Ikke mere end en bank.
Det kunne lige så godt være nabobanken det ville rage mig en høstblomst :)

> Men hvis man ikke har et
> ordentligt forhold til sin bank i forvejen, så er det mere forståeligt.

Jeg har et fin fin forhold - og jeg er mere end overbevist om at jeg ville
have samme fin fin forhold i byens andre banker.

En bank er en butik som Fakta og Netto - det er mig hamrende ligegyldigt
hvor jeg handler.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-01-05 19:43

On Fri, 14 Jan 2005 19:06:22 +0100, "Martin Johansen [6000]"

>Egentlig ikke. Linux er lige så naturligt som Windows - i så fald efter
>dit eksempel skulle man også nævne "at man altså bruger Windows".

Linux er ikke lige så naturligt forekommende som Windows på
arbejdsstationer i Danmark. Det er, som verden ser ud i øjeblikket, et
fact, og en god del af Danmarks (og sikkert også verdens)
supportmekanismer har indrettet sig efter det. Det ville sikkert være
rart anderledes, men det er ikke situationen pt.

(derudover ku' jeg forestille mig, at man ville foretrække en
homogeniseret brugergrænseflade for et bestemt segment, så det som
sådan ikke er relevant, om 10% kører Linux, men om 10% bruger
tilnærmelsesvis samme interface)

>Ligesom dem der bruger Windows skal oplyse om det. Igen - hvem siger det
>er en selvfølge at man har Windows?

Det er ikke en selvfølgelig. Men det er langt det mest naturlige
forekommende for arbejdsstationer. Tallet er godt over 50% (og sikkert
også godt over 90%), så der er ikke noget mærkeligt i, at resten
betragtes som undtagelser ved supportopkald. Det er der ikke noget
mærkeligt eller pinligt i, og det har ikke noget specifikt med
operativsystemer eller browsere at gøre. Resten af verden virker på
samme måde.

Tilsvarende, minidisc-brugere, der spørger i en musikbutik om "Den
nyeste med Shpongle", kan også forvente at få smækket en cd i hovedet,
selvom der ikke er noget unaturligt ved minidisc.

>Hvilket udgangspunkt? I min omgangskreds er det 50/50 circa og dem som
>bruger Linux foruden mig selv er faktisk de mindst nørdede....

Udgangspunktet for den danske befolkning. Ikke udgangspunktet for
"Martin og Martins venner". Jeg går også ud fra, at du kan se
problemet med at argumentere ud fra "Men jeg og mine venner .."-måden.

>Folk skal oplyse hvilket OS og oplyses det ikke skal supporter spørge
>efter det - han må ikke bare tage udgangspunkt i Windows. Windows er
>langt fra en selvfølge.

Supporteren "skal" ikke, hvis det er hurtigere at lade være. Hvis
brugeren fx siger, at han bruger "Explorer Hotmail" til at surfe
hjemmesider med, så er det nok fint blot at antage, at han bruger
Windows og IE, i stedet for at klappe i som en østers, indtil brugeren
fremstammer firmanavnet på den korrekte operativsystem-leverandør og
det specifikke operativsystem. Masser af supportafdelinger landet over
ville spilde oceaner af tid, hvis de var så ufleksible, at de
insisterede på at deres non-tech-savvy skulle kunne sige det rigtige
navn. Derudover vil der også være et kundetab til følge, hvis
supporteren blot lagde på, når kunden sagde, at han ikke vidste,
hvilket operativsystem, han kørte (eller hvad et operativsystem i det
hele taget var). Tilsvarende er det heller ikke supporterens opgave at
undervise og uddanne folk, så de kan tage stilling til hans spørgsmål.
Han skal blot identificere systemet ud fra kundens mere eller mindre
hjælpsomme kommentarer.

>Hvis jeg irriteres nok over noget er jeg villig til at gå langt - gå så
>langt at jeg sover bedre selvom det måske koster ekstra.
>
>Alt skal sq ikke gøres op i penge.

Nu er formålet med en bank netop at forvalte penge, så her synes jeg,
det giver ekstremt god mening

>Forhold til bankrådgiver? Tja hun ser da godt ud men mere ligger der sq
>ikke i det - hun er en jeg snakker med - det kunne ligeså godt være en
>anden.

Så har du noget til gode Fleksibilitet og let kontakt til min
bankrådgiver er nu noget, jeg personligt sætter meget højt. Dertil kan
anciennitet også hjælpe til i forbindelse med rentesatserne og
produktindholdet. Genforhandlinger kan tage tid, og der er ikke
nødvendigvis nogen garant for at man opnår samme resultat.

>En bank er en butik som Fakta og Netto - det er mig hamrende ligegyldigt
>hvor jeg handler.

Jeg synes, du har en meget modig holdning til dine penge

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-01-05 22:28

On Fri, 14 Jan 2005 19:43:26 +0100, Peter Brodersen wrote:

> Linux er ikke lige så naturligt forekommende som Windows på
> arbejdsstationer i Danmark.

Det er ikke så udbredt det er korrekt men det er almindeligt omend til
den mindre side stadig pt.

> Udgangspunktet for den danske befolkning. Ikke udgangspunktet for "Martin
> og Martins venner". Jeg går også ud fra, at du kan se problemet med at
> argumentere ud fra "Men jeg og mine venner .."-måden.

Ikke kun mine venner.. familie ligeså.

> [...]
> og IE, i stedet for at klappe i som en østers, indtil brugeren
> fremstammer firmanavnet på den korrekte operativsystem-leverandør og det

Det har jeg nu heller ikke påstået andet.

> [...]

> når kunden sagde, at han ikke vidste, hvilket operativsystem, han kørte
> (eller hvad et operativsystem i det hele taget var).

Igen se ovenfor.

> [...]
> tage stilling til hans spørgsmål. Han skal blot identificere systemet ud
> fra kundens mere eller mindre hjælpsomme kommentarer.

Håber ikke du får hold i nakken af alle de gange du skal se op/ovenfor :)

> Nu er formålet med en bank netop at forvalte penge, så her synes jeg,
> det giver ekstremt god mening

Det var heller ikke det jeg mente :) Jeg mener hvis der er noget man har
det godt med så pyt med om det koster lidt ekstra.

> Så har du noget til gode

Nope - jeg har en kammerat som tilsyneladende har samme forhold til sin
som du har til din, altså tæt kontakt.

Nej tak siger jeg bare.

> Fleksibilitet og let kontakt til min
> bankrådgiver er nu noget, jeg personligt sætter meget højt.

Ikke jeg.

> Jeg synes, du har en meget modig holdning til dine penge

Hvorfor? Fordi jeg selv kan forvalte dem og få det til at løbe rundt
uden en bank skal blande sig?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-01-05 19:57

Martin Johansen [6000] skrev:

> Egentlig ikke. Linux er lige så naturligt som Windows

Hvor mange procent af netbankens kunder bruger linux?
Hvor mange procent bruger Windows?

> hvem siger det er en selvfølge at man har Windows?

Det er ikke en selvfølge at man har Windows - men det er
overordentligt sandsynligt at en bruger der ikke nævner noget om
operativsystem og browser benytter Internet Explorer på Windows.

> Hvilket udgangspunkt? I min omgangskreds er det 50/50 circa

Du er meget langt fra at være repræsentativ. Gallups
browserbaromter har 0.25 % linux-brugere og over 98 % windows-
brugere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-01-05 22:30

On Fri, 14 Jan 2005 19:57:00 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Hvor mange procent af netbankens kunder bruger linux? Hvor mange procent
> bruger Windows?

Det skal du ikke spørge mig om - jeg kender ikke butikken.

> Det er ikke en selvfølge at man har Windows - men det er overordentligt
> sandsynligt at en bruger der ikke nævner noget om operativsystem og
> browser benytter Internet Explorer på Windows.

Hvis min far ringede ind så ville han nok ikke nævne noget.. og han
kører Linux og er mere newbie end mange Windows brugere som ringer ind.

Så det vil jeg da ikke heeelt give dig medhold i omend det nok er
overvejende som du stiller det op. Stadig... ingen selvfølge.

> Du er meget langt fra at være repræsentativ. Gallups browserbaromter har
> 0.25 % linux-brugere og over 98 % windows- brugere.

Så giver jeg meget lidt for Gallup....

Hvordan har de målt? Hvem har de målt? Hvornår har de målt?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-01-05 00:34

Martin Johansen [6000] skrev:

> Hvordan har de målt? Hvem har de målt? Hvornår har de målt?

Tallene er fra december 2004. Målingerne er foretaget på de 20
største danske sites (se dem her:
<http://fdim.dk/?vis=page&ID=74>).

Se mere her: <http://fdim.dk/?vis=page&ID=73>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-01-05 13:21

On Sat, 15 Jan 2005 00:34:11 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Tallene er fra december 2004. Målingerne er foretaget på de 20 største
> danske sites (se dem her:
> <http://fdim.dk/?vis=page&ID=74>).

Okay - i så fald kan jeg ikke bruge den undersøgelse til noget - hvad
med om der blev målt lidt på internationale sites også?

Og hvad pokker laver msn.dk derpå? Det er da manipulation der vil noget.
Gad vide hvorfor de får så mange IE-hits?? lol :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-01-05 00:13

Martin Johansen [6000] skrev:

> Okay - i så fald kan jeg ikke bruge den undersøgelse til noget
> - hvad med om der blev målt lidt på internationale sites også?

Siger internationale sites mere om hvilke browsere/operativsystemer
danske netbankkunder anvender?

Gallup-statistikken er selvfølgelig ikke nogen endegyldig sandhed -
hvis man vil vide hvilke browsere og operativsystemer der benyttes
på ens egne sites, så er det eneste reelt brugbare middel en
statistik på de sites man arbejder med.

Men jeg tror nu stadig at Gallups tal på 0.25 % er en hel del
tættere på sandheden for banker og andre netbutikker end de ca 50 %
du har nævnt for din omgangskreds.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-01-05 02:56

On Sun, 16 Jan 2005 00:13:19 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Siger internationale sites mere om hvilke browsere/operativsystemer danske
> netbankkunder anvender?

Nej men nu snakker jeg ikke kun webbankkunder men "alle".

> Men jeg tror nu stadig at Gallups tal på 0.25 % er en hel del tættere
> på sandheden for banker og andre netbutikker end de ca 50 % du har nævnt
> for din omgangskreds.

Et slag på tasken.... ~15-20% bruger Linux verden over. Og nej lad være
med at bede om facts for det er et slag på tasken. Her snakker vi
desktopbrug.

På serversiden er vi meget tættere på de 50% - igen slag på tasken.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-01-05 05:34

Den 16-01-05 02.55 skrev Martin Johansen [6000] følgende:

> Et slag på tasken.... ~15-20% bruger Linux verden over. Og nej lad være
> med at bede om facts for det er et slag på tasken. Her snakker vi
> desktopbrug.

Og her troede jeg, at det ville blive en kedelig januar-søndag. Tak for
grinet.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-01-05 15:24

On Sun, 16 Jan 2005 05:33:44 +0100, Kim Ludvigsen wrote:

> Og her troede jeg, at det ville blive en kedelig januar-søndag. Tak for
> grinet.

Velbekomme. Det er altid rart at kunne grine af den barske virkelighed :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-01-05 11:30

Martin Johansen [6000] skrev:

> Nej men nu snakker jeg ikke kun webbankkunder men "alle".

"Alle" er ikke relevante for banken. Kunderne til netbanken er.

Specielt er en verdensomspændende statistik ikke særligt relevant
for en dansk bank, hvor man må formode at praktisk taget alle
brugere af den almindelige netbank er baseret i Danmark.

> Et slag på tasken.... ~15-20% bruger Linux verden over. Og nej
> lad være med at bede om facts for det er et slag på tasken.

Du må have en god taske. Jeg kan ikke se nogen som helst
troværdighed i det tal. Det er mindst en faktor 10 større end de
statistikker der har været oppe i tråden, og du har ikke kunnet
give anden begrundelse end "et slag på tasken".

> På serversiden er vi meget tættere på de 50% - igen slag på
> tasken.

Linux er med rette ganske udbredt som serveroperativsystem - ikke
mindst som webserver. Det er der vist ingen der har sået tvivl om
(jeg kender ikke nogen konkrete tal, men de 50% du nævner kan godt
tænkes at være korrekt).

Men det har bare *ingen* relevans i forhold til hvilke
browsere/operativsystemer et givent website bør understøtte.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Willy Henriksen

Dato : 12-01-05 14:29

On 11 Jan 2005 21:43:02 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> [...]
>snøvlet sig sammen til at få lavet en Java-baseret netbank. Den har jeg
>efterlyst i mange år og nu er der en grund mindre til at have IE på sin
Ikke forstået!
Jeg har brugt Mozilla til omtalte bank siden v.1.7 blev frigivet
uden problemer

mvh
willy
wbh@iname.com

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-05 15:20

Willy Henriksen wrote:

> Jeg har brugt Mozilla til omtalte bank siden v.1.7 blev frigivet
> uden problemer

Det har jeg ikke. Det har være Win eller forsvind...

Jesper G. Poulsen

Fra : ASKF

Dato : 30-01-05 13:31

Jesper G. Poulsen ytrede sig i <xn0dx66bg45nev8002@dtext.news.tele.dk>
med dette:

>Det har jeg ikke. Det har være Win eller forsvind...

Jeg har i snart et halvt år kunnet køre med FF, tror det var fra v0.9a
at SparNords netbank virkede, det er muligt at det har virket tidligere,
men jeg checkede ikke så ofte, var vist med 2-3 måneders mellemrum)

Jeg benyttede også tidligere MS JRE til IE og Sun JRE til Mozilla og FF,
hvad der sandsynligvis er en af grundene til problemet, netbank virkede
nemlig ikke i IE da jeg kun kørte med Sun JRE. Svjv har SparNord fået
ændret deres java så det virker med Suns.

Siden har jeg kun benyttet IE til MS Update og nogle få DR-sider (især
deres debat forums er jo dårligt kodet og lidet funktionelle).
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Jesper Hansen

Dato : 12-01-05 22:40

> [...]

>snøvlet sig sammen til at få lavet en Java-baseret netbank. Den har jeg
>efterlyst i mange år og nu er der en grund mindre til at have IE på sin

Ja og sørme om man ikke kan bruge Firefox på BG Netbank nu - hvis man
logger på vha af deres ActivCard, så nu er IE historie her

Mvh
Jesper Hansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-01-05 18:29

On Wed, 12 Jan 2005 22:39:57 +0100, Jesper Hansen wrote:

> Ja og sørme om man ikke kan bruge Firefox på BG Netbank nu - hvis man
> logger på vha af deres ActivCard, så nu er IE historie her

Det koster bare 250,- at skifte. Møg.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 14-01-05 22:51

On Thu, 13 Jan 2005 18:28:35 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<visit_tuxx.dk@for.contactinfo> wrote:

>Det koster bare 250,- at skifte. Møg.

?? - det kostede ikke noget...

/jesper

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-01-05 13:21

On Fri, 14 Jan 2005 22:50:43 +0100, Jesper Hansen wrote:

> ?? - det kostede ikke noget...

Seriøst?? Så tror jeg min bankdame forsøger at rippe mig.

Jeg må lige have fat i hende :)

Fra : Jesper Hansen

Dato : 15-01-05 22:40

On Sat, 15 Jan 2005 13:21:29 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<visit_tuxx.dk@for.contactinfo> wrote:

>Seriøst?? Så tror jeg min bankdame forsøger at rippe mig.

Ja...

>Jeg må lige have fat i hende :)

Ja - ellers må jeg have fat i min hvis hun trækker noget for det uden
at oplyse det da jeg bestilte dimsen...

Har dog en pluskonto hvilket giver nogle fordele nogle gange og måske
også med det her... Ved ikke. Jeg vil ikke til at spørge hende hvis
hun så finder ud af at det kostede penge

/jesper

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-01-05 02:56

On Sat, 15 Jan 2005 22:39:39 +0100, Jesper Hansen wrote:

> Ja - ellers må jeg have fat i min hvis hun trækker noget for det uden at
> oplyse det da jeg bestilte dimsen...

Ja det dur ikke.

> Har dog en pluskonto hvilket giver nogle fordele nogle gange og måske
> også med det her... Ved ikke.

Jeg har også pluskonto.

> Jeg vil ikke til at spørge hende hvis hun
> så finder ud af at det kostede penge

Hehe nej lad være med det!

Fra : Morten Lehrmann

Dato : 16-01-05 11:30

slettes wrote:
> Har dog en pluskonto hvilket giver nogle fordele nogle gange og måske
> også med det her... Ved ikke. Jeg vil ikke til at spørge hende hvis
> hun så finder ud af at det kostede penge

Jeg mener, at Activcard tidligere har kostet penge.

I hvert fald til Mac burde det nu være gratis, ifølge:
http://www.bgbank.dk/Link/PriserNetbank

Og jeg har ikke betalt for mit Activcard i Danske Bank - som jo er en del af
samme forretning - selvom det er til PC.

Mvh.
Morten

--
http://lehr.dk
Linux lehr.dk 2.2.20 #1 Sat Apr 20 11:45:28 EST 2002 i586 unknown

Fra : Carl Drud

Dato : 14-01-05 22:54

Martin Johansen [6000] wrote:

> Så giver jeg meget lidt for Gallup....

Fordi det ikke passer på din forudindtagede mening?

> Hvem har de målt?

Måske lidt flere end din omgangskreds

Carl

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-01-05 13:19

On Fri, 14 Jan 2005 22:54:06 +0100, Carl Drud wrote:

> Fordi det ikke passer på din forudindtagede mening?

Fordi 0,25% er helt hen i hegnet - derfor.

> Måske lidt flere end din omgangskreds

Måske de forkerte? :)

Fra : Carl Drud

Dato : 15-01-05 16:57

Martin Johansen [6000] wrote:

> Fordi 0,25% er helt hen i hegnet - derfor.

Nu skal man være varsom med statestik, men det er dog nok et bedre
billede en "...min omgangskreds..".

Carl

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-01-05 17:25

On Sat, 15 Jan 2005 16:56:49 +0100, Carl Drud wrote:

> Nu skal man være varsom med statestik, men det er dog nok et bedre
> billede en "...min omgangskreds..".

Selvfølgelige - det var også bare et eks. på at intet er for givet og
slet ikke Windows.

Fra : Carl Drud

Dato : 16-01-05 10:23

Martin Johansen [6000] wrote:

> Et slag på tasken.... ~15-20% bruger Linux verden over. Og nej lad være
> med at bede om facts for det er et slag på tasken. Her snakker vi
> desktopbrug.

OS og browser statestik er ikke mere på Google Zeitgeist, men lad os da
bare tage Juni 04.

Linux = 1%

http://www.google.com/intl/en/press/zeitgeist/zeitgeist-jun04.html

Carl

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-01-05 11:34

Den 16-01-05 10.22 skrev Carl Drud følgende:

> OS og browser statestik er ikke mere på Google Zeitgeist, men lad os da
> bare tage Juni 04.
>
> Linux = 1%

Det kan du ikke regne med. Linux-brugerne er naturligvis så alvidende,
at de ikke behøver at bruge Google.

Fra : Carl Drud

Dato : 16-01-05 18:14

Kim Ludvigsen wrote:

> Det kan du ikke regne med. Linux-brugerne er naturligvis så alvidende,
> at de ikke behøver at bruge Google.

Og ellers er det bare at slå på tasken.

Carl

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-01-05 21:36

On Sun, 16 Jan 2005 18:14:13 +0100, Carl Drud wrote:

> Og ellers er det bare at slå på tasken.

Eller også kan man bare slå om sig med en masse statistikker baserede ud
fra typiske MS-sites....

(bare for at blive i samme spor som I er på)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-01-05 21:51

Den 16-01-05 21.36 skrev Martin Johansen [6000] følgende:

> Eller også kan man bare slå om sig med en masse statistikker baserede ud
> fra typiske MS-sites....

Som Google...

> (bare for at blive i samme spor som I er på)

Vi har jo kun det sjov, vi selv laver - men du hjælper os godt i denne
tråd.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-01-05 22:09

On Sun, 16 Jan 2005 21:51:08 +0100, Kim Ludvigsen wrote:

> Vi har jo kun det sjov, vi selv laver - men du hjælper os godt i denne
> tråd.

Jeg sidder faktisk og griner af jer... men bliv nu bare i jeres MS-verden
- den er jo så dejlig :)

Over and out herfra.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-01-05 22:23

Den 16-01-05 22.09 skrev Martin Johansen [6000] følgende:

> Jeg sidder faktisk og griner af jer... men bliv nu bare i jeres MS-verden
> - den er jo så dejlig :)

Prøv at tjek min header (så har du lidt mere grinestof).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en lille, praktisk og helt gratis lommeregner til proceslinjen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-01-05 22:38

On Sun, 16 Jan 2005 22:23:27 +0100, Kim Ludvigsen wrote:

> Prøv at tjek min header (så har du lidt mere grinestof).

Haha, hihi, hoho, av min mave ... nå ikke :)

(Ja den så jeg allerede for længe siden)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-01-05 23:17

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg sidder faktisk og griner af jer... men bliv nu bare i jeres
> MS-verden - den er jo så dejlig :)

Der er sgu ikke meget MS over Kim Ludvigsen

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-01-05 01:56

On Sun, 16 Jan 2005 22:16:51 +0000, Jesper G. Poulsen wrote:

> Der er sgu ikke meget MS over Kim Ludvigsen

Ikke på hans computer men i hans verdensanskuelse er der vist en del :)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-01-05 02:50

Den 17-01-05 01.55 skrev Martin Johansen [6000] følgende:

> Ikke på hans computer men i hans verdensanskuelse er der vist en del :)

Næh, men jeg ser realiteterne i øjnene, uanset om jeg kan lide dem eller
ej.

Nå, men er vi ikke ved at have fjernet os ret så meget fra gruppens
emne? FUT: dk.edb.os.linux.er.bedre.end.alle.andre.os'er.nej.det.er.ej

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Skift til Firefox, og få et bedre, hurtigere og mere sikkert internet

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-01-05 13:13

On Mon, 17 Jan 2005 02:50:15 +0100, Kim Ludvigsen wrote:

> Nå, men er vi ikke ved at have fjernet os ret så meget fra gruppens
> emne?

Det er vist længe siden *G*

> FUT: dk.edb.os.linux.er.bedre.end.alle.andre.os'er.nej.det.er.ej

Hvorfor sætte FUT til en "gruppe" som omhandler noget der aldrig har
været på tale?

Kan du ikke citere mig hvor jeg skriver at Linux er bedre end alle andre
OS' ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-01-05 13:25

Den 17-01-05 13.13 skrev Martin Johansen [6000] følgende:

> Hvorfor sætte FUT til en "gruppe" som omhandler noget der aldrig har
> været på tale?

Jamen, så FUT:
dk.edb.os.linux.er.meget.mere.udbredt.end.eksperterne.siger.ja.det.er.saa

Fra : Carl Drud

Dato : 17-01-05 18:14

Martin Johansen [6000] wrote:

> Eller også kan man bare slå om sig med en masse statistikker baserede ud
> fra typiske MS-sites....

Jaså. Google en typisk MS site. Den bliver tærsket godt igennem den
taske.

Carl