Aflønding
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-01-05 19:49

Jeg har et deltidsjob, hvor der i min ansættelsesaftale bl.a. står:"

"Arbejdstiden ligger i tidsrummet: "mandag 16.30-18.00, tirsdag
16.30-19.30...osv"

Der står endvidere:

"Hertil kommer eventuel overarbejde, som afspadseres eller udbetales."

Det sker ofte at det job jeg er sat til, er færdig før de aftalte sluttider.
Jeg har ikke fået en skriftlig jobbeskrivelse.

Kan jeg forlange betaling for hele tidsrummet, hvis jobbet er afsluttet før
tid, eller er det afspadsering (også selvom jeg ikke har overarbejde til
gode)?

Og er der regler for hvordan afspadsering defineres?

Jesper

Fra : Petersen_Michael

Dato : 11-01-05 20:07

In news:41e41fac$0$36654$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Jesper Nielsen <jesniel@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> har overarbejde til gode)?
>
> Og er der regler for hvordan afspadsering defineres?

Hvad siger din chef? Hvad siger din fagforening?

Jeg tror du kan få bedre vejledning i news:dk.videnskab.jura

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 11-01-05 20:35

Det er umuligt at svare på, ud fra det du henviser til. Det er jo kun
reglerne om, i hvilket tidsrum dit arbejde skal lægges.

Står der i din kontrakt noget om, hvor mange timer du er ansat, og hvad du
får i løn for denne mængde timer - eller er du på timeløn, for den tid du
bruger på opgaven?

/Flemming U

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-01-05 20:53

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> wrote in message
> [...]
> får i løn for denne mængde timer - eller er du på timeløn, for den tid du

"Arbejdstiden afregnes på følgende måde: Kr xxx afregnes pr. time. Der
inddledes per påbegyndt halve time".

Jesper

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 11-01-05 20:56

Og hvad er der så aftalt om antal timer pr. uge/måned ??

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-01-05 21:09

> Og hvad er der så aftalt om antal timer pr. uge/måned ??

> [...]
Intet aftalt, kun arbejdstiden.

Jesper

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 11-01-05 21:16

OK - som jeg forstår det, så har du en aftale, der ser ca. således ud:

Du skal efter aftale udføre et eller andet arbejde for arbejdsgiveren.

Der er ikke aftalt noget om, hvor mange timer du skal arbejde - men om i
hvilket tidsrum dit arbejde skal udføres.

Der er en aftale om pris pr. forbrugt time.

Det kunne jo f.eks. handle om trappevask, hvor man ikke på forhånd ved hvor
lang tid det vil tage, men at det skal ske i bestemte tidsrum - eller om et
budjob, hvor du skal køre ud med varer, og vor mængden varierer, men at det
altid skal ske i bestemte tidrum. Blot eksempler til at forstå sagen.

Hvis der ikke er aftalt andet, så har du ikke krav på løn for andet end de
timer du rent faktisk forbruger!! Hvad der ikke er helt nemt at forstå er,
hvordan de skal kunne opstå overarbejde, når der ikke er aftalt nogen
arbejdstid.

Men sådan ser jeg sagen - på de lidt sparsomme oplysninger.

/Flemming U

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-01-05 21:46

> [...]
> arbejdstid.
>
> Men sådan ser jeg sagen - på de lidt sparsomme oplysninger.

Der er ikke tale om budjob, trappevask eller lign.

Jeg er på et lager, hvor den daglige lagermand går kl. 16.00. Men da der
altid kommer varer ind og ud efter kl. 16.00, skal nogen tage sig af det. Da
jeg har dagjob kan jeg ikke nå at være der før kl. 16.30. Der har været
knald på i december, men her i januar er der naturligvis mindre. Og enkelte
dage har jeg arbejdet i 10 minutter, dvs. 1 påbegyndt halv time.

Den daglige lagermand fandt min timeopgørelse, og var noget sur, da jeg
"ødelægger det for ham". Og jeg kan også set det rimelige i en form for
minimumstimer, da jeg trods alt har besværet med at komme ud og arbejde en
halv time.

Jesper

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 11-01-05 21:52

Hej Jesper.

Jamen dit job ligner nu trappevask :)

Ham lagermanden har du jo nok gjor sur, ved at vise hvor hurtigt jobbet kan
gøres. Det må han leve med.

Minimumslønnen er måske nok rimelig, fordi du bruger tid på at køre
til/fra - men det er du nødt til at tage en snak med arbejdsgiveren om. Få
ham til at se, at han tjener penge på dig - og han derfor skal betale for et
eller andet min. antal timer.

Held og lykke.

Fra : Simon - [8230]

Dato : 12-01-05 15:28

> Ham lagermanden har du jo nok gjor sur, ved at vise hvor hurtigt jobbet
> kan
> gøres. Det må han leve med.

Ellers er det fordi at lagermanden er SID'er og at aftalen du har indgået
ikke er i overensstemmelse med deres overenskomst, og ved at du kommer
"ødelægger" deres muligheder for overarbejde... mens arbejdsgiveren er glad,
da han ikke skal betale varslestillæg, alm. timeløn, overtidsbetaling og
afspadsering..
Men vi ved jo ikke om du hører under den overenskomst, og hvad lokalaftalen
er...

Simon