Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
spørgsmål om olie/penge nationaløkomo
Fra : jan

Dato : 11-01-05 17:23

Hej
Håber at det er den rigtige gruppe.
Mit spørgsmål er:

Norge har gennem mange år haft olie-indtægt, men hvis de begynder at
dele ud af sparegrisen hvad sker der så???

Jeg har hørt det i radioen (orientering) Men har glemt alt om hvorfor.

Danmark fik over skud på handelsbalancen i det øjeblik vi fik
olieindtægterne fra Nordsøen

H jan
fejl i emailadress svar i gruppe

Fra : Knud Thomsen

Dato : 11-01-05 17:39

"jan" <stop@stop.dk> skrev i en meddelelse

> Danmark fik over skud på handelsbalancen i det øjeblik vi fik
> olieindtægterne fra Nordsøen

Det behøver jo ikke hænge sammen!
Er oliemængden - og dermed indtægten - tilstrækkelig stor er det klart, at
det kan give handelsbalanceoverskud. Det samme ville kunne ske, hvis vi
kunne producere og sælge et tilstrækkeligt antal juletræer (eller hvad der
nu er interessant)

Knud

Fra : Jesper

Dato : 12-01-05 09:56

> [...]
>

> Jeg har hørt det i radioen (orientering) Men har glemt alt om hvorfor.
>

> Danmark fik over skud på handelsbalancen i det øjeblik vi fik

Hej Jan

Jeg kender ikke svaret, men synes også det er en meget interessant
problemstilling. Jeg har undret mig over det samme.

Jeg ved at skoler og plejesektoren i Norge er i ringe stand, og at store
dele af den norkse befolkning ikke kan forstår at regeringen ikke gør noget
ved det med 1 billion på bankbogen og 2 billion skønnet om få år.

Men nu brugte de da lige en promille af fonden på Asien katastrofen. Det
svarer vistnok til 1-2 dages opsparing. Men flot alligevel!

Det handler garanteret om frygt overophedning af økonomien og frygt for
inflation - men hvordan sammenhængene er præcist ved jeg ikke.

Vi må have nogle nationaløkonomer på banen for at give os det teoretiske
svar !

Mvh. Jesper

Fra : H

Dato : 07-02-05 21:29

"Jesper" <thegambler@snagetv.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> inflation - men hvordan sammenhængene er præcist ved jeg ikke.
>
> Vi må have nogle nationaløkonomer på banen for at give os det teoretiske

Du har ret.

Hvis du vil have den faglige definition, så se på Phillip-kurven - se også
http://web.cbs.dk/departments/econ/oko2/philk8.pdf .

Arbejdsløsheden i Norge er i forvejen ekstrem lav og inflationen ligger
relativt højt. Hvis opsparingen frigives/forbruges, vil det øge væksten ->
øge efterspørgselen efter arbejdskraft -> øge lønpresset/inflationen osv.

----
Vise ord fra

Major T.J. "King" Kong:
"Now boys I reckon this is it...nuclear combat toe to toe with the Ruskies."
http://www.indelibleinc.com/kubrick/films/strangelove/audio/scream2.wav