Nattelys i akvariet...
Fra : Danniboy

Dato : 11-01-05 13:50

Svagt mørkeblåt nattelys er tæskeflot i et akvarie - og skulle også stresse
fiskene mindre og undgå de svømmer ind i ruden i mørket

MEN! I mit akvarie har jeg to amaturer - men de kan kun tændes samtidigt og
et enkelt rør er jo - under alle omstændigheder - for lidt til alm.
belysning af hensyn til planter osv. Umiddelbart er det ikke let at sætte
endnu et amatur i.

Er der nogen der har nogle gode alternativer eller gode ideer? :)

Fra : Kristian

Dato : 11-01-05 17:04

Hej

Danniboy wrote:
> [...]
> ikke let at sætte endnu et amatur i.
>
> Er der nogen der har nogle gode alternativer eller gode ideer? :)

En håndfuld blå lysdioder eller et par stykker af de der "Kold katode light"
som er beregnet til fx lys i computer kabinetter ?

Mvh
Kaj Kristian Thomsen

Fra : Danniboy

Dato : 11-01-05 18:05

Cold Cathode - kan man ikke kun få dem i lyseblå? Havde overvejet
muligheden - men de kører på højspænding og tanken om at de - HVIS uheldet
skulle være ude - faldet ned i akvariet tiltaler mig ikke.

SÅ LILLEMOR - SÅ ER DER KOGT FISK :)

Fra : Jeepers

Dato : 12-01-05 00:36

"Danniboy" <danniboy@dontknow.none> wrote in message
> [...]
> muligheden - men de kører på højspænding og tanken om at de - HVIS uheldet
> skulle være ude - faldet ned i akvariet tiltaler mig ikke.

Hvad med den her,

http://www.thansen.dk/product.asp?c=382490380&n=553627994&pn=553630341

12V burde ikke koge fiskene med det samme...

Jeg ved dog ikke om det er UV rør, og hvis det er om så fiskene kan tåle at
blive solbrændte.

/Jesper

Fra : Danniboy

Dato : 12-01-05 22:27

Problemet er bare at der ofte sidder en inverter fra de 12V op til ex. 5000V
(rør skal tit have højspænding)