Objekt instantieret eller ej
Fra : René Jensen

Dato : 11-01-05 13:43

Hej,

Jeg har en procedure, der tager en variable-reference til et TBitmap
objekt som parameter. Kan jeg på nogen måde tjekke om det objekt jeg for
med er instantieret med TBitmap.Create-metoden?
Jeg har prøvet nedenstående, men den bliver bare skippet og programmet
crasher:

procedure GetBitmap(var Bitmap : TBitmap);
begin
if not Assigned(Bitmap) then
Bitmap := TBitmap.Create;
// Resterende kode, der manipulere Bitmap
end;

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-05 14:00

Jeg mener ikke, man kan være sikker. Et objekt starter sit liv med en
tilfældig værdi. Hvis det derefter har været anvendt (create + free), så
vil det have en anden værdi forskellig fra 0, men det er ikke
instantieret. Kun hvis man kalder freeandnil() eller sætter = nil, kan
man anvende din metode (læs hjælpefilens afsnit om assigned)

Hvis du ønsker at returnere en bitmap, så anvend

function GetBitmap: TBitmap;

Hvis du ønsker at manipulere en eksisterende bitmap, så anvend dit eget
forslag, men lad det være op til den, der kalder proceduren at oprette
objektet.

Du kan selvfølgelig også inkludere noget try-except kode.

hilsen
Uffe

Fra : Ken Madsen

Dato : 06-04-05 08:14

René Jensen wrote:
> [...]
> if not Assigned(Bitmap) then
> Bitmap := TBitmap.Create;
> // Resterende kode, der manipulere Bitmap

Hej René,

Hvis objectet har været instantieret før skal du ikke bruge object.free
men freendnil(object)

Ellers vil referencen stadig findes og du vil få en fejl når du prøver
at refere til et object giver en adresse på assigned(object)

Mvh Ken Madsen