MySQL opstartsfejl
Fra : Brian Emilius

Dato : 11-01-05 10:37

Hej NG

Jeg har lidt problemer med at starte mysqld.
Følgende fejl findes i /var/log/mysqld.log:

"050111 10:06:26 mysqld started
050111 10:06:26 /usr/libexec/mysqld: Can't find file:
'./mysql/host.frm' (errno: 13)
050111 10:06:26 /usr/libexec/mysqld: Normal shutdown

050111 10:06:26 mysqld ended"

Jeg har sikret mig at mappen mysql og alle filer derunder ejes af
mysql-brugeren og gruppen og at både bruger og gruppe har skrive/læse
rettigheder til disse filer. Dette råd fandt jeg vha. Google (tak, Google).
Jeg har også kørt mysql_install_db som mysql-bruger.

Er der nogen, der har et forslag til hvad jeg kan gøre nu?

System: Fedora Core 3.
--
Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Peter Brodersen

Dato : 11-01-05 12:50

On Tue, 11 Jan 2005 10:37:10 +0100, Brian Emilius <msn@emilius.dk>
wrote:

>Er der nogen, der har et forslag til hvad jeg kan gøre nu?

Undre dig over, hvorfor du ikke i første omgang har host-tabellen
liggende :) Det er en tabel i mysql-databasen, som mysql selv bruger
til at holde styr på rettigheder, m.m. Den tabel burde blive lagt ind
i forbindelse med installationen, også selv om den som udgangspunkt er
tom.

Du kan evt. prøve en nyinstallation, eller evt. bare at downloade en
MySQL-installationspakke og trække host.frm, host.MYD og host.MYI ud.
Men hvem ved, måske mangler der flere tabeller.

--
- Peter Brodersen

Fra : Brian Emilius

Dato : 11-01-05 13:24

Peter Brodersen ytrede:

> [...]
> MySQL-installationspakke og trække host.frm, host.MYD og host.MYI ud.
> Men hvem ved, måske mangler der flere tabeller.

Den ligger der også. Jeg har tjekket at alt (ALT) er som det skal være,
men tilsyneladende kan mysqld ikke finde lige præcis den fil.
Jeg har også tjekket at my.cnf peger på det rigtige bibliotek osv.
--
Venlig hilsen
Brian Emilius