Kode til læsning af Exif-data i bmp,tiff,g~
Fra : Lars HT

Dato : 11-01-05 09:56

Hej

Jeg søger kode til at læse internt gemt information om opløsning, dato osv.
i de mest alm. billedformater!

Er der en, som ligger inde med det, eller har links?

Tak

Lars

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-01-05 10:53

Lars HT wrote:

> Jeg søger kode til at læse internt gemt information om opløsning,
> dato osv. i de mest alm. billedformater!

Der er ikke afsat plads i GIF eller BMP til metadata, så det eneste du
kan få derfra er størrelsen i pixels. Du kan finde kode til læsning af
billedstørrelser for JPEG, GIF og PNG på
http://members.aye.net/~bstowers/delphi/examples/imgsize.html

dEXIF fra http://mcguirez.homestead.com/downloads.html kan læse EXIF
fra henholdsvis JPEG og TIFF.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Lars HT

Dato : 11-01-05 20:02

Tak for svaret, Toke.

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message

> [...]
> kan få derfra er størrelsen i pixels. Du kan finde kode til læsning af
> billedstørrelser for JPEG, GIF og PNG på

Du eller andre kender vel ikke til kode, som kan uddrage resten af
oplysningerne?

> dEXIF fra http://mcguirez.homestead.com/downloads.html kan læse EXIF
> fra henholdsvis JPEG og TIFF.

Ja, den kender jeg og vil benytte til JPeg - det var ikke lige gået op for
mig, at den også virkede på Tiff - vil se på det!

Hej fra Lars

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-01-05 21:31

Lars HT wrote:

[Billedstørrelse for JPEG, GIF og PNG]

> Du eller andre kender vel ikke til kode, som kan uddrage resten af
> oplysningerne?

Hvilke oplysninger?

Fra : Lars HT

Dato : 11-01-05 21:53

> Lars HT wrote:
>
> [Billedstørrelse for JPEG, GIF og PNG]

> Hvilke oplysninger?

Altså, jeg har kode til at uddrage EXIF-oplysninger fra JPG- og TIFF-filer.

Er det de eneste billedformater, som indlejrer tilsvarende oplysninger?
PNG er vel et format, som er på vej frem - indlejres info i dette format?

Lars

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-01-05 06:38

Lars HT wrote:

> Altså, jeg har kode til at uddrage EXIF-oplysninger fra JPG- og
> TIFF-filer.
>
> Er det de eneste billedformater, som indlejrer tilsvarende
> oplysninger?

GIF og BMP gør i hvert fald ikke.

> PNG er vel et format, som er på vej frem - indlejres info i dette
> format?

Godt spørgsmål. Teoretisk er der intet i vejen for det, da PNG er lavet
til at kunne indeholde alle mulige indlejrede data. Men der er ikke
rigtig noget standardiseret jeg er bekendt med. Se evt.
http://heim.ifi.uio.no/~gisle/blog/index.php?p=3
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Lars HT

Dato : 12-01-05 09:17

> [...]
> til at kunne indeholde alle mulige indlejrede data. Men der er ikke
> rigtig noget standardiseret jeg er bekendt med. Se evt.

Okay, tak for linket, hvilket fint afklarede spørgsmålet!

Lars