Multihjul - hængende...
Fra : Thorkil Jensen

Dato : 10-01-05 22:32

Hej.
Jeg står for at skal have mit første multihjul til havfiskeri. Noget der har
undret mig, når jeg ser multihjulet monteret er, at stangen vender med
øjerne opad - efter min opfattelse modsat normal. Jeg har set et enkelt
hjul, der kunne fåes hængende.
Er der nogen der kan give mig en forklaring og evt. gode råd omkring køb.
Hvor vi fisker er der 15 - 25 m vand.
mvh. Thorkil

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-05 08:57

"Thorkil Jensen" <thorkil@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hjul, der kunne fåes hængende.
> Er der nogen der kan give mig en forklaring og evt. gode råd omkring køb.

Jeg tror det er en rest fra "gamle dage", før magnetbremsen og
centrifugalbremsen blev opfundet. Det er ikke let at bremse spolen med
tommelfingeren, hvis hjulet sidder under stangen.

/Alex

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-01-05 14:28

> Er der nogen der kan give mig en forklaring

Du kan styre friløbet med tommelfingeren, ligesom du fordeler belastningen
bedre i forhold til stang/øjer. Når øjerne vender nedad, skal bindingerne
bære hele belastningen.

> og evt. gode råd omkring
> køb. Hvor vi fisker er der 15 - 25 m vand.

Med en 20-30 pundsstang vil jeg anbefale et Ambassadeur 7000 (7700 Mörrum,
hvis det skal være rigtigt lækkert). Med en 30-50 pundsstang vil jeg
anbefale en Ambassadeur 10000.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/09/05)

Fra : 7C

Dato : 11-01-05 20:48

Ambassadeur 7000 kan fåes med håndtaget i den side du ønsker, så du kan
vende din fiskestang præcist som du har lyst til.

Vh.

Søren C.
www.detgulerev.dk

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 11-01-05 23:35

Tak for svarene - og så er der lige - med eller uden linefører ????

mvh. Thorkil

Fra : Posten

Dato : 12-01-05 09:03

Hængende uden linefører??

Anders

Fra : 7C

Dato : 12-01-05 09:55

Det er nok mest en smag sag. Am. 7000 kommer med linefører. Jeg vil altid
købe med linefører.

Søren c.