Allergi - remoulade???
Fra : Alsøe

Dato : 10-01-05 21:42

Hejsa

Min lille søn på 14 mdr er helt vild med remoulade. Idag fik han så nogle
ovnkartofler med remoulade til sammen med hans fisk. Remouladen blev som
sædvanlig smurt ud i hele hovedet - men da jeg vaskede hans ansigt efter
maden var han der hvor remouladen havde siddet helt rød og let hævet. Det
var tydeligt det var ubehageligt. Jeg smurte lidt aloe vera på...

Nu er jeg så nysgerrig - hvad er der i remoulade som kan give den reaktion ?
Han har ikke før reageret sådan - men det her var også et andet mærke end
det sædvanlige. Det var næsten væk da han skulle i seng - altså godt og vel
3 timer tog det for at falde ned igen.

Der er fødevareallergi af forskellig slags i familien, men jeg har aldrig
set den slags hos nogen før (de smører selvfølgelig heller ikke maden ud i
hele hovedet....).

Jeg har tænkt mig at tjekke med firmaet der producerer for at få en
varedeklaration - men hvis der er nogen der kan hjælpe mig med egne
erfaringer eller noget viden om emnet, ville jeg være glad!

Mvh og på forhånd tak!
Gabriella

Fra : Nana Sørensen

Dato : 11-01-05 02:05

"Als ø e" <gabriella@netbruger.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> varedeklaration - men hvis der er nogen der kan hjælpe mig med egne
> erfaringer eller noget viden om emnet, ville jeg være glad!

Jeg kan ikke svare på dig på hvad det kan være. Men jeg følger ivrigt med,
da min kæreste får det samme, også rød og hævet, rundt om munden, hvis han
har spist pitabrød med pizzariadressing. Det forsvinder ret hurtigt, men der
er ingen tvivl om at noget i det irritere meget kraftigt.

Fra : G.B.

Dato : 11-01-05 03:33

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> hvis han har spist pitabrød med pizzariadressing. Det forsvinder ret
> hurtigt, men der er ingen tvivl om at noget i det irritere meget

Der er jo citronsyre, eddikesyre og lignende i den slags. Det kan sagtens
være derfor. Ingen grund til panik.

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : Tina

Dato : 11-01-05 10:09

Kan ikke give en forklaring, men min den midste datter reagerer på nøjagtig
samme måde, og har altid gjort det.

Tina

Fra : David T. Metz

Dato : 11-01-05 14:01

Als ø e wrote:

> Nu er jeg så nysgerrig - hvad er der i remoulade som kan give den
> reaktion ?

Syre, sennep. Prøv at smøre sennep i hovedet på ham - nej o.k. prøv hellere
på dig selv ... Du får sikkert samme reaktion, din søn reagerer bare på
mindre.

I øvrigt vil jeg benytte lejligheden til at anbefale at købe cerveras
picalilly (fås i større supermarkeder, fx Føtex, Iso, Irma) som man selv
skal blande op til remoulade. Det smager tusind gange bedre og man bestemmer
selv hvad det indeholder. Fx kan man erstatte mayo'en helt eller delvist med
fx ymer eller andre surmælksprodukter.

David