Mystisk kønssammensætning, Færøerne
Fra : Rune

Dato : 10-01-05 12:23

Denne side (PDF) indeholder nogle statistikker om Færøerne. Det er da
dejligt at se at der i det mindste er eet nordisk land der formår at
reproducere sig selv før vi alle helt uddør, men jeg er noget forundret over
den tilsyneladende lidt underlige kønssammensætning - 48.1% kvinder. Hvis
noget skulle man tro den var højre end gennemsnitlige nordiske, qua det
forholdsvis farlige erhverv fiskeri og det at mange mænd er ansat i
handelsflåden og derfor rejser meget (og antageligvis vælger at blive og
gifte sig nogle andre steder rundt omkring på kloden).

Er der nogle der har nogle skud i tågen på hvordan dette kunne hænge sammen?

http://www.hagstova.fo/pls/portal/docs/PAGE/HAGSTOVA_FOROYA_FO/HEIM_VERS_03/PUBL_NEW/FAROE_ISLAND_IN_FIGURES/UPPSETING_GRON_ENDALIGT_0404.PDF

Fra : Gert Krabsen

Dato : 10-01-05 13:10

Mon, 10 Jan 2005 12:23:23 +0100, Rune <rune@slambam.dk> skrev:

> [...]
> handelsflåden og derfor rejser meget (og antageligvis vælger at blive og
> gifte sig nogle andre steder rundt omkring på kloden).

Omvendt kan der vel være flere færøske kvinder, der i forbindelse med
f.eks. videreuddannelse i Danmark gifter sig dansk og dermed emmigrerer.
Mændene har måske en større tradition for at skulle hjem for at overtage
gården/kutteren.

Tallet er for andel af befolkningen - ikke andel af nyfødte. Det kunne
være interessant at se, om den har samme 'afvigelse'.

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 14:18

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> wrote in message
newsskdyrncg0p03yo@news.sunsite.auc.dk...

> Tallet er for andel af befolkningen - ikke andel af nyfødte. Det kunne
> være interessant at se, om den har samme 'afvigelse'.

På side 12 i dokumentet kan man se, at der ikke er nogen markant forskel
i alderen 0-16. Det er mest fra 25-39, at skævheden gør sig gældende (
45 / 55).

hilsen
Uffe

Fra : Gert Krabsen

Dato : 10-01-05 14:19

Mon, 10 Jan 2005 14:17:53 +0100, Uffe Kousgaard <look_at_www.routeware.dk>
skrev:

> [...]
>
> På side 12 i dokumentet kan man se, at der ikke er nogen markant forskel
> i alderen 0-16. Det er mest fra 25-39, at skævheden gør sig gældende (

Det indikerer måske netop, at det er i 'studiealderen' og
'familiestiftelsesalderen' at forskellen opstår. Er der flere færøske
kvinder end mænd på videreuddannelse i Danmark?

mvh

Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 10-01-05 15:00

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newsskdyrncg0p03yo@news.sunsite.auc.dk...
> Tallet er for andel af befolkningen - ikke andel af nyfødte. Det kunne
> være interessant at se, om den har samme 'afvigelse'.

Nej, for her SKAL den være der.

Drengebørn har en svag overdødelighed ift. piger, så naturen er indrettet
sådan, at der fødes lidt flere drengebørn (50,5 % AFAIR). Populationen som
helhed (alle aldersgrupper) har normalt en svag overrepræsentation af
kvinder - dels pga. denne forskel i dødelighed og dels fordi kvinder lever
lidt længere end mænd.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 10-01-05 16:23

Mon, 10 Jan 2005 15:00:27 +0100, Christian R. Larsen
<crlarsen2004@hotmail.com> skrev:

> [...]
> helhed (alle aldersgrupper) har normalt en svag overrepræsentation af
> kvinder - dels pga. denne forskel i dødelighed og dels fordi kvinder

Jeps. Men det jeg mente var nu, om den mandlige overrepræsentation ved
fødslen på Færøerne er _større_ end i de øvrige lande.
Som den mandlige overrepræsentation øjensynlig er større, når der ses på
alle aldersgrupper under et.

Altså om den færøske 'afvigelse' er der fra starten, eller den først
opstår senere.
Og af Uffe Kousgaards svar fremgår, at den ikke er fødselsbestemt, men må
skyldes samfundsmæssige påvirkninger.

mvh

Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : kvaerulant

Dato : 10-01-05 21:57

Christian R. Larsen wrote:

> [...]
>helhed (alle aldersgrupper) har normalt en svag overrepræsentation af
>kvinder - dels pga. denne forskel i dødelighed og dels fordi kvinder lever

De mandlige sædceller er hurtigere end de kvindelige sædceller da XY
vejer mindre end XX
til gengæld så beskytter to XX bedre imod arvlige sygdomme.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 10-01-05 18:12

"Rune" <rune@slambam.dk> mælte sligt:

>Er der nogle der har nogle skud i tågen på hvordan dette kunne hænge sammen?

Som det er blevet nævnt, kunne man tænke sig, at flere færøske kvinder
end mænd forlader Færøerne for at studere i DK eller andre steder, idet
de mere manuelle beskæftigelser, som findes på Færøerne, næppe
tiltrækker så mange kvinder. Dog synes det ikke at passe helt godt med
filens emigrationsdata, der giver et lille flertal af mandlige
emigranter.

Immigrationsdataene viser dog et lidt større flertal af mandlige
immigranter, så måske kunne det være det, der var på færde?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Alle ved da at retrofleksivitet bedst angives med noget forskelligt
fra <h>."