Peter Brodersen wrote:
>
> Det interessante (eller bekymrende, om man vil) er, at i modsætning
> til én specifik, letgenkendelig metode (window.open), så er der nu
> mange måder at tvinge reklamer frem på, der kan være svære at skelne
> fra legitim website-teknik (positionering af forskellige layers). Det
> kræver en noget mere intelligent proces, og kan også kræve løbende
> opdatering af ens adblocker, hvorimod selv en halvgammel Mozilla
> stadigvæk ikke har nogen problemer med popup-vinduer. En meget
> relevant pointe er også, at der er stor forskel på, hvad en native
> Mozilla/Firefox kan gøre, og så hvad man kan styre vha. et plugin. Der
> findes jo også en del anti-reklame-plugins til fx IE.
>
Ja, pop-up reklamer er noget nemmere at blokkere, end layers metoder.
Men det er ret nemt med Adblock plugin'et. Den extension er det første
jeg kan anbefale at man installere. Og jeg har også en ide om at de
fleste Mozilla/Firefox brugere installere netop denne extension.
Jeg kender dog ikke nogen anti-reklame-plugins til IE... ikke at jeg for
brug for dem
> Det kan kompliceres yderligere af dedikerede reklamesider (fx at man
> kun kan tilgå næste side i en artikel efter at have brugt fem sekunder
> på en side med en evt. reklame (selv ved blokering af et
> reklamebillede kan man være irriteret over pausen), eller at
> reklameteksten decentraliseres og hentes ind serverside, så man ikke
> blot kan blokere data fra bestemte hosts. Måske ender man med at
> skulle ud i at implementere noget bayesian filter i sin browser...
>
Heldigvis er der ikke mange af disse indskudte reklame sider... endnu
Hvis ovenstående teknik er lavet via meta-tags, kunne man nok godt
udvide Adblock med noget javascript der aflæste meta-tagen og redirecter
hurtigere.
Er det tilgengæld lavet via javascript er det noget mere kryptisk.
> Jeg giver hele skylden for denne udvikling til de
> Mozilla/Firefox-fans, der absolut skulle fortælle hele omverdenen, at
> de bare skulle skifte til en reklamefri browser, i stedet for at tie
> stille med at de nød en mere ukompliceret livsstil.
>
Man kan bare håbe at banner reklame firmaerne, skyder med spredehagl og
satser på den store masse ... IE-brugerne.
Så de nøjes med layers metoder fremfor indskudte reklame sider.
--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/