installation af telefonstik
Fra : David Skovmand

Dato : 10-01-05 08:41

jeg skal installere et et telefonstik i vores gamle lejlighed og jeg kan
ikke få det til at passe med den medfølgend vejledning. Ifølge vejledningen
skulle der være tre ledninger, en i gul blå og rød som der så står hvor i
telefonstikket de skal klikkes ind, problemet er bare at der i vores stik er
4 ledninger en blå, en brunlig, en grøn og en som måske kunne gå for en gul,
er der nogen som ved hvor der skal være hvad?

David

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 10-01-05 08:55

"David Skovmand" <skovmand_fjern_@imf.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
gul,
> er der nogen som ved hvor der skal være hvad?

Lidt læsning på Cubus' udemærkede hjemmeside kan anbefales. Her har du et
link helt ned til en guide i installation af et telefonstik:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/tele/ekstra_telefonstik.php

Der er tre ben på et telefonstik. Kun de to anvendes. Benet i toppen blev
tidligere benyttet til jordforbindelse, men anvendes nu ikke længere.

Du skal således finde to ledere som koblet til de to sideben giver klartone
i telefonen. Prøv dig frem!

Mvh
Claus

Fra : Jesper Giovanni

Dato : 10-01-05 11:15

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> wrote in message
<snip>
> [...]
> tidligere benyttet til jordforbindelse, men anvendes nu ikke længere.
>
> Du skal således finde to ledere som koblet til de to sideben giver

Er det ikke blevet almindeligt at trække en ekstra linie ind i nyere
ejendomme efterhånden?
Således at David "bare" har ledig ekstra kobber trukket allerede...

--
Gio

Fra : Ulrich Bergmann

Dato : 10-01-05 11:47

Jo, i installationer fra nyere tid, er det kabler med flere trådpar som er
lagt i husene, så man netop undgår at skulle trække flere kabler hvis der
skal flere forbindelser.

Mht. til at finde de rigtigt tråde, er det nemmeste at tage en højttaler, og
sætte den ledninger sammen med de tråde der går ind i huset, og når man så
får en klartone i højttaleren, så har man de rigtige 2
- Så er det bare at håbe at der ikke er nogle som ringer til en i mens *GG*

- Ulle

Fra : M B

Dato : 10-01-05 23:35

"Ulrich Bergmann @ mscd.dk>" <mail<SPAMSPAM> wrote in message
> [...]
> får en klartone i højttaleren, så har man de rigtige 2
> - Så er det bare at håbe at der ikke er nogle som ringer til en i mens

Jeg vil nødigt lægge en højtaler til de knap 50V som spændingen på
telefonledningen er når der ikke ringes....

/MB

Fra : David Skovmand

Dato : 11-01-05 14:58

tak for forslagene,
jeg har prøvet alle farvekombinationer, men stadig ingen klartone! nogen
gode ideer? udover at betale 700 for et besøg fra TDC
Mvh
David

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 12-01-05 11:29

> tak for forslagene,
> jeg har prøvet alle farvekombinationer, men stadig ingen klartone! nogen
> gode ideer? udover at betale 700 for et besøg fra TDC

Det her burde du altså ikke have behov for at spørge om!

Hvis du er helt sikker på at der ikke kan opnås klartone med de tilgængelige
forbindelser så skal du et trin tilbage i ledningsvejen.

Så find ud af hvor ledningen kommer fra og prøv her om du kan opnå klartone.
Hvis du kan det er forbindelsen afbrudt et eller andet sted og du skal så
bare have den reetableret.

Alternativt kan du trække en ny ledning fra et fungerende telefonstik og hen
til stedet hvor det nye stik skal monteres.

Mvh
Claus