Lys til akvariet
Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 09-01-05 18:50

Hejsa

Nu skal jeg vist snart skifte de to rør der medfulgte til mit 240 l akvarie
da jeg købte det brugt. Men kan se der er lidt diskussion her om hvad man
skal købe.

Vil I ikke komme med jeres forslag og en kort argumentation for, hvorfor det
ene er bedre end det andet.

Er klar over at jeg vil få modstridende forslag, men så må jeg jo forsøge ud
fra jeres argumentation at vælge det jeg synes lyder mest fornuftig.

Mvh. Brian

Fra : Henrik Lohse

Dato : 09-01-05 23:48

Hej Brian

Prøv med et JBL Tropic Solar og et Tropic Natur.
Det er de helt klart bedste rør jeg selv har haft.
Jeg havde i gennem lang tid haft dårlig plantevækst
og mange alger da jeg skiftede, med det resultat at
algerne er væk og mine planter gror som ind i h......

mvh
Henrik

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> skrev i en
meddelelse news:F7eEd.570$g_7.174@news.get2net.dk...

Fra : Jokerware

Dato : 10-01-05 09:01

Der er IMHO næsten ligegyldigt hvilket mærke du vælger til dit akvarie så
længe du ikke køber de billigste, der er bare en ting : det er ikke smart at
skifte begge rør på én gang. Du risikerer at give både fisk og planter et
"lyschok" når de pludselig får mindst dobbelt så mange lux fra de nye rør.
Skift i stedet det ene rør først, og vent med det andet til 3-4 uger efter,
så de kan vænne sig til den større lysstyrke.
Det er i øvrigt en god ide at skrive i en kalender hvornår du skifter rør,
eller laver andre større ændringer i dit akvarie. Det er aldrig til at huske
hvornår man har lavet periodiske ændringer når der er gået 6-8 måneder
alligevel. Rørene bør f.eks. skiftes en gang om året.

Fra : Kasper friis hansen

Dato : 10-01-05 12:49

"
> [...]
> hvornår man har lavet periodiske ændringer når der er gået 6-8 måneder
> alligevel. Rørene bør f.eks. skiftes en gang om året.

hvad.. hm skifter mine når de går.. en gang om året, lyder lidt vildt.. ??

Kasper friis

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 10-01-05 12:51

"Kasper friis hansen" <kasper.friisFJERN@lundebjergnet.dk> wrote in message

> hvad.. hm skifter mine når de går.. en gang om året, lyder lidt vildt.. ??

Måske, men de fleste rør giver under 50% udbytte efter et år. Prøv at skifte
et enkelt og se forskellen.

--

Mvh Christian http://www.cmnielsen.dk
Nyeste Artikel : Crenicichla compressiceps.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-01-05 19:32

Kasper friis hansen wrote:
> hvad.. hm skifter mine når de går.. en gang om året, lyder lidt
> vildt.. ??

Nej - det er ikke vildt - et lysstofrør taber kraften ganske langsomt - og
dør til sidst - men allerede efter et års tid, så har de mistet så meget af
kraften, at de bør udskiftes.

Der er enkelte undtagelser - det eneste, som jeg kender, der holder kraften
og kan bruges til det dør er Triton - de giver meget lys og holder kraften
længe - jeg bruger dem og de er rigtig gode - men også ret dyre.....

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Roy

Dato : 11-01-05 01:46

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i melding

> [...]
> Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk
> Erstat invalid med dk ved mail - men indlæg bør besvares i gruppen.

Det er ikke bare "kraften" som er avgjørende.
Et lysrør mister deler av fargespekteret over tid, som som blir en ulempe
for planter/alger.

(De nye T5 rørene har minst dobbel så lang levetid)

Fra : Pernille & Jonas

Dato : 29-01-05 19:18

Du har ikke overvejet og starte helt forfra med og bygge et armatur selv og
så bruge halogenspot's i stedet for, det giver den vildeste naturlige
effekt.
Når man ser på bunden af akvariet flimrer lyset grundet strømmen i vandet og
planternes bevægelse, ganske ligesom i moder natur, men selvfølgelig hver
sin smag.
Mvh.
Jonas