Spørgsmål ang. bogmærker hos Opera
Fra : Stig Sørensen

Dato : 09-01-05 18:38

Hejsa.

Jeg er en glad bruger af Opera browser.
Jeg undrer mig over manglen af en meget simpel funktion og håber den er
kommet med i en nyere version.

Jeg savner den funktion at man i bogmærker kan enten vælge at åbne én
side eller flere.

Et eksempel:

Jeg har ofte en 6-7 sider jeg dagligt vil besøge og har dem under
bogmærker. Jeg skal så hver gang op i bogmærke for at åbne en side,
uanset hvilken musetast jeg trykker så åbner Opera den valgte side og
lukker bogmærker automatisk ned - som om jeg ikke havde brug for at åbne
flere bogmærker. Så skal man så op i bogmærker igen og det gør man
lige en 6-7 gange.

Jeg undre mig blot hvorfor denne funktion ikke findes da Opera er så
fandens stærk kun ved brug af musen.

Jeg kunne godt tænke mig, feks at ved tryk på et bogmærke med venstre
musetast, åbnes den valgte side og bogmærker lukkes (som det forgår nu).
Ved tryk på højre musetast åbnes den valgte side men bogmærker forbliver
åben og man kunne så åbne flere bogmærker lige efter.

Er denne funktion kommet efter version 7.54 som jeg bruger?
Hvis ikke, hvorhenne på Opera.com kan jeg så forslå denne manglende
feature? Nogen der har nogen erfaringer med dette og lader de sig
overhovedet høre på folks mangler?

Mange tak
Mvh
Stig Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-01-05 19:46

Stig Sørensen skrev:

>Jeg savner den funktion at man i bogmærker kan enten vælge at åbne én
>side eller flere.

Kender du "Open all folder items"?

Saml dine yndlingsbogmærker i én mappe og åbn dem alle på én
gang.

Selv bruger jeg aldrig menupnktet til bogmærker. Jeg åbner listen
til venstre (F4) og klikker på dem jeg skal bruge. Den forsvinder
ikke af sig selv.

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 09-01-05 20:54

Stig Sørensen <no@mail.nospam> posting:

>Jeg savner den funktion at man i bogmærker kan enten vælge at åbne én
>side eller flere.

Udover Bertels forslag vil jeg nævne følgende:

1) Du kan slå den personlige bjælke til. Der kan du få fremvist
bogmærke-mapper. Hvis den mappe med ofte anvendte bogmærker ligger
dybt i bogmærketræet, så vil det lette noget at "spejle" den på
omtalte bjælke. F4, bogmærker, højreklik og få egenskaberne frem for
den pågældende mappe.

2) De ofte anvendte sider kan du også give et kaldenavn, fx "f"
eller "tinget" (F4, bogmærker, højreklik og få egenskaberne frem).
På den måde kan du fra adressefeltet blot skrivet netop "f" eller
"tinget" for at gå til siden for eksempelvis Folketinget. Man kan
sige til den løsning, at du så desværre selv skal åbne tomme sider,
før du kan "kalde" på bogmærket/siden.

3) En måske mere speciel mulighed er at have alle siderne
tilgængelige fra Panelet forstået på den måde, at de direkte ligger
der som sider synlige derfra. Siderne bliver derved små at se på,
men hvis dette ikke gør noget, kan det også være en mulighed. Operas
desktop-versioner anvender, så vidt jeg er orienteret, samme
"sammenpakning" af siderne som mobil-versionerne, så i denne løsning
vil du altså se siden, som den groft sagt ser ud på en mobil med
Opera.

4) Du kan gemme alle siderne som en session. Det svarer lidt til at
åbne alle bogmærker fra en given bogmærke-mappe. Forskellen er dog
ret stor, for det du gemmer i en session er bl.a. historikken for
alle åbne sider og placering (toppen, bunden... ) på siden. På den
måde kan du lukke Opera ned og fortsætte med at surfe præcist fra
hvor, du var sidst.

4,5) Start Opera med samme session som den sluttede med. Det vil
sige, når Opera lukkes så gemmes en session med alle oplysningerne
og når du stater igen, så fortsætter du blot fra hvor du stoppede.

5) ellers: måske kan du finde en udvidelse på
http://nontroppo.org/wiki/CustomButtons der løser problemet.

http://my.opera.com/forums/ under "Wish-list".

--
What is life, except excuse for death,

http://www.opera.com/products/desktop/opera-ie/

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 10-01-05 07:53

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> posting:

>http://my.opera.com/forums/ under "Wish-list".

....og newsera.wishlist (bl.a. på serveren news.opera.com).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-01-05 16:09

Christian Bohr-Halling skrev:

>"tinget" for at gå til siden for eksempelvis Folketinget. Man kan
>sige til den løsning, at du så desværre selv skal åbne tomme sider,
>før du kan "kalde" på bogmærket/siden.

Åh. Du kender ikke F2's funktion? Den sammen med et (kort)
kaldenavn er min foretrukne metode.

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 10-01-05 18:20

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> posting:

>Åh. Du kender ikke F2's funktion? Den sammen med et (kort)

Jo, men i min opsætning åbner den ikke /også/ en ny side automatisk,
da jeg har valgt at genbruge siderne (se under
vinduesindstillingerne). Fravælger man at genbruge siderne har du
ret i, at det så er endnu mere lige til.

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 10-01-05 16:43

"Christian Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> skrev i en meddelelse

> 4,5) Start Opera med samme session som den sluttede med. Det vil
> sige, når Opera lukkes så gemmes en session med alle oplysningerne
> og når du stater igen, så fortsætter du blot fra hvor du stoppede.

Hvilket for mig var et af hovedgrundene til at jeg skiftede til opera.
Det er simpelthen så lækkert, alt er fuldstændigt som da prgrammet blev
lukket (virker også ved nedbrud) både hvorhenne du var på siderne og hvilke
sider du kom fra.
Jeg bruger sjældent bogmærker, da de sider jeg oftest bruger aldrig bliver
lukkede, jeg har vel oftest 15-20 sider åbnet konstant, og mange flere under
brug.

Mvh. Martin Sinkjær.