Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
firmabil
Fra : Carsten Christiansen

Dato : 09-01-05 17:37

Jeg har måske mulighed for at firmabil på mit arbejde, men vil lige vide
hvor stor en ekstra udgift udgift det er for mit firma.

Sagen er således:

Firmaet har allerede en bil stående til rådighed for mig og andre i firmaet
(primært mig dog), men jeg bruger den ikke privat. Hvis jeg skulle bruge den
privat, ville de så have nogle ekstra udgifter udover benzinen?

Vil de miste nogen skattefordele på den måde? Hvilke ting taler for, hvilke
taler imod?

Pft.

/Tony

Fra : anders majland

Dato : 09-01-05 18:13

> [...]
> den
> privat, ville de så have nogle ekstra udgifter udover benzinen?

Hvis det er en gulplade bil der ikke er betalt moms af må den ikke anvendes
privat - er det tilfældet skal de betale momsen.

> Hvilke ting taler for, hvilke taler imod?

Det er formodenligt kun en fordel for dig hvis du vil komme til at køre
meget privat i den. Du vil bliver beskattet af 20/25% af bilens værdi - og
mindst af 160000kr. Dvs hvis bilen er over 3år og under grænsen vil du
kommer til at blive beskattet af 32000kr eller 2667 kr måneden. Hvis du
betaler topskat vil det således koster dig 1500kr/måneden at have rådighed
over den, betaler du ikke topskat så nogle hundrede mindre. Er bilen nyere
eller dyrere stiger prisen.