Hvad må min bankrådgiver
Fra : Hjalte

Dato : 09-01-05 17:05

Hej.

Hvad har min bankrådgiver ret til?

Jeg havde et overtræk på min private konto, så min bankrådgiver hævede
pengene fra min erhvervskonto for at udligne overtrækket.

Må han det?
Han informerede mig ikke først.

Selvfølgelig er det forkert at have overtræk, men alligevel.

MVH.
Hjalte
------------

Det fedeste konference software på nettet:
<http://www.hotconference.com/members/hjalte>

Klik på: "Click here to visit the free public room!"

Fra : [8830]Plis

Dato : 09-01-05 17:23

"Hjalte" <Hjalte81@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Må han det?
> Han informerede mig ikke først.
>
> Selvfølgelig er det forkert at have overtræk, men alligevel.

Gør som jeg...ha ovrtræk på begge *GG*...Nej...spøg til side:

Din bankrådgiver har hjemmel til at overføre pengene fra konto til
konto...men han SKAL informere dig FØR han gør det.
Når kombinationen er privat/erhverv eller erhverv/privat er det ekstra
uheldigt - fordi der af det hævede beløb til privatkontoen skal betales
skat.....Gå til rådgiveren og spørg hvad meningen er...og få en aftale som
eliminere mulighederne en anden gang! Det har jeg...med min bank...og
det virker sq

Peder

Fra : Hjalte

Dato : 09-01-05 21:22

On Sun, 9 Jan 2005 17:22:42 +0100, "[8830]Plis"
<plisbergFJERN@FJERNmail.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>skat.....Gå til rådgiveren og spørg hvad meningen er...og få en aftale som
>eliminere mulighederne en anden gang! Det har jeg...med min bank...og

Hva er det for en aftale du tænker på?

MVH.
Hjalte
------------

Fra : [8830]Plis

Dato : 10-01-05 14:22

> Hva er det for en aftale du tænker på?
>

> MVH.
> Hjalte

På den aftale der ligger mellem dig og din rådgiver. Hvis ikke du på forhånd
har givet tilladelsen til at kunne trække, mener JEG at han er forpligtet
til at kontakte dig og gøre opmærksom på det.
Som nævnt andetsteds i tråden, er din enkeltmandsvirksomhed og dig, som
hovedprincip samme hest, hvadenten det er en firmakonto eller ej. Men jeg
syntes du skal kontakte ham...og gøre opmærksom på at du opfatter det som et
problem at han bare trækker beløbet uden forudgående at have gjort dig
opmærksom på det...og få så det nøjagtige beløb...og bogfør det (For det
er også ganske rigtigt, som en anden skriver...at et overtræk er et lån uden
tilladelse...og dermed i princippet "tyveri" ...)
Ellers er aftalen at du skal have overtrækket bevilget...og pengene skal
tilbageføres til firmakontoen...hvis det det er noget I kan blive enige om.

Peder

Fra : alexbo

Dato : 09-01-05 17:22

"Hjalte" skrev

> Må han det?

Sandsynligvis.
Der står nok noget i dine kontobetingelser om dette, overførsel mellem
konti.

mvh
Alex Christensen

Fra : Neil Southwood

Dato : 09-01-05 22:12

In news:mdl2u0teb1qudbkmkhjmdku3n2b4g69tig@4ax.com,
Hjalte <Hjalte81@email.dk> typed:

> Jeg havde et overtræk på min private konto, så min bankrådgiver hævede
> pengene fra min erhvervskonto for at udligne overtrækket.

Han har vel bare sparet dig for et overtræksgebyr. Sig tak.

--
Neil Southwood

Fra : KHJ

Dato : 09-01-05 23:01

Neil Southwood wrote:
> In news:mdl2u0teb1qudbkmkhjmdku3n2b4g69tig@4ax.com,
> Hjalte <Hjalte81@email.dk> typed:

> Han har vel bare sparet dig for et overtræksgebyr. Sig tak.

Jeg har desværre oplevet det stik modsatte. Det tog kun et par timer at
eliminere den mulighed, så derfor er parolen: Aldrig mere end 1 konto i den
samme bank. Brændte børn lugter ilde.
KHJ

Fra : Neil Southwood

Dato : 09-01-05 23:11

In news:CQhEd.81849$Vf.3695053@news000.worldonline.dk,
KHJ <bito@karby.dk> typed:

> Jeg har desværre oplevet det stik modsatte. Det tog kun et par timer
> at eliminere den mulighed, så derfor er parolen: Aldrig mere end 1
> konto i den samme bank. Brændte børn lugter ilde.

Og du fortsatte vel næppe i en bank som flyttede penge fra den ene konto til
den anden for at du skulle få et overtræksgebyr?

--
Neil Southwood

Fra : Per H

Dato : 09-01-05 23:16

On Sun, 9 Jan 2005 22:12:01 +0100, "Neil Southwood"
<neil.southwood@fjern.mail.dk> skrev:

>In news:mdl2u0teb1qudbkmkhjmdku3n2b4g69tig@4ax.com,
>Hjalte <Hjalte81@email.dk> typed:

>Han har vel bare sparet dig for et overtræksgebyr. Sig tak.

ja du må ikke lave et overtræk uden en aftale, for det er faktisk
tyveri af bankens penge.

Men din bankrådgiver burde måske lige have spurgt dig først.
og samtidig, gjort dig opmærksom på dit kedlige overtræk.

I min gamle bank tog min rådgiver faktisk det skyldige beløb fra min
kones konto. Det var lidt frækt syndtes jeg.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Hjalte

Dato : 09-01-05 23:56

On Sun, 09 Jan 2005 23:15:55 +0100, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

> [...]
>
>I min gamle bank tog min rådgiver faktisk det skyldige beløb fra min
>kones konto. Det var lidt frækt syndtes jeg.

Ja, ved godt der er nogen der ser på den måde, på et overtræk.
Men stadig. Det er jo to helt forskellige konti.

Min privat økonomi og mit firmas økonomi, bør vel ikke ses på, som den
samme.

Der er jo derfor jeg har oprettet en seperat erhvervs konto.

MVH.
Hjalte
------------

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 10-01-05 00:02

Hjalte - din virksomhed, er det en enkeltmandsvirksomhed ?

Hvis ja, så er der ikke nogen juridisk skillelinje mellem dig og dig som
virksomhed. Du hæfter 100% og personligt for alt i din virksomhed, og uanset
hvordan du ser på det, så har du og din virksomhed fælles økonomi.

Noget kan du så skille ud i et særligt virksomhedsregnskab, men det er jo i
bund og grund alene for at kunne dokumentere overfor skattevæsenet, hvor
dine penge kommer fra.

Hvis du har et I/S, et Aps. elelr et A/S så stiller sagerne sig naturligvis
andeledes, for disse virksomhedsformer har ikke fælles økonomi med dig som
privatperson. Her antager jeg, at I/S er oprettet mellem flere personer, og
ikke kun mellem dig og din kone.

/Flemming U

Fra : Thomas C L

Dato : 28-02-05 09:10

Flemming Udbjørg wrote:
> [...]
> privatperson. Her antager jeg, at I/S er oprettet mellem flere personer, og

Det er ikke helt rigtigt. Et I/S er også med personlig hæftelse, således
at pengene rent faktisk godt kan overføres mellem kontiene. Det kræver
dog at begge kontiene (privat / virksomhed) står i samme navn. I et I/S
hæfter alle interessenterne med deres personlige formue.

Hvorimod i et ApS og A/S er det 2 forskellige juridiske enheder, og der
kan man ikke bare overføre pengene mellem kontiene. I ApS eller A/S
hæfter du kun med den indskudte kapital.

Jeg vil klart anbefale dig at benytte 2 forskellige banker, hvis du har
en personlig ejet virksomhed eller et I/S. Det er ganske fornuftigt at
have flere konti, så privaten og virksomheden kan adskilles. Men alle
kan jo komme i den situation at der opstår et likviditetshul, specielt
som selvstændig - så er det bedre at have mulighed for at lave en aftale
med banken, end at de "tager selv".

Mvh

TCL

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 01-03-05 00:08

Thomas C L wrote:

> [...]
> likviditetshul, specielt som selvstændig - så er det bedre at have
> mulighed for at lave en aftale med banken, end at de "tager selv".

Det er bevist, at jeg ikke klipper.

Jeg vil blot tilføje, at i forbindelse med driftskapital/kassekredit til
ApS'ere og A/S'ere kræver bankerne som regel, at man hæfter som selvskyldner
kautionist - gerne med en selvskyldnerkautionist, der kautionerer for
selvskyldnerkautionisten, der kautionerer for kapital/kassekredit i et ApS
eller A/S.

Selvfølgelig kan der være tale om virksomheder af en art, at banken tager
sikkerhed i f.eks. kurant varelager eller produktionsmaskineri (såfremt det
er betalt eller med friværdi) ja - hovsa, det der med friværdi leder
automstisk tanken hen på hæftelse - stadig som selvskyldnerkautionist, men
med et pantebrev på friværdien i en ejendom.

Som TCL skriver og som jeg anbefaler - aldrig mere end én konto i én bank.
Med flere eller alle konti i den samme bank er der overvejende sandsynlighed
for, at bankerne tror, der er tale om en selbetjeningsvirksomhed idet, de
jonlerer med ens konti med størst mulig rentefordel incl. overtræksrenter
og -gebyrer, så igen: Aldrig mere end én konto i én bank.

Af skade bliver man klog, men sjældent rig.
Karsten HJ