kolloid-osmotiske tryk
Fra : Hanne Mikkelsen

Dato : 09-01-05 14:00

Er der nogen her der kan hjælpe med en kort definition på det

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 09-01-05 17:00

Hejsa Hanne...

Det kolloid osmotiske tryk er den del af det osmostiske tryk, som udgør en
egentlig trykforskel. Små ioner såsom Na, K og alle de andre bevæger sig
helt uhindret mellem blodet og den interstitielle væske og koncentrationen
er derfor helt den samme. Disse stoffer bidrager således ikke til en
trykgradient. Kolloiderne er større molekyler (proteiner - først og fremmest
albumin), som ikke blot kan bevæge sig frit mellem blodet og det
interstitielle rum. Derfor opstår der en osmostisk trykforskel, som kan give
anledning til at flytte væske mellem de forskellige voluminer. Da det totale
osmostiske tryk sjældent er fysiologisk relevant i forhold til
væskebevægelser angiver man istedet det kolloid osmotiske tryk, som altså er
det osmotiske tryk, som de store molekyler (kolloiderne) har givet ophav
til.

Super hilsner fra
Nicolai

Fra : Hanne Mikkelsen