Hvordan indsættes en ny post i flere tabel~
Fra : Stig Holmberg

Dato : 09-01-05 09:59

Hvordan indsættes en ny post i flere tabeller med en mange til mange
relation?

Det er en billedatabase, opdelt i kategorier, hver kategori kan indeholde
mange billeder, og hvert billed kan være i flere kategorier, derfor mange
til mange relationen.

Tabellerne ser sådan ud:

tblBilled(tabelnavnet)
BilledID(autonummer)(primær nøgle)
Titel(tekst)

tblSamling(tabelnavnet)
BilledID(heltal))(primær sammensat nøgle)
KategoriID(heltal)(primær sammensat nøgle)

tblKategori(tabelnavnet)
KategoriID(autonummer))(primær nøgle)
Kategorinavn(tekst)

tblBilled har en 1 til mange relation med tblSamling
tblKategori har en 1 til mange relation med tblSamling
tblBilled får derved en mange til mange relation med tblKategori

Problemet er så når jeg skal indtaste i tabellerne via en formular, hvordan
får jeg indskrevet de 2 værdier i tblSamling?

Hvis brugeren vælger at et billede tilhører f.eks. 2 kategorier, skal der
jo også tilføjes 2 rækker til tblSamling, jeg kan simpelt hen ikke
gennemskue problematikken.

Der skal vel en forespørgsel til, jeg skal senere have det på nettet så det
ville være rart også at vide hvordan SQL´en ser ud.

Mvh. Stig

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-01-05 11:03

Stig Holmberg skrev:

> Hvordan indsættes en ny post i flere tabeller med en mange til mange
> relation?

Hvis inddata kommer fra en formular, skal der køres en INSERT-sætning
for hver post i undertabellen (samt en INSERT-sætning til posten i
hovedtabellen).

Der er kun to muligheder ved INSERT - enten er kilden en række værdier,
angivet med VALUES, eller også er kilden en SELECT-forespørgsel.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-01-05 11:59

On Mon, 10 Jan 2005 11:02:38 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
>
>Der er kun to muligheder ved INSERT - enten er kilden en række værdier,
>angivet med VALUES, eller også er kilden en SELECT-forespørgsel.

Hvis der er tale om samme tabel, er der en optional feature:
http://troels.arvin.dk/db/rdbms/#insert-multiple
MySQL og DB2 understøtter den.

I forbindelse med indsættelse af mange rækker ad gangen i MySQL (i
MyISAM-tabeller med table locks) kan den metode virkelig varmt
anbefales. Indsætter man 10.000 rækker er det noget mere
hensigtsmæssigt kun at ha' fx 10 INSERTs à 1.000 rækker, i stedet for
10.000 INSERTs, der hver især resulterer i låsning af tabellen,
opdatering af datafil, opdatering af indexfil og åbning af tabellen
igen. Denne metode kan let reducere det samlede tidsforbrug til under
en tiendedel for en stor mængde INSERTs. At det så også er den eneste
måde i MyISAM at lave en semi-atomisk (hvilket dejligt selvmodsigende
udtryk :) bulk-insert er en anden sag.

Jeg vil dog gætte på, at andre sprog ikke understøtter den, fordi de
lægger op til at folk blot vil bruge en transaktion i stedet for - og
i øvrigt har row-level-locking, så problemet ikke er så stort.

Hvis det blot drejer sig om et par rækker, er det dog næppe relevant.

--
- Peter Brodersen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-01-05 14:12

Peter Brodersen skrev:

> Hvis der er tale om samme tabel, er der en optional feature:
> http://troels.arvin.dk/db/rdbms/#insert-multiple
> MySQL og DB2 understøtter den.

O.k. - den kendte jeg ikke.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : news.tele.dk

Dato : 21-01-05 21:04

Man kunne måske også overveje en andne mere dynamisk-forberedt tabel
struktur der ikke er afhængig af at skulle oprette en tabel hver gang en ny
kategori skulle tilføjes. Måske kender jeg ikke dit problem godt nok, men en
sådan struktur kunne i hvert fald også overholde 3. normal form.
man kunne forestille sig wen tabel med billede / kategori - sammenhængen i.
det ville give lette og hurtige kategorivisninger.
Jeg har selv lavet noget lignende, dog ikke med billedkategorier, som virker
rigtig godt.

Martin

Programør / webudvilker.
PHP/MYSQL