Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
skattefradrag for nødhjælpspenge?
Fra : Søren Nellemann

Dato : 08-01-05 23:44

Har man fradragsret for bidrag givet til nødhjælp, f.eks. den igangværende
indsamling til Sydøstasien?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-01-05 00:00

Den 08-01-05 23.43 skrev Søren Nellemann følgende:
> Har man fradragsret for bidrag givet til nødhjælp, f.eks. den igangværende
> indsamling til Sydøstasien?

Bidrag til godkendte organisationer kan fratrækkes med op til 5.000
kroner årligt, dog er de første 500 kroner ikke fradragsberettigede. Du
kan sikkert finde en liste over godkendte organisationer på ToldSkats
hjemmeside,

--
Mvh. Kim Ludvigsen
34 tips & tricks til Internet Explorer

Fra : Torben Frandsen

Dato : 09-01-05 00:14

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> kroner årligt, dog er de første 500 kroner ikke fradragsberettigede.
> Du kan sikkert finde en liste over godkendte organisationer på

Og så skal man naturligvis kunne dokumentere gaven. Ved nogen, om skattefar
accepterer anden form for dokumentation end en kvittering fra
organisationen?

Torben

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-01-05 00:44

Den 09-01-05 00.13 skrev Torben Frandsen følgende:

> Og så skal man naturligvis kunne dokumentere gaven.

Jeg er aldrig blevet bedt om at dokumentere det. Mon ikke det kun er i
forbindelse med et torskegilde?

> Ved nogen, om skattefar accepterer anden form for dokumentation end en kvittering fra
> organisationen?

En giro-kvittering eller en postering på et kontoudtog fra banken burde
kunne gøre det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis kabaler og bridge

Fra : Torben Frandsen

Dato : 09-01-05 01:10

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg er aldrig blevet bedt om at dokumentere det. Mon ikke det kun er i
> forbindelse med et torskegilde?

Nope. Jeg er blevet bedt om dokumentation.

> En giro-kvittering eller en postering på et kontoudtog fra banken
> burde kunne gøre det.

Muligvis. Da jeg blev bedt om dokumentation, spurgte de specifikt om en
kvittering fra den pågældende organisation. Det havde jeg, så jeg spurgte
ikke om mindre kunne gøre det.

Torben

Fra : Søren Nellemann

Dato : 09-01-05 00:18

--
> [...]
> kroner årligt, dog er de første 500 kroner ikke fradragsberettigede. Du
> kan sikkert finde en liste over godkendte organisationer på ToldSkats

Tak for input! jeg har lige undersøgt det nærmere på toldskat.dk

Jvf. nedenstående uddrag er der forskel på fradragsretten afhængig af hvem
pengene er gået til. Gives pengene f.eks. til Røde Kors (markeret med 2-tal
på toldskat.dk´s liste) er der så vidt jeg kan forstå fuld fradragsret,
dvs. ingen grænse på 500 kr. og 5000 kr. (??)

(5000-grænsen sættes i øvrigt ned til 3900 fra og med indkomståret 2005)

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=170601&chk=200665#pos
Ligningslovens § 8 A

Fonde, foreninger, stiftelser, institutioner mv. og religiøse samfund,
markeret med ¹), er godkendt i henhold til ligningslovens § 8 A, stk. 2, som
berettigede til i 2003 at modtage gaver mv. med fradragsret for giveren.
Godkendelsen er givet i henhold til cirkulære nr. 191 af 8. november 2001
(TSS-cirkulære 2001-37) om retningslinier for godkendelse af foreninger mv.
efter ligningslovens § 8 A og § 12, stk. 3.

Det er en forudsætning for fradraget, at gaven til den enkelte forening mv.
udgør mindst 500 kr. Fradraget kan kun indrømmes for det beløb, hvormed
gaverne tilsammen overstiger 500 kr. og kan højst udgøre 5.000 kr.

Optagelse i cirkulæret som godkendt almennyttig forening mv. efter
ligningslovens § 8 A, stk. 2, medfører desuden adgang til fritagelse for
betaling af boafgift af arv mv., som tilfalder den pågældende forening mv.,
jf. boafgiftslovens § 3, stk. 1, litra f.

Ligningslovens § 12, stk. 3

Fonde, foreninger, stiftelser, institutioner mv. og religiøse samfund,
markeret med ²), er godkendt efter ligningslovens § 12, stk. 3, til i 2003
at modtage løbende ydelser efter ligningslovens § 12, stk. 2, med
fradragsret for giveren.

Optagelse i cirkulæret som godkendt almennyttig forening mv. efter
ligningslovens § 12, stk. 3, medfører desuden adgang til fritagelse for

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-01-05 00:47

Den 09-01-05 00.17 skrev Søren Nellemann følgende:

> [...]
> på toldskat.dk´s liste) er der så vidt jeg kan forstå fuld fradragsret,
> dvs. ingen grænse på 500 kr. og 5000 kr. (??)

Nej, det er kun i forbindelse med en arvegave (og det er forhåbentlig
mange år for tidligt for dit vedkommende).

> (5000-grænsen sættes i øvrigt ned til 3900 fra og med indkomståret 2005)

Hvor læser du det?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en lille, praktisk og gratis lommeregner i proceslinjen

Fra : Søren Nellemann

Dato : 09-01-05 01:45

> Hvor læser du det?

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=104069&vID=200665&i=521&act
ion=open#i104069

"Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan den skattepligtige
fradrage det samlede ydede gavebeløb, som overstiger 500 kr. En giver kan
højst fradrage 5.000 kr. om året for gaver fordelt på én eller flere
foreninger. Det maksimale fradrag på 5.000 kr. opnås således først, når de
gaver, som kan tages i betragtning, udgør 5.500 kr. tilsammen. Beløbsgrænsen
på 5000 kr. er ved lov nr. 459 af 9. juni 2004, der har virkning fra og med
indkomståret 2005, ændret til et beløb på 3.900 kr., som reguleres efter
personskattelovens § 20."

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-01-05 09:18

Den 09-01-05 01.44 skrev Søren Nellemann følgende:

> http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=104069&vID=200665&i=521&act
> ion=open#i104069

Tak - og øv!

Jeg har længe spekuleret på, hvornår de satte beløbsgrænsen op, den er
ikke ændret længe. Og så sætter de den i stedet ned. Sikke noget.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Poul Christensen

Dato : 09-01-05 10:43

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in

> Tak - og øv!
>
> Jeg har længe spekuleret på, hvornår de satte beløbsgrænsen op, den er
> ikke ændret længe. Og så sætter de den i stedet ned. Sikke noget.

Læg mærke til at der står at beløbet reguleres efter personskattelovens §
20. Der er derfor tale et grundbeløb som opreguleret til 2005-niveau udgør
6.400 kr. se f.eks
http://www.skat.dk/tal_statistik/skatteberegning/3015.html

Men det er dårlig information fra ToldSkat

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-01-05 11:28

Den 09-01-05 10.42 skrev Poul Christensen følgende:
> [...]

> 20. Der er derfor tale et grundbeløb som opreguleret til 2005-niveau udgør

Jamen, det giver jo straks mere mening!

> Men det er dårlig information fra ToldSkat

Jeg vil næsten nærmere kalde det misinformation. Jeg søgte ellers vidt
og bredt på både Folketingets og ToldSkats hjemmeside, fordi jeg havde
svært ved at tro, at beløbet var sat ned. Ingen steder fandt jeg
oplysninger om det reelle beløb, eller om at grundbeløbet stammede fra
1984 og ikke 2005.

Da jeg søgte efter den side du linker til, fandt jeg umiddelbart kun den
tilsvarende for 2003/2004, og så opgav jeg, fordi jeg på det tidspunkt
var blevet træt af at søge.

Fra : Anders Andersen

Dato : 09-01-05 19:55

For den gruppe læsere som ligningsvejledningen primært er rettet imod, er
der nu rart nok at vide at grundbeløbet er reguleret.
Når man så ser udtrykket: "som reguleres efter personskattelovens § 20" ved
man at det er et andet beløb der er gældende for det enkelte indkomstår.

For "almindelige" borgere har T&S følgende lavet information :
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=130753&vID=200752&i=23#i130753

Såe,,, sådan set er informationen vel ok.

Og nej jeg er ikke ansat hos T&S

Fra : alexbo

Dato : 09-01-05 01:13

"Søren Nellemann" skrev

> [...]
> markeret med ²), er godkendt efter ligningslovens § 12, stk. 3, til i 2003
> at modtage løbende ydelser efter ligningslovens § 12, stk. 2, med

Her skal man lægge mærke til " løbende ydelser" modsætning til gaver.

Som jeg læser det, kan man fradrage enkeltstående gaver med den omtalte
begrænsning, men fuldt fradrage et f.eks.fast månedlig bidrag.

mvh
Alex Christensen.

Fra : Anders Andersen

Dato : 09-01-05 20:08

Begrebet "løbende ydelser" er ikke månedlige bidrag, men bidrag der løber
over flere indkomst år. Dette skal normalt være i mindst 10 år.

Mvh
Anders Andersen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-01-05 17:08

Søren Nellemann wrote:

> Har man fradragsret for bidrag givet til nødhjælp, f.eks. den igangværende
> indsamling til Sydøstasien?

http://www.skat.dk/publikationer/notater/3638.html

M.v.h.

Jonathan