Mira - Er pulsationen konstant ?
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 08-01-05 21:13

Mira, "den vidunderlige" har været kendt som variabel stjerne siden 1596.

Den gennemsnitlige periode fra et maksimum til det næste er på 331 (eller
332) døgn.

Betyder dette, at Miras langsomme pulseren IKKE er helt konstant ?

Såfremt den er det, hvor meget er en periode præcist ?

Såfremt den IKKE er det, hvor meget er så den gennemsnitlige periode ?

Hvor på Internettet kan jeg finde nøjagtige oplysninger desangående ?

Hvad får i øvrigt en stjerne til at variere i lysstyrke ?

Er fusionsprocesserne i ubalance ?

-

Mira ligger omkring 220 lysår fra Solen.

Hvor meget er rødforskydningen præcist ?

Hvor på Internettet kan jeg finde nøjagtige oplysninger desangående ?

På forhånd tak for enhver seriøs besvarelse ...

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 3500 Danish Kr. (around 600 US $), jump ...
3493 news:UIMxd.76610$Vf.3624746@news000.worldonline.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-01-05 23:53

Jesus-loves-you wrote:

> Mira, "den vidunderlige" har været kendt som variabel stjerne siden 1596.
> Den gennemsnitlige periode fra et maksimum til det næste er på 331 (eller
> 332) døgn.
<...>
> Mira ligger omkring 220 lysår fra Solen.

Så kan det vist ikke være denne her, selvom perioden ser ud til at passe
http://www.seds.org/~spider/spider/Vars/mira.html

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 09-01-05 20:23

"Finn Guldmann" skrev

> <...>
> >
> Så kan det vist ikke være denne her, selvom perioden ser ud til at passe
> http://www.seds.org/~spider/spider/Vars/mira.html

Den var mycka bra ... (de anslående 220 lysår var data fra 1990).

Tak skal du ha', Finn ...

File-number: 3545

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 09-01-05 17:53

Jesus-loves-you:
> Betyder dette, at Miras langsomme pulseren IKKE er helt konstant ?

Perioden af Mira-stjerner kan nemt variere en smule -dvs. nogle dage
(således også prototypen).

> Mira ligger omkring 220 lysår fra Solen.
En hurtig søgning giver ret forskellige værdier (fra 100 lysår til 400
lysår) - se bla. flg. links

http://www.seds.org/~spider/spider/Vars/mira.html
http://www.iridis.com/glivar/Mira

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 09-01-05 22:41

"Regnar Simonsen" skrev

> [...]
> (således også prototypen).

> En hurtig søgning giver ret forskellige værdier (fra 100 lysår til 400

Tak for oplysningerne, Regnar ...

[...]
File-number: 3546