stavnsbåndet
Fra : Rune Helland

Dato : 08-01-05 17:14

Hvorfor ble Stavsbåndet innført? Var det fordi at landbruget\fiskeriet
behøvde sine egne arbeidsfolk? Eller er det en annen og bedre grund?

--
Rune Helland
Kayes gt. 6

Fra : Ole Munk

Dato : 08-01-05 17:50

"Rune Helland" <ruhelland@sensewave.com> skrev i en meddelelse
> Hvorfor ble Stavsbåndet innført? Var det fordi at landbruget\fiskeriet
> behøvde sine egne arbeidsfolk? Eller er det en annen og bedre grund?

Sådan lige efter hukommelsen, så var for at sikre godsejerne billig
arbejdskraft.

mvh Ole Munk

--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : Jaan Rohr

Dato : 08-01-05 18:48

Hej Rune !
Stavnsbåndet blev indført i 1733. Baggrunden herfor skal ses i at Danmaark
var ved at gå bort fra hvevede soldater til værnepligtige soldater. I første
omgang var det kun ansatte under godserne som var værnepligtige. ( Sidenhen
gjaldt det også bønderne og senere igen også bønderkalene )Godsejerne havde
pligt til , til hver en tid, at meddele øvrigheden, hvor mange
tjenesteduelige mænd, 10 - 36 år, godserne kunne stille med.
Godsejerne svarede dertil, at så længe folk kunne rejse hvornår de ville,
til andre sogne, så kunne godsejerne ikke komme med præcise tal.
Det er på den baggrund at stavnsbåndet bliver indført. 1733 - 1755. Det var
jo de våbenføre mænd under godserne man var interesseret i. Så derfor gjaldt
stavnsbåndet ikke kvinderne
MVH
Jan Rohr

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 08-01-05 22:32

Hej

Stavnsbåndet belv altså først ophævet i 1788.

Venlig hilsen
Ulla

Fra : Fl. Svendsen

Dato : 09-01-05 13:06

> Stavnsbåndet belv altså først ophævet i 1788.
>
> Venlig hilsen
> Ulla
************************'
Ja, det er det officielle, men hvis jeg ikke husker meget galt blev det for
Hørsholms vedkommende ophævet nogen tid inden . . .
(Noget med at den flinke dronning oppe slottet ville ha' mere sving i byen)

Andre der har gået længere i skole end 7 år kan nok huske bedre . . . )

Hilsen
Flemming Svendsen fra den stråtækte udi Herløv skole . . .

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 09-01-05 18:43

Hej Flemming!

Jamen det er da rigtig nok, at der var nogle fremsynede herremænd og
godsejere, der var begyndt selv, bl.a. Bernstofferne, som også startede før
andre med at lade bønderne købe deres fæstegårde.

Venlig hilsen
Ulla

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-01-05 23:05

"Rune Helland" <ruhelland@sensewave.com> skrev Sat, 8 Jan 2005 17:14:02
+0100

>Hvorfor ble Stavsbåndet innført? Var det fordi at landbruget\fiskeriet
>behøvde sine egne arbeidsfolk? Eller er det en annen og bedre grund?

Dybest set er det vel et samspil af flere årsager, alle med rod i de
mange ulykkelige krige og sygdomsepidemier i 1600 tallet.

I slutningen af 1600 tallet og begyndelsen af 1700 tallet var
befolkningens situation katastrofal især i Jylland, hvor
befolkningstallet flere steder var mere end halveret og hvor de
overlevende både sultede og var i den dybeste armod.

Hvem der kunne, og det var jo naturligvis især ungdommen, søgte mod syd
til hertugdømmerne eller mod øst til øerne og Skåne.

Og det efterlod jo de tilbageværende i en endnu værre situation.
De godsejere der havde overlevet med (lidt af) skindet på næsen kunne
ikke få deres godser drevet, de kunne ikke få deres fæstegårde besat, og
værst af alt de kunne ikke levere de soldater de var forpligtet til.

Og almuen var mindst lige så dårligt stillet uden en veletableret
godsejer..

Hvis godsejeren ikke 'sad godt i det' - jammen hvem skulle så hjælpe dem
når det virkeligt kneb, hvem skulle skaffe dem arbejde og dertil hørende
betaling, hvem skulle bygge de fæstegårde som de kunne komme ind på uden
selv at have en krone på lommen, hvem skulle vedligeholde kirkerne, hvem
skulle lønne degnene osv, osv.

Så alt i alt var det sammensurium af årsager der gjorde det nødvendigt
at indføre stavnsbåndet. Og tilsvarende en lang række af årsager der
gjorde det muligt at fjerne det igen 3/4 århundrede senere.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Rune Helland

Dato : 09-01-05 21:25

Hei Alle sammen.
Takker for svar vedr. Stavnbåndet.
Holder på å lese en otrolig god bok. "Norgesbilleder" Dansk-Norske
forbindelsen 1700-1905. Gads Forlag
Den tar for seg likhetene og forskjellene i Tvillingriket., og er rikt
illustrert og dessuten velskrevet. God fornøyelse