Gabe
Fra : Marianne Kjær Munk

Dato : 08-01-05 12:54

Jeg er ikke sikker på at det er den rigtige gruppe jeg spørger i, men jeg
våger pelsen alligevel.

Er der nogle der kan fortælle hvorfor vi gaber når vi er trætte.
Mvh Marianne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-01-05 13:03

"Marianne Kjær Munk" <marianne@NOSPAMmmmunk.dk> wrote:

>Jeg er ikke sikker på at det er den rigtige gruppe jeg spørger i, men jeg
>våger pelsen alligevel.
>
>Er der nogle der kan fortælle hvorfor vi gaber når vi er trætte.

Det fortaber sig langt tilbage i udviklingshistorien - Dyr gaber også...

Rent fysiologisk har man ingen god forklaring på fænomenet...

<mlr>

Fra : John N. H.

Dato : 08-01-05 15:09

Marianne Kjær Munk" skrev:

> Er der nogle der kan fortælle hvorfor vi gaber når vi er trætte.
> Mvh Marianne

Er der ikke noget med, at blodets ilt-indhold falder, når vi er trætte?
Når vi gaber, suger vi meget luft ned i lungerne, og det er med til at
afhjælpe dette.
Det er ihvertfald en forklaring, jeg engang har hørt.

Mvh
John
Mail direct: fjern den skøre and

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 08-01-05 18:21

John N. H. wrote:

> [...]
> afhjælpe dette.
> Det er ihvertfald en forklaring, jeg engang har hørt.

Det er også hvad jeg har hørt !

MVH
Kasper

Fra : Michael Vittrup

Dato : 09-01-05 14:24

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 09-01-05 17:31

Michael Vittrup <vittrup@ima.auc.dk> mælte sligt:

>Denne teori bekræftes også af at gabning faktisk smitter ret voldsomt: Når
>eet medlem af flokken gaber, og altså signalerer sin træthed, vil effekten
>brede sig som en steppebrand ud i flokkens afkroge. Om det er korrekt skal
>jeg lade stå usagt, men det lyder plausibelt..

Det kan man forholdsvist nemt observere, når der er mange mennesker
samlet - f.eks. i en skoleklasse. Hvis én gaber, er det tilbøjeligt til
at sprede sig.

Jeg havde en god ven i gymnasiet, der i sådanne tilfælde altid plejede
at bemærke: "Den ene abe får den anden til at gabe."

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"En fisk og en gæst lugter ilde på tredje dag."

Fra : Marianne Kjær Munk

Dato : 09-01-05 20:38

"Michael Vittrup" <vittrup@ima.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> brede sig som en steppebrand ud i flokkens afkroge. Om det er korrekt skal
> jeg lade stå usagt, men det lyder plausibelt..

Jeg vil prøve i videnskab. Tak for svaret.

Marianne