Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Fortolkning af fradrag
Fra : Jørn Krogh

Dato : 08-01-05 12:24

Hejsa!

Jeg er lidt uenig med skattemyndighederne i min kommune, og vil derfor gerne
høre andre "eksperters" mening om sagen.
Det drejer sig om at jeg er lastbilchauffør og kører rundt i hele Danmark,
for det meste flere dage ad gangen ofte hele ugen.
Det giver naturligvis noget fradrag på selvangivelsen (rubrik 53). Satsen er
399,00 Kr. pr. døgn og 16,63 pr. efterfølgende time. Med en minimumsgrænse
på 4700 Kr. Og for at være berettiget til fradraget skal turen være på mere
end 24 timer. Så langt kan vi godt være enige for det står sort på hvidt i
vejledningen. MEN min skatteforvaltning fortolker det således at
tidsberegningen starter efter de første 24 timer og fremefter, Hvorimod jeg
mener at når de første 24 timer er gået, så skal det første døgn også
medregnes, fordi man har da de samme udgifter og familiemæssige afsavn det
første døgn som det sidste. Og desuden er der jo også fratrukket 4700 Kr. i
forvejen.
Jeg håber det er beskrevet så det er til at forstå.
I mit tilfælde drejer det sig om 1368 timer, og hvis jeg skal trække alle de
første 24 timer fra er det 888 timer, hvilket er lig med en forskel på 7982
Kr. Det er dog også en slags penge.

Er der nogen her der ved noget om dette? Jeg vil helst ha' et klart svar,
eller et link til et andet sted hvor jeg kan få det.

Mvh. Jørn Krogh..........

Fra : anders majland

Dato : 08-01-05 13:13

> Jeg er lidt uenig med skattemyndighederne i min kommune, og vil derfor
> gerne
> høre andre "eksperters" mening om sagen.

Jeg er ikke ekspert - men jeg antager at reglerne er samme for chauffører
som for alle andre (bare andre specielle satser) og så er jeg 99% sikker på
at du har ret. Det er i hvertfald sådan vores revisor på arbejde beregner
skattefri diæter og han plejer at have 100% styr på tingene.

Men se Ligningsvejledningen;
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=104072&vID=200422&i=419&action=open#i104072

hvor der står at reglerne er de samme som for skattefri
rejsegodtgørsel -http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=103962&vID=200422&i=87&action=open#i103962

Citat:
Der kan kun udbetales skattefri godtgørelse for rejser med overnatning og af
en varighed på mindst 24 timer, jf. LL § 9 A, stk. 1 - 3.

"Éndagsrejser" Da skattefri rejsegodtgørelse kun kan udbetales for rejser
med overnatning og af en varighed på mindst et døgn, kan der ikke udbetales
nogen form for rejsegodtgørelse (kost-, 25pct.- eller logigodtgørelse) for
en "éndagsrejse".
--------------------

Heraf konkluderer jeg ligesom dig at en rejse på 24timer giver ret til et
fradrag - kan du ikke bede om at en anden skattemedarbejder lige kigger på
det .....

Fra : alexbo

Dato : 08-01-05 14:54

"Jørn Krogh" <jkr@io.dk> skrev

> Er der nogen her der ved noget om dette? Jeg vil helst ha' et klart svar,
> eller et link til et andet sted hvor jeg kan få det.

Ifølge nedenstående har din forvaltning ret, " herefter" er nøgleordet.

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=133164&chk=200389#pos

Udgifter til kost og småfornødenheder
Du kan kun tage fradrag med standardsatsen for udokumenterede udgifter til
kost og småfornødenheder, når du har været på rejse i mindst 24 timer.
Herefter kan du tage fradrag med 1/24 af satsen pr. påbegyndt rejsetime.

mvh
Alex Christensen

Fra : anders majland

Dato : 08-01-05 15:45

> Ifølge nedenstående har din forvaltning ret, " herefter" er nøgleordet.

Der er jeg uenig.

Læs det som: Du kan tage fradrag med satsen per døgn når du har været på
rejse i mindst 24 timer. For herefter påbegyndte døgn kan du tage fradrag
med 1/24 af satsen pr. påbegyndt rejsetime.

Reglerne for diæter er afaik:
- Uden overnatning og under 24 timer kan kun give skattefri diæter efter
regning.
- Fra et døgn gives der gives skattefri diæter efter standard satserne med x
per døgn og x/24 per påbegyndt time.

Er man berettiget til skattefri diæter, men ikke modtager dem, kan man
istedet for et fradrag efter samme regler.

Det giver ikke mening at man på en rejse på 2 døgn er nødt til få diæter
efter regning det første døgn, men satserne først kan bruges det næste. Jeg
kender ikke nogen firmaer der gør sådan...

Specielt da:"Fradragsprincip for kostudgifter: Der skal vælges samme
fradragsprincip for alle kostudgifter "
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=104079&vID=200665&search=fradrag¤med¤standardsatsen¤for¤udokumenterede¤udgifter

Er der ikke nogle eksempler på beregning af dage/timer i
ligningsvejledningen ?

Nu ledte jeg lige selv og fandt

Se også
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=171408&chk=200665#pos
2.1.1.1. Kostsatsen ved rejse i Danmark eller i udlandet:

Ved rejse med overnatning kan der til dækning af udgifter til kost og
småfornødenheder udbetales 399 kr. pr. døgn og 1/24 heraf pr. påbegyndt time
for tilsluttende rejsedag.

Jeg er sikker på min tolkning øverst i dette indlæg - og det sidste citat
mener jeg giver mig ret

/Anders Majland

Fra : alexbo

Dato : 08-01-05 17:13

"anders majland" skrev

> Jeg er sikker på min tolkning øverst i dette indlæg - og det sidste citat
> mener jeg giver mig ret

Det kan du også have, ved nærlæsning af mit eget citat, hælder jeg også til
den fortolkning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørn Krogh

Dato : 09-01-05 00:22

Jeg vil gerne takke for jeres interesse for problemet, og de de ting i har
bragt frem. Der er da et par citater jeg mener kan bruges. Jeg vil lige
nærlæse det hele engang mere,så jeg har nogle stedder at henvise til næste
gang problemet opstår. Ellers kan jeg nok bare håbe på at man ser anderledes
på det efter kommunalreformen hvor jeg kommer i Randers kommune...

Jørn Krogh...........

Fra : Anders Andersen

Dato : 09-01-05 20:21

Hvis jeg var dig, ville jeg nok holde ret meget fast i, at du vil have
fradrag også for de første 24 timer. Vil Skatteforvaltningen ikke det, så
klag til Skatteankenævnet, det koster ikke noget og efter min mening er du
meget sikker på at få ret.
Jeg ved heller ikke om jeg er ekspert, men jeg får da løn for at vide noget
om det

Mvh
Anders Andersen

Fra : anders majland

Dato : 09-01-05 20:46

> Jeg ved heller ikke om jeg er ekspert, men jeg får da løn for at vide
> noget
> om det

Det gør de også i Jørn's kommune

Fra : Anders Andersen

Dato : 11-01-05 22:30

meddelelse news:41e18f85$0$51248$14726298@news.sunsite.dk...

> Det gør de også i Jørn's kommune

Naaa,,,,,,jeg har hørt at omkring Randers er de på madpakkeordningen..*GG*