Bogføring af kørsel i summasum
Fra : Hjalte

Dato : 08-01-05 02:39

Hvordan bogfører jeg den kørsel jeg selv har kørt.
Fordringsbidrag, hedder det ikke det.

Jeg kan ikke rigtig se nogen konto til det, ville gætte på at jeg skal
oprette en ny konto i gruppen egenkapital.

MVH.
Hjalte
------------

Det fedeste konference software på nettet:
<http://www.hotconference.com/members/hjalte>

Klik på: "Click here to visit the free public room!"

Fra : Petersen_Michael

Dato : 08-01-05 07:38

In news:iaeut0l79mrgfemanigl86dren7ccd2ogb@4ax.com,
Hjalte <Hjalte81@email.dk> wrote:
> Hvordan bogfører jeg den kørsel jeg selv har kørt.
> Fordringsbidrag, hedder det ikke det.
>
> Jeg kan ikke rigtig se nogen konto til det, ville gætte på at jeg skal
> oprette en ny konto i gruppen egenkapital.

Hvad med: Kørsel og transport
8950 Anden transport?

Men egenkapital?
Med mindre jeg har misforstået et eller andet, taler du om de ca. 3 Kr.
/ Km. du kan bonne firmaet for, ved erhvervskørsel i egen bil?
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Hjalte

Dato : 08-01-05 20:25

On Sat, 8 Jan 2005 07:37:49 +0100, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>Med mindre jeg har misforstået et eller andet, taler du om de ca. 3 Kr.
>/ Km. du kan bonne firmaet for, ved erhvervskørsel i egen bil?

Ja, det er lige præcis dem jeg taler om

MVH.
Hjalte
------------

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-01-05 08:16

In news:uoc0u05u08aivlsnri085jj5lb6p782m2e@4ax.com,

> Ja, det er lige præcis dem jeg taler om

Godt så, i det tilfælde, vil jeg mene at det er nærliggende at anvende
gruppen Kørsel & Transport.
Om du vil benytte 8950, eller oprette en konto kun til "erhvervskørsel i
privat bil" må komme an på temperament, og hvad du i øvrigt har /
forventer at få af kørsels udgifter / indtægter.

Men jeg kan ikke lige se hvorfor du vil ind i egenkapital gruppen?

Fra : [8830]Plis

Dato : 09-01-05 17:26

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41e0da23$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> forventer at få af kørsels udgifter / indtægter.
>
> Men jeg kan ikke lige se hvorfor du vil ind i egenkapital gruppen?

Hov...det har da ved Gud ikke noget med hinanden at gøre!!!! Så pas lige på
der! Kørslen på kono 8950 har da ikke noget at gøre med det! Det skal ikke
bøgføres i regnskabet at du forventer at få et skattemæssigt fradrag for
firmakørsel i privatbilen!!?? Det skrives på selvangivelsen ligesom alle
øvrige fradrag og skal ikke bogføres!
Eller tager jeg helt og aldeles fejl???

Peder

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-01-05 18:50

In news:41e15b29$0$36610$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
[8830]Plis <plisbergFJERN@FJERNmail.tdcadsl.dk> wrote:
> [...]

> skattemæssigt fradrag for firmakørsel i privatbilen!!?? Det skrives
> på selvangivelsen ligesom alle øvrige fradrag og skal ikke bogføres!

IMNSHO Tager du fejl!

Så pas selv på og tag en slapper!

Erhvervsmæssig kørsel i privat bil, det er den kørsel, en privat person,
evt. en person der driver en virksomhed. foretager, når han i sin
private bil, kører ærinder for sin arbejdsgiver / sin selvstændige
virksomhed.

De penge skal figurerer i firmaets regnskab, som en udgift.

Det du tænker på (tror jeg) er det befordringsfradrag, som lønmodtagere
har, for at bevæge sig til og fra job. Det er en sag mellem skattefar,
og lønmodtageren, og skal påføres selvopgivelsen, og ikke i noget firma
regnskab.

PS: Jeg fik dem her i overskud da jeg læste dit indlæg "!!!! ???"

Fra : [8830]Plis

Dato : 10-01-05 10:51

> [...]
> regnskab.
>
> PS: Jeg fik dem her i overskud da jeg læste dit indlæg "!!!! ???"

Jeg skal da så være den første til at komme med en uforebeholden
undskyldning.
Var selv en smule i tvivl og undersøgte det..til afslutningen af eget
årsregnskab...og har fået samme besked som DU giver...så jeg beklager.
Jeg har tidligere fået beskeden(af anden og knap så kvalificeret revisor) at
kørsel i privatbil, i forretningsøjemed skulle på selvangivelsen og ikke i
regnskabet. Har her til morgen/formiddag fået samme besked som du har
givet...og kan selv bogføre regnskabet korrekt!

Peder

NB: IMNSHO???

Fra : [8830]Plis

Dato : 10-01-05 10:55

> [...]
> evt. en person der driver en virksomhed. foretager, når han i sin
> private bil, kører ærinder for sin arbejdsgiver / sin selvstændige

Men helt eksakt i Summa...hvorledes ville DU bogføre det???
Du ytrer undren over at det foregår under egenkapital - hvilke konti ville
du bruge...og hvordan ?

Peder

Fra : Petersen_Michael

Dato : 10-01-05 16:53

In news:41e250d2$0$36667$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
[8830]Plis <plisbergFJERN@FJERNmail.tdcadsl.dk> wrote:

> Men helt eksakt i Summa...hvorledes ville DU bogføre det???

Jeg svarer lige på dit spørgsmål fra den anden tråd først IMNSHO = In My
Not So Humble Opinion

Mht. bogføring i SS
Som jeg skrev 080105 Kl. 07:37
Jeg benytter konto 8950 den ligger under Kørsel og transport, og har
navnet Anden transport. når jeg har benyttet mit private køretøj, til
erhvervsmæssig befordring, taster jeg ind i kassekladden, fx
Handel <> firma 7 Km Konto: 8950 Debet: 21,7
Afstemningskonto: Kasse
(så ligger der self. også et bilag der viser at jeg har været i en bix
3,5 Km. fra min adresse, og har købt eller solgt et eller andet, lige
som kilometerene fremgår af min kørebog)

Jeg bruger 8950 fordi den er der, og jeg ikke lige med min virksomhed
har fantasi til at forestille mig, at jeg får andet at benytte den til.
Alternativt kunne være at oprette en konto fx 8960 og kalde den kørsel i
egen bil..

Ok?

> Du ytrer undren over at det foregår under egenkapital

Ja jeg undrer mig over hvordan man kan få den ide at det skal ind over
egenkapital kontoen. Egenkapital (kto. 60500-63190) er jo altid status
konti.

Fra : Hjalte

Dato : 10-01-05 18:32

On Mon, 10 Jan 2005 16:53:02 +0100, "Petersen_Michael"
> [...]

>Ja jeg undrer mig over hvordan man kan få den ide at det skal ind over
>egenkapital kontoen. Egenkapital (kto. 60500-63190) er jo altid status

Nu skal jeg forklare hvorfor jeg bringer egenkapitalen på bane.

Jeg skal fratrække ca. 6000 kr. i kørsel. Men de penge er ikke nogen
jeg rent faktisk udbetaler til mig selv. De bliver bare i firmaet.

Derfor ville jeg trække de 6000 på konto 8950, men sætte dem ind i
kassen igen, fra konto 60500.

Giver det mening.

MVH.
Hjalte
------------

Fra : Petersen_Michael

Dato : 10-01-05 19:00

In news:gse5u0lighdjm4l4g0rukct0ctfaqjlo59@4ax.com,
Hjalte <Hjalte81@email.dk> wrote:

> Giver det mening.

Nej

Men hvis jeg forstår dig ret, så har du 6K til gode i kørepenge, og dem
vil du nu bruge som indskud i dit firma?

Med mindre du lige har været ude og køre ca. 2K Km. for firmaet, må din
bogføring da halte?

Fra : Hjalte

Dato : 10-01-05 23:29

On Mon, 10 Jan 2005 19:00:17 +0100, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

>Men hvis jeg forstår dig ret, så har du 6K til gode i kørepenge, og dem
>vil du nu bruge som indskud i dit firma?

Ja. Der er ikke rigtig nogen grund til at hæve pengene. Det er en
enkeltmandsvirksomhed....

>Med mindre du lige har været ude og køre ca. 2K Km. for firmaet, må din
>bogføring da halte?

Ja. Det kan man da godt sige. Min revisor sagde at en enkelt gang om
året er rigeligt

MVH.
Hjalte
------------

Fra : [8830]Plis

Dato : 11-01-05 00:15

> Ja jeg undrer mig over hvordan man kan få den ide at det skal ind over
> egenkapital kontoen. Egenkapital (kto. 60500-63190) er jo altid status
> konti.

Måden jeg ville gøre det på ville være følgende:

Jeg ville notere det som en dobbelt bogføring...først 8950 for at fortælle
at der er "forbrugt" et antal kilometer(i mit tilfælde for ca 13.000
kroner) - disse tilføjes så konto 62000 som i SS standard hedder
"mellemregning" - den er omdøbt til "mellemregning - Privat" og er også i
årets løb blevet brugt til at bogføre eventuelle udtræk af privatforbrug.
Kørslen på samme konto fordi der foreligger et "mellemværende" mellem
firmaet og mig - og pengene er ikke udbetalt men tilføjet kontoen.

Dette er revisors anbefaling - og jeg mener faktisk den holder

peder