Udlejningsejendomme
Fra : Jørn H.

Dato : 07-01-05 23:17

Hej NG.

Jeg er begynder indenfor database, og skal nu oprette en Access-database til
brug for registrering af data for 4 udlejningsejendomme.

Jeg har ikke overblikket til at se, hvordan jeg bedst muligt opdeler
databasen i "del-tabeller" for at undgå redundans.

Jeg forestiller mig, at der skal være følgende oplysninger (og sikker nogle
flere, som jeg ikke har tænkt på p.t.):
1. "Personer": Lejernr - Navn - Adresse - Postnr - By - Telefon - Ejendom -
LejlighedNr - Indflyttet - Fraflyttet - Leje - VarmeAC - Md/Kvt -
Reguleringsdato - Notater
2. "Ejendomme": EjdNr - Adresse - Postnr - By - AntalLejl - Notater
3. "Lejligheder": LejlNr - Kvm - Beboelse/Erhverv - Adresse - Etage -
Notater

Er der nogen i "forsamlingen", der kan hjælpe mig i gang - evt. ved
fremsendelse af "eksempel-database" til jornh@webspeed.dk ?

På forhånd tak for hjælpen.

MVH Jørn H.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-05 23:38

Jørn H. skrev:

> Jeg er begynder indenfor database, og skal nu oprette en
> Access-database til brug for registrering af data for 4
> udlejningsejendomme.

Jeg vil anbefale dig at købe eller låne et hæfte eller en bog om
databaser inden du går i gang. Det kan hurtigt tjene sig ind - både
i tid og penge.

> Jeg forestiller mig, at der skal være følgende oplysninger (og
> sikker nogle flere, som jeg ikke har tænkt på p.t.):
> 1. "Personer": Lejernr - Navn - Adresse - Postnr - By -

Postnr og By er i princippet en særskilt relation - og bør derfor
have deres egen tabel. En del databaser nøjes dog i stedet med
opslag i en postnummertabel og gemmer derfor stadig postnr og by i
hovedtabellen (her personer) - det gør det lidt enklere at håndtere
nye postnumre.

> Telefon - Ejendom - LejlighedNr - Indflyttet - Fraflyttet -

Kan en person flytte fra en lejlighed til en anden uden at skifte
lejernr?

Skal databasen kun registrere den bolig en lejer bor i her og nu?
(eller skal man kunne se at Peter Hansen boede i lejlighed 42 fra
2002 til 2003 og derefter flyttede til lejlighed 17)

> Leje - VarmeAC - Md/Kvt - Reguleringsdato - Notater

Er huslejen en egenskab ved lejeren eller ved lejligheden?

> Notater 3. "Lejligheder": LejlNr - Kvm - Beboelse/Erhverv -
> Adresse - Etage - Notater

Husk at gemme en fremmednøgle til ejendomstabellen (ejdNr) - så man
kan se hvilken ejendom en given lejlighed hører til.

NB: Bemærk at der findes en særskilt gruppe til Access -
<news:dk.edb.database.ms-access>. Dit spørgsmål - vedr. opbygning
af en struktur - er imidlertid et generelt databasespørgsmål, så
det er helt fint at have det her i gruppen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn H.

Dato : 08-01-05 00:05

> Jeg vil anbefale dig at købe eller låne et hæfte eller en bog om
> databaser inden du går i gang. Det kan hurtigt tjene sig ind - både
> i tid og penge.
Det har jeg gjort! Og jeg tror jeg har rimelig styr på "teknikken". Men mit
ikke-matematiske hoved kan
simpelthen ikke se "systemet" i, hvordan tabellerne bør opbygges/opdeles

> Kan en person flytte fra en lejlighed til en anden uden at skifte
> lejernr?
Nej. Så får han nyt nummer.

> Skal databasen kun registrere den bolig en lejer bor i her og nu?
Ja.

> Er huslejen en egenskab ved lejeren eller ved lejligheden?
Huslejen hører til lejeren, og ikke lejligheden.

> Husk at gemme en fremmednøgle til ejendomstabellen (ejdNr) - så man
> kan se hvilken ejendom en given lejlighed hører til.
Hvad er en fremmednøgle? Det samme som primærnøgle (Access)?

> NB: Bemærk at der findes en særskilt gruppe til Access -
Sorry - det så jeg først efter jeg have sendt spg. hertil...

Og så vil jeg lige tilføje, at jeg ikke henvender mig i gruppen for at
"stjæle" andres arbejde.
Men hvis nogen har en nogenlunde tilsvarende db, som de vil dele med mig, så
kan jeg jo
formentlig også lære noget af at se opbygningen af denne??

Hilsen Jørn H.

Fra : Jesper Sommer

Dato : 08-01-05 00:36

> [...]
> kan jeg jo
> formentlig også lære noget af at se opbygningen af denne??

Mit bedste bud er faktisk, at du henvender dig i en af software
grupperne, og hører om ikke der er nogen der har et køreklart system -
eller kender til et ?

Idet du administrerer ejendomme, kan investeringen jo trækkes fra i
regnskabet. Desuden kan der være revisionsmæssige og lovmæssige krav til
de oplysninger du arbejder med.

Hvis du ikke vil det, men insisterer på at lave det selv, så er det
korrekt hvad andre her i gruppen har nævnt, nemlig at du mangler lidt
mere viden inden du er godt rustet til at lave et fungerende database
system. Begrebet "fremmednøgle" må således helst ikke være noget du er i
tvivl om.

Nu er dette jo en nyhedsgruppe hvor man skal hjælpe folk, så helt kynisk
vil jeg naturligvis ikke være *s* Kært barn har mange navne, så måske
hedder "fremmednøgle" bare noget andet i Access. En fremmednøgle er en
reference fra een tabel, til en anden tabel. Oftest indeholder
fremmednøglen blot værdien af primærnøglen for den record der "peges på"
i destinationstabellen. En firmatabel bør f.eks. indeholde en
fremmednøgle til at registrere postnummeret. Denne fremmednøgle vil så
indeholde en reference til primærnøglen i postnummertabellen.

Gav det mening ?

Venligst

- Jesper

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-01-05 00:37

Jørn H. skrev:

> Det har jeg gjort! Og jeg tror jeg har rimelig styr på
> "teknikken". Men mit ikke-matematiske hoved kan
> simpelthen ikke se "systemet" i, hvordan tabellerne bør
> opbygges/opdeles

Du er nu kommet et godt stykke ad vejen allerede.

> Hvad er en fremmednøgle? Det samme som primærnøgle (Access)?

Nej. En fremmednøgle er et felt hvis værdier er primærnøgleværdier
fra en anden tabel.

Eksempel:
Der er en 1:N-relation mellem tabellen ejendomme og tabellen
lejligheder. En ejendom kan have mange lejligheder, men en
lejlighed kan kun være i én ejendom.

Tabellen ejendomme har primærnøglen ejdNr. For at knytte
lejligheder til ejendomme opretter man så et tilsvarende felt i
lejlighedstabellen. Dette felt er ikke en primærnøgle - da den
samme ejendom jo kan optræde mange gange i lejlighedstabellen - men
det identificerer for hver lejlighed præcis hvilken ejendom den
ligger i. Feltet ejdNr i lejlighedstabellen kaldes en fremmednøgle.

> Sorry - det så jeg først efter jeg have sendt spg. hertil...

Som jeg skrev før gør det ikke noget her - dit indlæg er også
relevant for folk der bruger andre databaser.

> Og så vil jeg lige tilføje, at jeg ikke henvender mig i
> gruppen for at "stjæle" andres arbejde.

Sådan opfatter jeg det heller ikke. Der er ikke noget galt i at
spørge om andre har en database man kan bruge - i praksis er det
bare sjældent tilfældet.

> Men hvis nogen har en nogenlunde tilsvarende db, som de vil
> dele med mig, så kan jeg jo
> formentlig også lære noget af at se opbygningen af denne??

Hvis du ikke allerede kender eksempeldatabasen Northwind (følger
med Access), kan den godt anbefales. Her er mange udmærkede
principper vist i praksis.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn H.

Dato : 09-01-05 13:03

> Nej. En fremmednøgle er et felt hvis værdier er primærnøgleværdier
> fra en anden tabel.
>
> Eksempel:

Tak til både Jesper og Jens. Har fattet "fremmednøgle" nu!

> Hvis du ikke allerede kender eksempeldatabasen Northwind (følger
> med Access), kan den godt anbefales. Her er mange udmærkede
> principper vist i praksis.

Har kigget lidt i "Northwind". Kan godt se, at jeg formentlig kan lære en
del af at kigge nærmere på den.
Men det hjælper mig vist ikke med mit grundlæggende problem: at se, hvordan
en ny database skal opdeles i tabeller ("designes"?), og hvilke felter der
skal dannes relationer imellem, for at db fungerer optimalt.
Kan nogen af jer anbefale litteratur, hvor netop dette del-emne behandles
rimelig forståeligt og pædagogisk?
MVH Jørn
P.S.: vil en af jer evt. kigge på min db og komme med kritik/forslag, når
jeg kommer så langt? Eller er der en gruppe som den, der findes vedr.
webdesign, hvor man kan lægge sin site ud til kommentering?

Fra : Casper Bang

Dato : 09-01-05 13:41

> P.S.: vil en af jer evt. kigge på min db og komme med kritik/forslag, når
> jeg kommer så langt? Eller er der en gruppe som den, der findes vedr.
> webdesign, hvor man kan lægge sin site ud til kommentering?

Nej, der er det vist den her gruppe.
Du er velkommen til at spørge, så tror jeg vi er en del der læser det, og
kommer med kommentarer hvis vi har noget at sige :)

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 10-01-05 10:11

"Jørn H." <jhnospam@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> felter der skal dannes relationer imellem, for at db fungerer optimalt.
> Kan nogen af jer anbefale litteratur, hvor netop dette del-emne behandles

Der findes et billighæfte der hedder "Databasedesign med Access 2000" fra
IDG. Det kunne du sikkert godt have glæde af.

/Marten

Fra : Jørn

Dato : 10-01-05 13:00

> Der findes et billighæfte der hedder "Databasedesign med Access 2000" fra
> IDG. Det kunne du sikkert godt have glæde af.
>
> /Marten

Jeg har søgt på IDG's site efter hæftet (www.libris.dk), men får ingen hits
på denne titel.
Mon hæftet er udgået? Hvis du selv har det, vil du så ikke give mig
ISBN-nummeret.
/Jørn

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 12-01-05 12:10

ISBN: 87-7843-409-2

/Marten

Fra : Jørn

Dato : 12-01-05 13:11

"Marten Ølgaard" <oelgaard@comonto[slet her].dk> skrev i en meddelelse
> ISBN: 87-7843-409-2
>
> /Marten

Tak.
Den findes tilsyneladende ikke på IDG's egen site, men nu fandt jeg den via
ISBN på adskillige netboghandler...
/Jørn

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-01-05 12:17

Marten Ølgaard skrev:

> ISBN: 87-7843-409-2

Hvem svarer du og hvad svarer du på?

Det er svært at se når du bundciterer - læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 12-01-05 15:45

Budskabet kom tydeligvis frem til rette modtager.

/Marten

Fra : Martin Christensen

Dato : 12-01-05 16:45

Fra : SEJ

Dato : 27-01-05 16:12

Hej Jørn

Hvis man går ud fra dit forslag :
så bør du flytte : adresse ,postnr, by til ejendommen da de er ens.
jeg ved godt at sal og til højre eller venstre er men de indgår i din tabel
lejligheder

I din tabel lejlighednr skal du så have en reference til personer og i din
tabel lejligheder skal du have en reference til ejendomme.

Du bør i hver tabel have en uniknøgle som starter kan du benytte en counter
der tæller op:
således en ingTBLpersonCounter, ingTBLLejlighedNrCounter osv.

Dine tabeller Ejendomme og lejligheder og til dels personer kan betragtes
som dine stamdata og dine produktionsdata ligger så i lejlighednr som du
efter min mening bør splitte yderligere op i en undertabel med de
"økonomiske" data VarmeAC - Md/Kvt - > Reguleringsdato

Der er mange måder at gøre det på, men for at undgå at have samme data flere
steder "redundans" bør man flytte data der skal stå flere steder til en
særskilt tabel, så i princippet bør du også have landetabel

Og selvfølgelig kan det gøres på andre måder og jeg har sikkert overset et
eller andet.

mvh

Svend