Regneprogram eller???
Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 07-01-05 19:46

Hejsa

Findes der nogle regne programmer/tabeller på nettet der kan fortælle
hvilken tykkelse glas man skal bruge når man laver akvarie selv???

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Roy

Dato : 08-01-05 12:31

http://www.thekrib.com/TankHardware/glass-thickness.html

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 08-01-05 13:48

> http://www.thekrib.com/TankHardware/glass-thickness.html

Hmmm den holder sgu ikke nogen steder....
Jeg går jo med en drøm at når jeg engang får hus vil jeg begynde at bygge
mig et 4000L akvarie......
Og tabellen går kun til 190cm.......:(

Og det kunne jo være meget sjovt at regne lidt på det....
--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 08-01-05 14:34

> mig et 4000L akvarie......
> Og tabellen går kun til 190cm.......:(

Det ender nok med at være 30 sider og 40 bund......

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Per W.

Dato : 08-01-05 14:53

> Det ender nok med at være 30 sider og 40 bund......

Men hvorfor ikke bruke noe annet og billigere i bunden? Hvorfor er egentlig
alle akvarier i dag lagd med glass i bunnen, det trenger jo ikke det, det er
ingen som skal se ut eller inn der. Og siden bunnen er det som oftes ryker,
så ville man jo både spart penger og gjort ting sikrere ved å valgt noe
annet i bunnen på akvariene.

/Per W.

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 08-01-05 17:03

> [...]
> oftes ryker, så ville man jo både spart penger og gjort ting sikrere ved å

Hvilken type bund skal man så vælge?!?!?!?!

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-01-05 16:56

> Hvilken type bund skal man så vælge?!?!?!?!

Glassfiber armeret med en eller anden plade. Skulle jeg specialbygge, så
ville jeg kun vælge glas i front og evt ene side, resten skulle være
glasfiber med en jernplade i. Især et hjørneakvarie ville kunne blive
rigtigt flot og med skjuldt pumpe (stop dreaming, Frederiksen).

Mvh Maria

Fra : Per W.

Dato : 09-01-05 20:07

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i melding

> [...]
> glasfiber med en jernplade i. Især et hjørneakvarie ville kunne blive
> rigtigt flot og med skjuldt pumpe (stop dreaming, Frederiksen).

Plywood belagt med epoxy. Det er mange som lager akvarier med dette. Jeg
ville valg å bruke glassfiber i Epoxyen, men mange gjør ikke det heller.

/Per W.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-01-05 17:07

Per W. wrote:

> Plywood belagt med epoxy. Det er mange som lager akvarier med dette.
> Jeg ville valg å bruke glassfiber i Epoxyen, men mange gjør ikke det
> heller.

http://jan.boegh.net/akvarium/Default.htm

se art. om akvarium af plywood.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN, the

Fra : Jan F.

Dato : 08-01-05 15:45

"Jabbe(4k)" <jabbe@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det ender nok med at være 30 sider og 40 bund......

Hvilke mål forventer du dit akvarium skal have ?

--

Jan F.

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 08-01-05 17:02

> Hvilke mål forventer du dit akvarium skal have ?

100x100x400....

Men nu skal jeg lige have huset først..:) der er jo bare en drøm....
--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Omnolog HMH

Dato : 08-01-05 19:23

Hvad med at mure det op, i stil med en lille svømmepøl - og så kun bruge
glas til fronten?

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 09-01-05 11:53

> Hvad med at mure det op, i stil med en lille svømmepøl - og så kun bruge
> glas til fronten?

Ja tanken er der(ligesom Danmarks akvarie)

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Roy

Dato : 09-01-05 04:32

> [...]
>
> 100x100x400....
>
> Men nu skal jeg lige have huset først..:) der er jo bare en drøm....

15-19mm da..
Her er et kar på ca 300x100x100 med 19mm laminert glass, bygget i kryssfiner
(plywood) og glass i front.
http://www.nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=4731

Fra : Roy

Dato : 09-01-05 04:30

> [...]
> mig et 4000L akvarie......
> Og tabellen går kun til 190cm.......:(
>
> Og det kunne jo være meget sjovt at regne lidt på det....

Det er hovedsaklig høyden som bestemmer glasstykkelsen.
Lengden kan kompenseres med tverrstag på flere steder.

Fra : HD

Dato : 10-01-05 20:19

Hej
Hvis du bor i nærheden af Horsen er du velkommen til at besøge mig mit er
hjemmelavet på 6500 L. kan vise dig til andre der også har lavet store
akvarium et på 8000 L af docklasplade med glasfiber som er det bedste
akvarium du kan lave.
m.v.h.
Hans D.

Fra : Per W.

Dato : 10-01-05 22:38

"HD" <hansdanielsson@hansd.dk> skrev i melding
> [...]
> hjemmelavet på 6500 L. kan vise dig til andre der også har lavet store
> akvarium et på 8000 L af docklasplade med glasfiber som er det bedste

Hei, hva er docklasplade?

/Per W.

Fra : Omnolog HMH

Dato : 12-01-05 10:11

> Hei, hva er docklasplade?

douglas? lavet af douglas?
afaik er det en vandfast finertræplade?

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 12-01-05 05:53

> [...]
> hjemmelavet på 6500 L. kan vise dig til andre der også har lavet store
> akvarium et på 8000 L af docklasplade med glasfiber som er det bedste
Desværre så bor jeg i roskilde(4k) så der er nok lige for langt....
Ellers tak....

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk