Jeg skal flytte. Hvad med akv?
Fra : Martin Bak

Dato : 07-01-05 17:54

Så nu brænder det på... Jeg skal flytte ret hurtigt, og så opstår jo
spørgsmålet. Hvordan gør jeg så smartest med tanken? Det er et 128 lt. med
en pæn bestand af guppier, og dermed også en hel masse unger i alle
størrelser. Derudover kun en stor sugemalle. Men jeg har et ret tykt
bundlag, mange planter foruden større sten og rødder. Så jeg kan ikke bare
"næsten" tømme det og så flytte med lidt vand i. Det bliver for tungt tror
jeg. På den ande side bliver det nok også svært at få al yngelen med, hvis
jeg forsøger at flytte fiskene alene i en stor spand ell. lign. Hvad dælen
gør jeg?
Er der nogen der har praktiske efaringer eller gode ideer til hvordan det
bedst vil kunne løses? Selv tror jeg mest på den med at tømme tanken helt,
men så skal jeg acceptere, at der går nogle små fisk til. Andre forslag?

--
Martin

Fra : Kasper friis hansen

Dato : 07-01-05 17:59

> [...]
> men så skal jeg acceptere, at der går nogle små fisk til. Andre forslag?

Da jeg flyttede mit 128 L for ca ½ år siden tog jeg fiskene ud i en spand
med deres eget vand og en lille pumpe, også næsten alt vand ud, så det kun
lige ligger over stenene, og der var det faktisk slet ikke så tungt som jeg
havde regnet med.. men i skal selvfølgelig være 2 om det.. :)

Fra : Kasper friis hansen

Dato : 07-01-05 18:00

> [...]
> men så skal jeg acceptere, at der går nogle små fisk til. Andre forslag?

Forresten husk at gemme vandet, køb nogen store 20 l plastdunke og gem 70%
af det, så fyld efter med alm vand og såkan fiskene godt komme i igen så
snart det er klart, husk at rens filter hvis det har været slukket for
længe....

Fra : Per W.

Dato : 07-01-05 23:01

"Kasper friis hansen" <kasper.friisFJERN@lundebjergnet.dk> skrev i melding

> Forresten husk at gemme vandet, køb nogen store 20 l plastdunke og gem 70%
> af det,

Hvorfor det? Det er jo ikke spesielt vanskelige fisk det er snakk om. Vil
nok påstå at det vil fungere å fylle opp akvariet med temperert vann fra
springen, med mindre noen faktisk har erfaringer å komme med at man ikke kan
klare seg med 10-20% av det gamle vannet, ikke synsing og slikt, men
erfaringer.

/Per W.

Fra : Kasper friis hansen

Dato : 09-01-05 13:03

> [...]
kan
> klare seg med 10-20% av det gamle vannet, ikke synsing og slikt, men

Da jeg flyttede troede jeg heller ikke mine fisk ville tage skade..
havde nok kun omkring 20% af vandet med fra det gamle akvarie (hvad der
kunne være i den dunk fiskene var i) og efter et par dage begyndte mine
scalere og dø, og mange af de andre fisk viste også tegn på de ikke havde
det godt, spise ikke, svømmede underligt..

jeg mistede så "kun" 4 scalere og ingen andre fisk, men det var tydeligt at
flere af de andre ikke havde det alt for godt.. det er mine erfaringer... nu
læste jeg ikke hvad for nogen fisk han havde så det kan da godt være de
klare den fint nok :)

Kasper friis

Fra : Søren Steffensen

Dato : 07-01-05 22:18