Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvor modig tør man være ved realkredit lån~
Fra : Jens G

Dato : 07-01-05 17:34

Hej

Vi har besluttet at omlægge vores 6% obligationslån, og har flere
muligheder. Beslutningen skal tages på mandag til et møde i banken.

Flexlån giver det øjeblikkeligt største besparelse, men samtidig er
man bundet i mindst et år, og er renten så steget, hænger man så på
den. Så den er fravalgt i øjeblikket.

4% obligationslån, som samtidig bliver forlænget til 30 år, er derfor
den løsning vi er varmest på lige nu. Men så kommer det svære:

Man kan vælge at indfri til næste termin. Det giver den største
besparelse, med de kurser der er lige nu. Men hvor sikkert er det at
renten ikke stiger/kursen falder, inden 1/4-05? Er der nogen der har
en god vurdering af det?

Eller man kan vælge straksindfrielse, hvor der så kommer en
difference-rente med i billedet, således at besparelsen bliver lidt
mindre. Til gengæld er man sikker på hvad man kommer til at betale.

Endelig kan man kurssikre, men jeg kan ikke finde ud af hvor meget det
kommer til at koste.

Jeg vil på den ene side gerne spare så meget som muligt, men på den
anden side tror jeg også der kommer en rentestigning i løbet af året.
Måske ikke ret meget.

Jeg tror egentlig ikke rentestigningen kommer inden 1/4, men hvis der
nu kommer et folketingsvalg kan der måske ske noget.

Jeg er simpelthen i vildrede. Hvad pokker skal man gøre?

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-01-05 20:05

Jens G wrote:

> [...]
> besparelse, med de kurser der er lige nu. Men hvor sikkert er det at
> renten ikke stiger/kursen falder, inden 1/4-05? Er der nogen der har

Vælg flex1 her og nu,
resten er til bankens indtjening.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Jens G

Dato : 07-01-05 20:34

On Fri, 07 Jan 2005 20:05:14 +0100, "Erik G. Christensen"
<egc@FJERNmail.dk> wrote:

>Vælg flex1 her og nu,
>resten er til bankens indtjening.

Men hvad så hvis renten er steget til 4% eller derover når det skal
fornys til december? Der er jo ikke så langt derop, og renten er
begyndt at stige i USA.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-01-05 20:44

Jens G wrote:

> Men hvad så hvis renten er steget til 4% eller derover når det skal
> fornys til december? Der er jo ikke så langt derop, og renten er
> begyndt at stige i USA.

Tja, hvad så ?
Vil du venligst selv tænke så langt ?

Og hvad havde du så ellers betalt i den periode ?

Det er en usikker verden, vi lever i, med risiko og uskkerhed.

Men betalt dig da bare fra det, der er nok der vil tjene på dig..

Fra : F.B.

Dato : 07-01-05 23:26

Erik G. Christensen wrote:

> [...]
> Det er en usikker verden, vi lever i, med risiko og uskkerhed.
> Men betalt dig da bare fra det, der er nok der vil tjene på

Der er også mulighed for at "tjene! på "dem"

Der er jo også den mulighed at tage et tyveårig 4% obl.lån pt til
kurs 98/99, altså minimalt kurstab.
Sæt dig tilbage og vent på den uundgåelige rentehop og konverter
og skær restgælden ned. (og sådan kan du blive ved, hvis du er
lidt på dupperne)
Vi har siden 1990 skåret over 300.000 af gælden + 6 år af løbetid
ved at trylle lidt med konverteringerne. (hus købt til 1.5 mill.)
og vi er rimelig konservative og har ikke konverteret så meget
som det *måske* var muligt.

Det samme kan du gøre ved et 30 årig 4% obl.lån, men så må du
vente til kursen er minimum 95 og gerne noget mere (is i
maven/gambler)

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *getlost*

Fra : Christian

Dato : 08-01-05 11:01

"F.B." <zillyink@getlosthotmail.com> wrote in message

> [...]
> trylle lidt med konverteringerne. (hus købt til 1.5 mill.) og vi er
> rimelig konservative og har ikke konverteret så meget som det *måske* var

dvs gælden på 15 år er blevet 300.000 'mindre', men så tænk på hvad du har
givet i rente?, feks med et F1 'hele vejen' og samme ydelse som et obl. lån
hvormeget vil restgælden så i teorien være idag?.

Fra : F.B.

Dato : 08-01-05 11:57

Christian wrote:
> dvs gælden på 15 år er blevet 300.000 'mindre', men så tænk på
> hvad du har givet i rente?, feks med et F1 'hele vejen' og
> samme ydelse som et obl. lån hvormeget vil restgælden så i
> teorien være idag?.

Mere end 300.000 nettokr. og 7 års løbetid.

Det er det sjove ved obl. lån - konverteringsmuligheden.
Og ja; vi kunne sikkert have sparet lidt ved F1/F3, men igen vi
er lidt konservative og kører på det mere sikre og da vores
restgæld var *forholdsvis lille* da F-lånene kom var det ikke et
alternativ der lokkede os. I dag, hvis jeg skulle optage et lån i
et hus med en totalfinanciering, ville jeg nok være mere åben
over for den mulighed med F1/F3 lån, men ingen kan garantere
renten og renteloftlån er ingen lykke hvis man som vi, gerne vil
have muligheden for at konvertere.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *getlost*

Fra : Rene Rud Jensen

Dato : 08-01-05 10:06

Har du overvejet de nye lån med renteloft? Totalkredit/Nykredit
tilbyder loft i både 5, 10 og 30 år!
Kursen på lånet med 10 års loft er 99,62 (renten er i øjeblikket
på 2,6513, med et max. på 5,68 eller sådan noget)!

Du har faktisk ikke så meget at tabe her i forhold til nu,
hverken i kurs eller rente - renten i 10 eller 30 år kan ikke
komme over det du betaler nu...!!

Go' fornøjelse!

/Rene

Fra : Jens G

Dato : 08-01-05 11:50

On 08 Jan 2005 09:06:16 GMT, Rene Rud Jensen <rene@jyde.dk> wrote:

>Har du overvejet de nye lån med renteloft? Totalkredit/Nykredit
>tilbyder loft i både 5, 10 og 30 år!
>Kursen på lånet med 10 års loft er 99,62 (renten er i øjeblikket
>på 2,6513, med et max. på 5,68 eller sådan noget)!

Min skepsis siger mig at der må være et eller andet negativt at sige
om renteloftlån. Det lyder for godt til at være sandt, og så er det
det næppe. De må sikre sig på en eller anden måde. Det er jo ikke
filantropiske foretagender.

Fra : Christian

Dato : 08-01-05 13:33

"Jens G" <jensg@denfindesalligevelikke.invalid> wrote in message

> [...]
> om renteloftlån. Det lyder for godt til at være sandt, og så er det
> det næppe. De må sikre sig på en eller anden måde. Det er jo ikke

det er den lånetype kreditforeningen tjener mest på, pga bidraget er
større...ovendt må de jo tro på at renten ikke stiger dramatisk i mange år
frem?.