E-faktura og gebyr for EAN nr
Fra : Jorn Rasmussen

Dato : 07-01-05 13:10

Ved fakturering til det offentlige skal virksomheder som bekedt anvende
e-faktura fra 1/2-05.
Man skal have tildelt et EAN nr se www.ean.dk hvortil der minimum kraves et
oprettelsesgebyr pa kr 1500 og en arlig afgift pa kr 1200.
Altsa kr 2700,- eksl moms ekstra for den forste faktura i ar 1!!!

Kan nogen oplyse om der ogsa kraves et EAN nr ved fremsendelse af en
papirfaktura til et "lasind bureau"?

Kan man viderefakturere EAN-gebyret til den offentlige virksomhed?
Jeg mener det er jo dem der har fremsat kravet til fakturaen (og de opnar en
administrativ arbejdsbesparelse).

Vi har jo ogsa en ah sa erhvervsvenlig "borgerlig" regering

mvh Jorn R

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-05 13:22

"Jorn Rasmussen" <SLETjoernras@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Man skal have tildelt et EAN nr se www.ean.dk hvortil der minimum
kraves et
> oprettelsesgebyr pa kr 1500 og en arlig afgift pa kr 1200.

Det er den offentlige myndighed, der skal have EAN nummeret - ikke dig.

hilsen
Uffe

Fra : Holst

Dato : 07-01-05 13:26

Jorn Rasmussen wrote:

> [...]
> oprettelsesgebyr pa kr 1500 og en arlig afgift pa kr 1200.
> Altsa kr 2700,- eksl moms ekstra for den forste faktura i ar 1!!!

Jeg må indrømme, at jeg ikke har sat mig ind i det, eftersom jeg ikke
har nogle offentlige kunder. Men skrivelsen, jeg modtog fra ToldSkat,
læste jeg da hurtigt, og jeg havde da bestemt ikke indtryk af, at man
som leverandør til det offentlige skulle have et EAN-nr. Det er derimod
modtageren, som skal have et EAN-nr.

Kiggede lige på min lokale kommunes hjemmeside, og her læste jeg:

"Alle fakturaer skal fremover være forsynet med et EAN-nummer,
som direkte refererer til den institution/afdeling som skal
betale fakturaen."

> Kan nogen oplyse om der ogsa kraves et EAN nr ved fremsendelse af en
> papirfaktura til et "lasind bureau"?

Ja, også på papirfakturaer skal EAN-nr. angives, men det er som sagt
modtagerens EAN-nr.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 07-01-05 13:29

"Jorn Rasmussen" <SLETjoernras@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> oprettelsesgebyr pa kr 1500 og en arlig afgift pa kr 1200.
> Altsa kr 2700,- eksl moms ekstra for den forste faktura i ar 1!!!

Jeg tror du har misforstaet noget.
Det er ikke *dig*, der skal have et EAN-nummer. Det er den myndighed, der
afgiver ordren der skal oplyse *deres* EAN-nummer og det skal du paforer
fakturaen.

Fra http://www.virk.dk

<SNIP>
Nye krav til fakturaer

De nye regler medforer, at fakturaen (ud over de krav, der i forvejen
stilles efter momsreglerne) fremover skal opfylde folgende krav, hvis der
foreligger en forudgaende ordre:

- Myndighedens EAN-nummer (regningsmodtagerens 13-cifrede
identifikationsnummer, der kan sammenlignes med et CPR-nr. Okonomistyrelsen
har tildelt alle offentlige myndigheder EAN-numre, der nu skal fordeles til
de forskellige institutioner. De enkelte offentlige myn­digheder og
institutioner skal oplyse sine leverandorer om EAN-nr.)
- Ordre- eller rekvisitionsnummer
- Personreference eller anden reference
- Myndighedens kontostreng (hvis denne fremgar af ordren)

Hvis der ikke foreligger en forudgaende ordre, skal fakturaen som minimum
indeholde:

- Den offentlige myndigheds EAN-nummer

</SNIP>

Fra : Jens Jensen

Dato : 07-01-05 16:16

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "Jorn Rasmussen" <SLETjoernras@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

HJÆLP AT HENTE her .....

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=20667

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 07-01-05 20:54

> [...]
> afgiver ordren der skal oplyse *deres* EAN-nummer og det skal du paforer

Jeg har heller ikke hørt om det før, men blev i tvivl da jeg så www.ean.dk
´s hjemmeside.
Kontaktede dem og fik at vide at man som leverandør også skulle have et EAN
nr, ellers vidste det offentlige jo ikke hvem der sendte fakturaen.

Men håber også at jeg har misforstået noget.

/JR

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-01-05 23:00

Jorn Rasmussen wrote:

> Kan nogen oplyse om der ogsa kraves et EAN nr ved fremsendelse af en
> papirfaktura til et "lasind bureau"?

Der gør der ikke.

I den elektroniske faktura er det muligt at identificere afsender på
CVR-nummer, så jeg tror EAN-Danmark har været lidt for hurtige, hvis de
har fortalt, at afsender _skal_ have en EAN-lokationskode.

> Kan man viderefakturere EAN-gebyret til den offentlige virksomhed?

Man kan sætte sine priser som man vil, men man kan ikke efterfølgende
pålægge et gebyr, hvis det ikke er med i den aftale, man har indgået med
kunden.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : KHJ

Dato : 07-01-05 23:35

Jonathan Stein wrote:

> [...]
>
> Man kan sætte sine priser som man vil, men man kan ikke
> efterfølgende pålægge et gebyr, hvis det ikke er med i den aftale,

Kunne man efterhånden ikke blot for deres kontonr. for den leverede
vare/ydelse og så også lige den bankkonto, pengene sakal betales fra - altså
når man alligevel halvvejs skal kontere selve transaktionen for dem i deres
eget system?

Nå, det ser for mig ud til at være efter princippet hvorfor gøre det let,
når det kan gøres besværligt.
KHJ

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 10-01-05 08:28

> [...]
en
> administrativ arbejdsbesparelse).
>
> Vi har jo ogsa en ah sa erhvervsvenlig "borgerlig" regering

Det er det offentlige, som skal have et EAN-nummer. Du skal lave en aftale
med et læs-ind bureau, hvis du ikke selv kan lave en OIOXML-udtræk af din
fakturajournal.

Hvis dit økonomi-program er XAL, kan du hente den rapport, jeg har lagt op i
dk.binaer og som jeg har testet på www.oio.dk side til aftestning af filer.

Når du kan lave et sådan udtræk kan du lave en aftale med en af de 6
VANS-leverandører i Danmark. CSC har en aftalemulighed, som koster ca. 2500
i opstart og ca. 500 pr. måned.

I sidste ende kommer det til at koste det samme som portoen og måske kan du
få højere priser, fordi at der vil blive færre leverandører, som kan være
med i dette elektroniske kapløb.

P.S. Husk at der er andre formelle krav omkring ordrens data i filen, som
skal leveres også, men det kan du læse på www.oio.dk.

Carsten Overgaard

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 10-01-05 11:36

P.S. Jeg har lige uploadet en version til C5 1.80. Sådanne samfundsvigtige
ting bør ikke koste penge, så den må frit kopieres.

Carsten Overgaard

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-01-05 07:17

Carsten Overgaard wrote:

> P.S. Jeg har lige uploadet en version til C5 1.80. Sådanne samfundsvigtige
> ting bør ikke koste penge, så den må frit kopieres.

Lidt sen response, men hvad med at lægge den op i ISB'en.
(http://isb.oio.dk)
Den er netop tænkt som et frit tilgængeligt (in)ternationalt repository.

Stig Johansen