Magnetisering med en hammer
Fra : Anders

Dato : 07-01-05 12:49

Hej.

Jeg har læst at det er muligt at magnetisere et stykke jern ved at slå på
det med en hammer. Kan det passe?

http://www.grc.com/apft/wyd.htm

--
Hilsen Anders.

Fra : Steen

Dato : 07-01-05 15:22

Anders wrote:

> Jeg har læst at det er muligt at magnetisere et stykke jern ved at
> slå på det med en hammer. Kan det passe?
>
> http://www.grc.com/apft/wyd.htm

....i tilstedeværelse af et passende kraftigt magnetfelt, ja, formodentlig.
Men ved at slå på et stykke jern udelukkende i tilstedeværelse af jordfeltet
(ca. 50 µT, hvis jeg husker korrekt), får du næppe nogensinde nogen særlig
kraftig magnet ud af det.

/steen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 07-01-05 19:56

"Anders" <gregersenNOSPAM@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Jeg har læst at det er muligt at magnetisere et stykke jern ved at slå på
> det med en hammer. Kan det passe?

Ja. Det demonstrerede blev demonstreret ved en af vore forelæsninger i
fysik.
Som forklaring blev anført, at slaget medførte en vis omfordeling af
nogle magnetiske domæner i stålet.
Nogen praktisk betydning har det ikke, men man skal være opmærksom på denne
effekt i visse opstillinger, hvor måleinstrumenter udsættes for mekaniske
påvirkninger?

Per A. Hansen

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 07-01-05 22:44

"Per A. Hansen" skrev
> [...]

denne
> effekt i visse opstillinger, hvor måleinstrumenter udsættes for mekaniske

Er du sikker på at jernet blev magnetiseret i en bestemt retning ved at slå
på det med en hammer?

Man kan afmagnetisere magnetiseret jern ved at slå hårdt på det. Hvis det
skulle kunne magnetiseres i en bestemt retning skal man så slå på en bestemt
måde?
Hvis ikke lyder det lidt mærkeligt, eftersom et slag f.eks. vinkelret ned på
en stykke jern vel ikke kan favorisere en bestemt retning?

Mvh. Hans.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 09-01-05 19:14

"Hans J. Jensen" <jjjg3401@hotmail.spam> skrev i en meddelelse
> "Per A. Hansen" skrev
>> >

> Er du sikker på at jernet blev magnetiseret i en bestemt retning ved at
> slå
> på det med en hammer?

Ja. Magnetiseringen sker i en bestemt retning. Jeg vil tro der er det
omgivende magnetfelt,
der ensretter nogle af domænerne - altså lidt i retning af at stryge med en
fast magnet.
Virkningen er naturligvis meget svag.
Det er sikkert ikke uden betydning, i hvilken retning jernstangen placeres.
Det må være en ret let opgave at prøve sig frem!

Per A. Hansen

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-01-05 08:31

On Fri, 7 Jan 2005 12:48:30 +0100
"Anders" <gregersenNOSPAM@adslhome.dk> wrote:

> Hej.
>
> Jeg har læst at det er muligt at magnetisere et stykke jern ved at slå
> på det med en hammer. Kan det passe?
>
> http://www.grc.com/apft/wyd.htm

jeg kan huske at jeg for år tilbage undrede mig over netop det samme.
Jeg skulle i forbindelse med et produktionsfag smede en mejsel og
opdagede i den forbindelse at det varme jern ikke var magnetisk, men
efterhånden som det blev smedet (slået på med hammer) og derved også
kølet så begyndte det at tiltrække alle de små jernskåner som lå omkring
armbolten. Der slog jeg godt nok også sådan lidt i glidende i en
bestemt retning da det jo skulle forme jernet bestemt, men _så_
retningsbestemt var det nu heller ikke.

--
Kim Schulz | Linux - Your Choice! Your Opinion! Your life!
Geek by nature |

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-01-05 11:33

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

armbolten. Der slog jeg godt nok også sådan lidt i glidende i en
bestemt retning da det jo skulle forme jernet bestemt, men _så_

Et strygestål bliver også mere og mere magnetisk ved brug.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Simon Kristensen

Dato : 08-01-05 12:07

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:

> [...]
> retningsbestemt var det nu heller ikke.
>

> Et strygestål bliver også mere og mere magnetisk ved brug.

I det forgangne år blev spørgsmålet stillet i New Scientist. I Moby
Dick bliver et kompas afmagnetiseret as "St. Elmo's fire", og
kaptajnen magnetiserer det ved at give det et gok. Spørgsmålet var, om
dette var plausibelt. Flere læsere svarede, at den skam var go' nok,
og til stor irritation for visse af læserne. Svarene kan sikkert
graves frem på <http://www.newscientist.com>.

Simon

--
The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-01-05 19:26

Kim Schulz wrote:

> On Fri, 7 Jan 2005 12:48:30 +0100
> "Anders" <gregersenNOSPAM@adslhome.dk> wrote:
-snip-

> [...]
> armbolten. Der slog jeg godt nok også sådan lidt i glidende i en
> bestemt retning da det jo skulle forme jernet bestemt, men _så_

Det er fordi jernet skifter fase ved 768 grader C, såvidt jeg husker.

Alfa og gamma-faserne er dem jeg kan huske. Den temperatur hvor jernet
bliver magnetisk mener jeg også hedder curie-temperaturen. Atomerne i
metalbindingen i krystallerne indordner sig på en anden måde, når de
skifter fase... Men hvis man vil være *helt* 100% sikker, så skal man
nok lige checke google hvilket jeg ikke lige gad her... Det er frit fra
hukommelsen - lang tid siden jeg havde "materialelære".

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen