Ny version af Skype
Fra : PØLLE

Dato : 06-01-05 22:15

Skype ver. 1.1.0.61 er nu frigivet.

PØLLE

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-01-05 23:44

In article <41ddaa5f$0$36634$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, PØLLE wrote:
> Skype ver. 1.1.0.61 er nu frigivet.

Kan den efterhånden snart tale SIP ?

Fra : Per

Dato : 07-01-05 17:29

meddelelse news:slrnctrfoo.2eu.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> In article <41ddaa5f$0$36634$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, PØLLE wrote:
>> Skype ver. 1.1.0.61 er nu frigivet.
>
> Kan den efterhånden snart tale SIP ?

Hvad er SIP??

Per!

Fra : Christen Fihl

Dato : 07-01-05 19:02

SIP er en åben standard, hvor Skype er en lukket "standard".
SIP protokollen er her: http://www.ietf.org/rfc/rfc3261.txt?number=3261

Det er ligesom religionskrigenkrigen mellem OpenSource og Microsoft

Med skype får man en pakkeløsning, god hvis det virke som forventet
ellers må man vente på en ny version.

Med SIP protokollen kan man selv eksperimentere, som mange fx. gør på
http://musimi.dk, da der findes så mange muligheder. Og man kan selv
deltage i udviklingen som jeg fx selv gør.

--
Christen Fihl
http://VoIp.Fihl.net/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-01-05 18:43

In article <41deb824$0$67835$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Per wrote:

> "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev i en
> meddelelse news:slrnctrfoo.2eu.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Hvad er SIP??

SIP er standarden for IP telefoni, og man kan med SIP vælge at
have sit fastnetnummer hos en vilkårlig af de 5-10 udbydere af
IP telefoni der er i DK (i stedet for at være bundet SkypeOut).
Man ringer også gratis mellem mange af SIP udbyderne.

Derudover er alle (?) SIP telefoner og adaptere nogle der kan
bruges uden computeren er tændt, hvor de Skype telefoner jeg har set
kun virker når computeren er tændt (og ellers bruger den en analog
telefonlinie, men en sådan har os med SIP ikke, da vi har omlagt
til ren IP telefoni).

Selv har jeg en Sipura 2000 boks. Den sidder i min switch på
mit hjemmenetværk, og så har jeg sat 2 gammeldags telefoner i den,
og der er ingen der kan se/høre forskel. Det virker bare.