Fakturering af offentlige virksomheder via~
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 06-01-05 14:10

Hvis man opretter et firma på papiret i Malmø, som skal fakturere det
offentlige for at få gratis "læs ind" service, hvor meget skal der så til?

En fysisk adresse?
Svensk eller andet EU momsnummer?

Carsten Overgaard

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-05 14:49

Stemmer ønsket om at omgå reglerne og oprette skuffeselskaber overens
med dine udtalelser (se signatur) "da jeg stammer fra almindelige kår,
hvor omdømme står over ussel mammon." ??

Bortset fra det, så ville jeg blot lægge prisen for læs-ind-service
oveni faktura-beløbet, hvis det var relevant for mig (min omsætning er
lille nok, til at det er det ikke).

hilsen
Uffe

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 07-01-05 09:00

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse
> Stemmer ønsket om at omgå reglerne og oprette skuffeselskaber overens
> med dine udtalelser (se signatur) "da jeg stammer fra almindelige kår,
> hvor omdømme står over ussel mammon." ??

Jamen, de nogle af de virksomheder, som det offentlige har outsourcet deres
funktioner til anvender bla. en praksis, som kort kan beskrives som følger.

1) Bogholderiet er placeret i det EU-land, som har den billigste moms -
Irland.
2) Jeg sender min faktura til firmaet i Danmark, som blot ligger det i en
kuvert, som bliver sendt til Irland.
3) I Irland registreres fakturaen i indgangsbogen og sendes til godkendelse
i Danmark.
4) I Danmark godkendes den og faktura sendes tilbage til Irland, hvor den
bogføres og en betalingsliste sendes tilbage til Danmark.
5) I Danmark godkendes betalingslisten af den medarbejder, som må dette og
listen sendes tilbage til Irland.
6) I Irland anviser de så pengene til mig.

Jeg skammer mig da over mit forsøg på at omgå reglerne. Som bod oploader jeg
derfor idag en gratis rapport til XAL 3.5 til dk.binaer, hvor man ud fra
fakturajournalen på en allerede faktureret papirfaktura, kan danne en
XML-faktura.

Men generelt må jeg erkende at jeg ikke kan ændre verdenen og det offentlige
er nu igang med et projekt, hvor de kan opnå at få færre leverandører og
måske lidt højere pris, men jeg bestemmer ikke deres politik, så det må de
selv om.

> Bortset fra det, så ville jeg blot lægge prisen for læs-ind-service
> oveni faktura-beløbet, hvis det var relevant for mig (min omsætning er
> lille nok, til at det er det ikke).

Taber du ikke rentedage, fordi at din regning skal ind over et læs ind
bureau og bliver forsinket 5-6 dage, mens at der scannes og tastes.
Carsten Overgaard

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-05 09:25

> Jeg skammer mig da over mit forsøg på at omgå reglerne.

Det var nok lidt ment som en joke

> [...]
og
> måske lidt højere pris, men jeg bestemmer ikke deres politik, så det

Hvis prisen på varen stiger med 10 kr og det offentlige spare 20 kr
internt, så er det jo en fin ordning for dem.

> Taber du ikke rentedage, fordi at din regning skal ind over et læs ind
> bureau og bliver forsinket 5-6 dage, mens at der scannes og tastes.

Måske, men det er bagateller ift. så mange elementer i at få
forretningen til at løbe rundt.

hilsen
Uffe

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-01-05 15:44

Carsten Overgaard wrote:

> Taber du ikke rentedage, fordi at din regning skal ind over et læs ind
> bureau og bliver forsinket 5-6 dage, mens at der scannes og tastes.

Kun hvis man ikke er i stand til at sende fakturaen tidligere end de
5-6 dage før betalingsfristen udløber.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-01-05 15:57

Carsten Overgaard wrote:

> Hvis man opretter et firma på papiret i Malmø, som skal fakturere det
> offentlige for at få gratis "læs ind" service, hvor meget skal der så til?

Både Data Scanning og J.W.N. Data har offentliggjort deres priser for
betalingskunder - priserne ser ganske ens ud for begge firmaer: 6,25 kr
pr. faktura samt et gebyr på 20 kr per fakturering.

Hvis man har så mange regninger til det offentlige, så det kan betale
sig at sende regningerne over sundet for at spare de beløb, så vil man
formentlig kunne spare endnu mere ved at levere regningerne elektronisk.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 10-01-05 08:30

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> Både Data Scanning og J.W.N. Data har offentliggjort deres priser for
> betalingskunder - priserne ser ganske ens ud for begge firmaer: 6,25 kr
> pr. faktura samt et gebyr på 20 kr per fakturering.

Nu er der kun to muligheder indtil videre. Så konkurrence er nok for meget
at forlange. Bare der også kun var to udbydere af vores varer, så vi blot
kunne afstemme priserne efter hinanden.

Carsten Overgaard