Leasing af firmabil
Fra : Flashfactor v/Michae~

Dato : 06-01-05 12:00

Hej

Hvordan forholder det sig rent skattemæssigt ved leasing af firmabil?
Fx. som i nedenstående eksempel:

Nypris: 260.000,- (ekskl. moms)
Udbetaling 15´%
Leasing pr. måned: 2500,-

Jeg driver en enkeltmandsvirksomhed.

Hvordan vil samme eksempel figurere såfremt man vælger en kombinerert firma-
og privatbil 50/50

Med venlig hilsen
Michael Jensen

Fra : Ralph

Dato : 06-01-05 18:04

"Flashfactor v/Michael Jensen" <email@flashfactor.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Leasing pr. måned: 2500,-
>
> Jeg driver en enkeltmandsvirksomhed.
>
> Hvordan vil samme eksempel figurere såfremt man vælger en kombinerert

Tjah, du har 2 muligheder, lader firmaet købe bilen og afholde alle udgifter
= 100% fradragsberretiget.
Til gengæld bliver din personlige indkomst - skattemæssigt - sat op med
130.000 = kr. 65.000 i ekstra skat.
Firma udgifter ved bil pa.
leasing = 37.500
forsikring = 5.000
vægtafgift = 6.000
diesel = ??
med andre ord, HVIS dit firma giver overskud, OG dine dieseludgifter er
20.000 kr. Så er det ligegyldigt. Men hvis du kører MERE, og du istedet
køber bilen privat, så er der penge at hente da en del af din løn bliver
skattefri (ca. 3 kr for de første 20.000 km, 1,50 for resten)
Men med dine egne procenter (50/50) så kører du jo nok mindre, og
firmaløsningen er måske din model.

Regn selv på tallene. Du kender jo dit behov.

--
venligst
Ralph

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 06-01-05 22:08

Pas på..

Man kan ikke købe en bil og trække omkostningen 100% fra i regnskabet, bare
sådan.

Bilen skal aktiveres i et afskrivningsregnskab - og hvis den er ny er
perioden typisk 10 år.

/Flemming

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-01-05 14:00

In news:41dda8d1$0$51244$14726298@news.sunsite.dk,
Flemming Udbjørg <flemming@udbjorg.dk> wrote:
> [...]
> regnskabet, bare sådan.
>
> Bilen skal aktiveres i et afskrivningsregnskab - og hvis den er ny er

Gælder der ikke samme regler for køretøjer, som for anden afskrivning?
Altså 25% / år? = 4 år..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Ralph

Dato : 07-01-05 17:11

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bare
> sådan.
> Bilen skal aktiveres i et afskrivningsregnskab - og hvis den er ny er

Nu handler tråden om leasing, der kan man vel trække alle udgifter fra
efterhånden som man har dem, jeg var dog i tvivl om "udbetalingen" derfor
delte jeg den i fire for en sikkerheds skyld

--
venligst
Ralph

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 07-01-05 19:27

Hej Ralfh

Dit seneste indlæg forstår jeg ikke.

Jeg reagerede på denne tekst i dit første indlæg - og det handler da vist
ikke om lesing - ve ??

Fra : Ralph

Dato : 08-01-05 00:24

> Dit seneste indlæg forstår jeg ikke.
> Jeg reagerede på denne tekst i dit første indlæg - og det handler da vist
> ikke om lesing - ve ??

DET forstår jeg godt at du ikke forstod, jeg er selv i tvivl om hvad jeg
mente, MEN min udregning gik på leasingmodellen, at jeg så skriver om køb
var en tanketorsk.
Men dog er leasing vel blot et køb på afbetaling med 100% afskrivning af
reelle udgifter (som sagt i tvivl om "udbetaling", som jeg så delte over
fire år for at være på den sikre side)

Venligst ret mig hvis jeg tager fejl, jeg overvejer kraftigt tre muligheder:

1) At købe min egen firmabil (ApS) og bonne firmaet for kørte kilometer. Der
er dog problemet med uforudsete udgifter på en Toyota SportsVan med 210.000
km på bagen.

2) Sælge firmaets bil (toyotaen) og lease en ny, her er man fri for
uforudsete udgifter da leasingen er incl. reparationer, vistnok minus dæk.
Men det er jo helt andre omkostninger man her har. Jeg kan købe min
nuværende firmabil for ca. 700 pr/md., men en ny koster ca. 2.000 pr/md.

3) Jeg må IKKE låne penge af mit eget Aps, men må jeg lease firmaets bil?

Kører ca. 20.000 pa.

--
venligst
Ralph