Thumbnails
Fra : Lars HT

Dato : 06-01-05 10:48

Hej.

Jeg er ved at lave en billedbrowser til at rename diverse billeder og leder
derfor efter en komponent eller noget kode, som kan lave thumbnails af jpg,
bmp, ico (og gerne flere) billeder. Hurtighed er et must.

Jeg har desuden nogle avi og mov-filer. Hvordan får jeg vist første frame
som en thumbnail?

Lars

Fra : Thor

Dato : 06-01-05 22:25

Hej Lars

Jeg har en kodestump her der laver thumbnails på et Image, som du er
velkommen til at bruge

function filelist(dir, mask : string; att : integer) : tstringlist;
var ts : tsearchrec; i, dos : integer;
strl : tstringlist;
begin
strl := tstringlist.Create;
strl.Sorted := true;
chdir(dir);
dos := findfirst(mask,att, ts);
while dos = 0 do
begin
//if pos(, ts.Name) =0 then
strl.add(formatfloat('0000000000', ts.Time)+ts.Name);
dos := findnext(ts);
end;
findclose(ts);
result := tstringlist.Create;
for i := 0 to strl.count-1
do result.insert(0, copy(strl[i],11,50));
strl.Free;
chdir('..');
end;

procedure ShowImage(filename : string; px, py, maxdim : integer; image :
timage);
var jp : tjpegimage;
dim, h,w : integer;
ratio : real;
begin
jp := tjpegimage.Create;
jp.loadfromfile(filename);
dim := round(max(jp.height, jp.width));
ratio := maxdim/dim;
w := round(jp.width*ratio);
h:= round(jp.height*ratio);
with image, canvas do
begin
application.ProcessMessages;
stretchdraw(rect(px, py, px+w, py+h), jp);
update;
application.ProcessMessages;
end;
jp.Free;
end;

var strl : tstringlist;

procedure ShowImages(dir : string; dim : integer; image : timage);
var t, x,y, i, j, maxi,maxj : integer;
begin
strl := filelist(dir, '*.jpg', faArchive);
with image do
begin
picture.graphic := nil;
canvas.rectangle(1,1,width, height);
end;

maxi := image.Width div dim;
maxj := image.height div dim;
t := 0;

for j := 0 to maxj-1 do
for i := 0 to maxi-1 do
begin
x := i*(10+dim);
y := j*(10+dim);
if t < strl.count then
showimage(dir+'\'+strl[t], x,y, dim, image);
inc(t);
end;

end;

Fra : Lars HT

Dato : 06-01-05 22:34

"Thor" <thor@thor.thor> wrote in message
> Hej Lars
>
> Jeg har en kodestump her der laver thumbnails på et Image, som du er
> velkommen til at bruge

Tusind tak!

Virker det også på andre filer end jpg?

Lars

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 07-01-05 09:55

Lars HT wrote:

> [...]
> og leder derfor efter en komponent eller noget kode, som kan lave
> thumbnails af jpg, bmp, ico (og gerne flere) billeder. Hurtighed

JPEG kan have indlejrede thumbnails, men jeg har ikke erfaring med at
udtrække dem og bruge dem. Under antagelse af at du bruger Delphi vil
jeg til gengæld henvise til TJPEGImage.Scale, der giver en markant
forøgelse af hastigheden, når man ikke har brug for at få vist det
fulde billede.

Med Scale angiver du om du kan nøjes med halvdelen, en kvartdel eller
en ottendedel af billedet, både horisontalt og vertikalt. Dette sparer
JPEG dekoderen for henholdsvis 3/4, 15/16 og 63/64 af arbejdet. Hele
filen skal stadig hentes, hvilket tager tid, men det er stadig en del
hurtigere end at dekode alle data og skalere bagefter.

Eftersom BMP normalt blot er rå data, burde man kunne lave lignende
tricks der. Men det er nok begrænset hvor meget der vindes, da formatet
er trivielt at dekode.

Fra : Thor

Dato : 09-01-05 22:33

Hej Toke