fradrag for mad?
Fra : KJ

Dato : 06-01-05 10:36

I forbindelse med flytning af kontor for min enkeltmandsvirksomhed
sidste år fik jeg hjælp af frivillige bekendte en eftermiddag.

Da flytningen var afsluttet, måtte jeg hoste op med spareribs fra den
lokale takeaway restaurant. Udgiften var små 600 kr. og 5 mand spiste
med.

Hvilke moms/skattefradrag har jeg mulighed for i den forbindelse? Det
kan vel ikke kaldes repræsentation?

Det sker iøvrigt jævnligt, at jeg betaler eks. pizza for ulønnet hjælp i
firmaet, jeg plejer dog at betale det selv, men det er mest pga.
uvidenhed om mulighederne for fradrag. Det drejer sig om så lidt, at det
ikke med rimelighed kan kaldes løn.

Jeg har søgt på toldskat.dk, men kan ikke umiddelbart finde noget, der
passer på situationen.

Vh. KJ

Fra : Nico de Jong

Dato : 06-01-05 11:48

"KJ" <news3@SLETMIG.bifrostnet.dk> skrev i en meddelelse
> I forbindelse med flytning af kontor for min enkeltmandsvirksomhed
> sidste år fik jeg hjælp af frivillige bekendte en eftermiddag.

Jeg plejer at bogføre den slags ting (i mit tilfælde en julefrokost til den
ulønnede telefonpasningsdame) under personaleomkostninger. Det har min
revisor ikke nogen problemer med. Har du ikke en konto "Flytteudgifter" e.l.
?
Du skal dog ikke driste dig til at trække momsen fra.
Jeg fik en gang et godt råd fra min revisor om dette : alt hvad du putter i
munden eller tørrer dig bagi med, kan du ikke få momsen tilbage på. Men hvis
du køber køkkenruller til at tørre bordet med, eller lokumsruller til at
tørre tuschpenne i, så er det kontorhold, og momsen kan trækkes fra.

Nico

Fra : KJ

Dato : 06-01-05 21:16

Nico de Jong <nicoSPAMTRAP@farumdata.dk> wrote:

> [...]
> du køber køkkenruller til at tørre bordet med, eller lokumsruller til at
> tørre tuschpenne i, så er det kontorhold, og momsen kan trækkes fra.

Heh, ikke noget under, at det kan være svært at starte virksomhed op i
dk, den slags særregler er jo ikke til at have med at gøre

Tak for svaret.

KJ