Ang. sundhedstjek.
Fra : kr

Dato : 06-01-05 03:56

Hej med jer. Er der nogle i gruppen der ved hvor man kan få foretaget et
sundhedstjek/helbredsundersøgelse ?
Jeg tænker på et ordentlig tjek - lunger- lever - nyre - kredsløb - hjernen
(det der er tilbage ). Jeg er 50 år - røget 20 smøger om dagen i de seneste
30 år -bevæget mig "normalt" hver dag, så jeg er ved at være nysgerrig med
hensyn til min øjeblikkelige sundhedstilstand.
Jeg mener at det kan lade sig gøre hvis man selv betaler på et hospital
eller lignende i hovedstadsområdet.
På forhånd tak.
kr.

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-05 11:14

kr wrote:
> [...]
> på et
> hospital eller lignende i hovedstadsområdet.

Hvad med Privathospitalet Hamlet på Frederiksberg ?
Er selv blevet udredt for migræne for et par år siden, og det kostede 2500
kr., og der var stort set INGEN ventetid.

Held & lykke med projektet !!!

Mvh
Tina

--
DK Heart & Soul - Opdræt af Norske Skovkatte,
Perser/Exotic samt salg af kattelegetøj.

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 06-01-05 12:46

On Thu, 6 Jan 2005 03:55:51 +0100, "kr" <kat2@mail.tele.dk> wrote:

>Hej med jer. Er der nogle i gruppen der ved hvor man kan få foretaget et
>sundhedstjek/helbredsundersøgelse ?

Hvad med din praktiserende læge - Det er sådan set det, han er til for

Fra : kr

Dato : 06-01-05 13:03

Tak for svarene. Min egen læge tror jeg ikke gennemgår mit kære legeme så
grundigt som et evt. privathospital ville gøre.
Hilsen kr

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 06-01-05 13:33

On Thu, 6 Jan 2005 13:03:21 +0100, "kr" <kat2@mail.tele.dk> wrote:

>Tak for svarene. Min egen læge tror jeg ikke gennemgår mit kære legeme så
>grundigt som et evt. privathospital ville gøre.

Din egen læge gør hvad der er nødvendigt - Privathospitalet gør hvad
du betaler for - Og unødvendige undersøgelser gør dig hverken sundere,
gladere eller rigere...

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-01-05 13:54

<Madhatter@dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Din egen læge gør hvad der er nødvendigt - Privathospitalet gør hvad
> du betaler for - Og unødvendige undersøgelser gør dig hverken sundere,
> gladere eller rigere...

Snare tværdigmod.
"En syg person, er blot en rask som endnu ikke er undersøgt"

--
De Bedste Hilsner
Finn Jensen

Fra : kr

Dato : 06-01-05 14:00

Hej igen, ja ok - jeg regner bare i al min naivitet med at hvis man betaler
for det, skulle man pr. automatik få en grundigere undersøgelse end den ens
praktiserende læge foretager.
mvh.
kai

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-01-05 15:21

> [...]
betaler
> for det, skulle man pr. automatik få en grundigere undersøgelse end den

Det gør du helt sikkert også, da de almen praktiserende læger sjældent
afsætter mere end 10-15 min. til hver konsultation og der er jo ikke meget
man kan nå at undersøge for på den tid. Så betaler du for en halv dag på et
privat hospital, så er undersøgelsen jo også grundigere.

Din praktiserende læge kan tage nogle blodprøver som i mere eller mindre
grad giver et billede af om din lever, nyrer, bugspytkirtel osv. fungere som
de skal. De disse tal som fremkommer indenfor de gænse værdigrænser kan man
gå ud fra at alt er som det skal være. Falder de meget udenfor, så kan det
pågældende organ jo altid undersøges nærmere. Lungefunktionen måles med
"paprørret" du puster i.

Og så får du nok at vide ligesom 85 % alle os andre at du ryger og drikker
for meget og dyrker for lidt motion

--
De Bedste Hilsner
Finn Jensen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-01-05 17:29

"kr" <kat2@mail.tele.dk> wrote:

>Hej igen, ja ok - jeg regner bare i al min naivitet med at hvis man betaler
>for det, skulle man pr. automatik få en grundigere undersøgelse end den ens
>praktiserende læge foretager.

Tja, en god praktiserende læge behøver faktisk ikke mere end 10 - 15
minutter for at vurdere om du er helt sund og rask. En kort samtale hvor
læger spørger systematisk til alle organsystemer efterfulgt af en
objektiv undersøgelse inklusiv blodtryk og stetoskopi og måske en
screening med at par simple blodprøver og EKG er alt rigeligt.

Hvis undersøgelsen giver mistanke om sygdom, vil lægen selvfølgelig gå
systematisk frem med yderligere undersøgelser: En storryger der har har
hostet de sidste måneder vil formentligt få foretaget et røntgenbillede
af lungerne. Er der afføringsændringer og utilsigtet vægttab vil det
måske medføre undersøgelse af tyktarmen, etc.

Men hører lægen at du løber op på 3.sal uden at holde pause undervejs,
ser at du er i god ernæringstilstand og måler et normalt blodtryk, så
sparker han dig ud af døren efter få minutter.

<mlr>

Fra : Dr.John

Dato : 06-01-05 22:57

Det er jo fint nok at kende sin "øjeblikkelige sundhedstilstand", som du
selv skriver.
Jeg synes dog lige du skal overveje, om det får nogen konsekvenser, hvis man
finder noget unormalt: Stoppe med at ryge, motionere, tabe dig, tage
kolesterol- eller blodtryksnedsættende medicin, få lavet CT-skanninger af
brystkassen eller hvad det nu kan være. Hvis ikke du er klar over hvad
konsekvenserne kan blive, og er parat til at gøre noget ved, er det efter
min mening spildte penge.
Man kan ikke tjekke for alt, og alle undersøgelser er behæftet med mulighed
for fejl. Du kan både blive overdiagnosticeret eller der kan overses
begyndende sygdom. Der er ingen garanti for, at du falder død om lige
udenfor Hamlet, selvom alt så fint ud.
Der er jo en grund til, at man kun screener dem raske del af befolkningen
regelmæssigt for helt bestemte sygdomme, og den er ikke udelukkende
økonomisk.

Hvorfor ikke bruge penge og energi på at sætte ind, hvor der virkelig er
noget at hente helbredsmæssigt. Du ved jo sikkert godt, hvor skoen trykker.
En ordentlig indsats for ex. rygestop er virkelig noget, som øger dine
chancer for fortsat godt helbred. Livet er jo så uretfærdigt, at der heller
ikke her gives nogen garantier, men man kan da øge sine chancer så godt som
muligt.

Med venlig hilsen Sune

Fra : John N. H.

Dato : 07-01-05 17:19

"Dr.John" skrev:

> [...]
> heller
> ikke her gives nogen garantier, men man kan da øge sine chancer så

Helt enig. Det virker underligt på mig, at et menneske i over halvdelen
af sit liv behandler sin krop som skidt, hvorefter man er rede til at
betale en net sum penge for undersøgelse af samme krop. Her hopper kæden
af for mig.

Som du siger, ved "kr" udmærket, hvor skoen trykker, og man behøver ikke
en større undersøgelse for at gå i gang med f.eks. et rygestop. Det er
et virkelig godt råd, og det er alle vist klar over, så hvorfor skal det
absolut komme fra en læge? Eller fra Hamlet, for den sags skyld?

"kr", jeg synes, du skal holde op med at ryge, hvorefter du kan få lavet
dit helbredstjek efter et års tid. Så kan lægen få fornøjelsen ved at
undersøge en afgiftet og forhåbentlig velfungerende krop.

Mvh
John N.H.

Mail direct: fjern den skøre and

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 07-01-05 12:31

> [...]
> hensyn til min øjeblikkelige sundhedstilstand.
> Jeg mener at det kan lade sig gøre hvis man selv betaler på et hospital

Din generelle sundhedstilstand, får du lavet hos din læge. Hvis der er
ting, som du gerne vil diskutere, eller have nærmere belyst, eller det bare
drejer sig om, at du skal have en beroligende snak, så skal du ved
tidsbestillingen, bestille en dobbelt tid. Så er der afsat 30 minutter til
dig. Lægen regner jo med, at du kommer med et problem, og hvis du ønsker
noget mere dybdegående, så skal der i sagens natur, bruges mere tid. Så vil
han sikkert starte med at tage blodprøve til en blodsænkning.
En sådan viser ikke hvad der er galt, men giver et rimeligt sikkert
fingerpeg, om der er noget galt. Men gør dig selv en tjeneste, brug tiden
indtil da, med at få fundet de spørgsmål, som du gerne vil have svar på,
samt at forfatte de forklaringer du vil give lægen, om de ting, som giver
dig anledning til at ønske denne grundige undersøgelse. For at lægen kan
give dig, en grundig information, så skal du også give ham en. Det er ikke
alt der kan høres, eller mærkes. Så lægen kan tage stilling til, om der er
noget, som bør undersøges nærmere.

M.V.H.....Benny..