Magnetfelt.
Fra : John Smith

Dato : 06-01-05 02:03

Hej.

Jeg kom til at tænke på en ting...

Hvis man bevæger et magnetisk legme ind igennem et magnetfelt, f.eks. en
jernstang foran en permanent magnet, så påvirkes legmet af magnetfeltet.
Spolerne i en generator udviser samme effekt således at man for at få
strøm ud af generatoren skal tilføre energi til generatorens aksel.
Men hvad sker der med den permanente magnet man påvirker med
jernstangen? Svækkes magneten af påvirkningen eller hvad? Sker der en
udveksling af energi imellem magneten og stangen? Sker der en
energiændring inde i magneten?

Mvh
John Smith

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 07-01-05 00:50

"John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jernstangen? Svækkes magneten af påvirkningen eller hvad? Sker der en
> udveksling af energi imellem magneten og stangen? Sker der en

Feltlinierne i magnetten bliver mere fokuseret mod og igennem jernstangen.
Du skaber en impuls i jernstangen, men feltlinier går stadig mellem N og S.
En magnet er permanent bliver vel kun svagere i et andet magnetfelt eller
varme.

Sådan lige umiddelbare svar.

Du kan godt få et generator med permanente magneter.

Torben

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-01-05 16:49

John Smith wrote:

> [...]
> Spolerne i en generator udviser samme effekt således at man for at få
> strøm ud af generatoren skal tilføre energi til generatorens aksel.

Ok.

> Men hvad sker der med den permanente magnet man påvirker med
> jernstangen? Svækkes magneten af påvirkningen eller hvad? Sker der en

Ja.

> udveksling af energi imellem magneten og stangen? Sker der en
> energiændring inde i magneten?

Ja, 1)

Jeg tror godt du kan sige at magneten svækkes. Der sker det at de
magnetiske domæner SVJH bliver "modsat ensrettede" så magneteffekten
forsvinder (peger i tilfældige retninger, hvilket ophæver effekten). Du
husker nok fysik-timerne i folkeskolen hvor læreren viste hvordan en
magnet kunne ensrette domænerne i jernet når man kørte det henover en
anden magnet i samme retning.

Hvorvidt denne svækkelse udelukkende afhænger af tiden eller om det er
noget mere dynamisk, såsom antallet af svingninger der svækker magneten
mest, ved jeg ikke noget om.

Og 2)

Derudover er der jo (mekanisk?) energi bundet i jern-materialet,
ihvertfald for kolddeformerede materialer. Nu ved jeg ikke om en magnet
er kolddeformeret, som er noget man normalt gør for at forøge metallers
styrke. Det behøves den nu nok ikke at være...

Men okay: SVJH giver meget (mekanisk??) energi mange oplagrede
spændinger. Når denne ensretning af magnetiske domæner derefter sker, så
kunne jeg godt forestille mig at der forsvinder lidt af den (mekanisk?)
bundne energi der giver anledning til indre spændinger i metallet....

Magnetismen for ensrettede domæner giver en spændingsfordeling som
sikkert ikke er ens for tilfældet med tilfældige magnetiske domæner.

Effekten er nok (ufatteligt?) lille... Ved ikke om det er målbart, men
man kan jo gætte sig til så meget og bygge teorier op...

Så jeg ved det ikke. Anyone?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 15-01-05 18:56

John Smith skrev i en meddelelse:
> [...]
> jernstangen? Svækkes magneten af påvirkningen eller hvad? Sker der en
> udveksling af energi imellem magneten og stangen? Sker der en

Så vidt jeg ved (og husker) kan man sammenligne magnetismen i et magnetisk
legeme med små kompasnåle (populærvidenskabelig sammenligning). Når de små
nåle vender én vej er legemet magnetisk, når de vender hver deres vej er
legemet u-magnetisk.
Hvis man udsætter de små ensrettede nåle for modsatrettet magnetisme, varme
eller et slag med en hammer eller lignende påvirker man nålene mere end de
kan holde til (man slår dem så at sige ud af deres positur og får dem til at
vende hver deres vej) og magnetismen forsvinder (da nålene ikke længere
vender den samme vej). Hvorvidt dette er en fyldestgørende beskrivelse kan
så diskuteres. Ikke desto mindre er det det eleverne i grundskolen bliver
fodret med.
Jeg kan dog ikke svare på energiændringer, men ifølge E=mc^2 burde energien
ikke blive _ændret_, blot "skibet" videre til det andet legeme. Ellers
skulle de to legemer jo tage på i vægt, hvilket ikke er tilfældet.

Malthe Sunesen