SE K700i / Grupper i Telefonbogen / Hukomm~
Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 05-01-05 17:36

Min kæreste og jeg har lige fået en SE K700i, og der er et par ting vi
undrer os over:

- Min kæreste har oprettet gruppen "Familie", men der er nogle kontakter
(i hvert fald mig ) fra telefonbogen hun ikke kan få tilføjet til
gruppen?

- Jeg har oplevet, at når jeg vil tilføje kontakter til en gruppe, så
sker det at det er en anden kontakt der tilføjes gruppen, fremfor den
kontakt jeg ønsker tilføjet?

- Troede egentligt at K700i havde dynamisk hukommelse, men min kæreste
oplevede at sms-hukommelsen var fyldt helt op da hun havde 39 beskeder i
indbakken og 20 i afsendte poster?

- Vi synes vi har ekstrem lav batterilevetid på mobilen. Vi fik dem i
mandags, lod dem selvfølgelig lade op i 24 timer før vi begyndte at
bruge dem i går, men allerede her til morgen gik de begge helt døde for
batteri?

- Kan forstå batterilevetiden kan have at gøre med hvilken
software-version man har på sin mobil, men hvordan finder man ud af
hvilken version man har?
Kan sige så meget, at vi har mulighed for at sætte "Lys" på
"Strømsparer" - Har det noget at gøre med softwareversion?

På forhånd mange tak for svar

Mvh. Jan

Fra : JMo.

Dato : 05-01-05 19:36

Jan Allan Andersen wrote:

> [...]
> mandags, lod dem selvfølgelig lade op i 24 timer før vi begyndte at
> bruge dem i går, men allerede her til morgen gik de begge helt døde for

LiIon batterier er ikke helt som go'e gamle NiCd og NiMH batterier - meget
af det man har lært gennem tiden, kan man godt glemme igen!

1) Første opladning:
Med de ladere der i dag bruges, giver det ingen mening at lade batteriet op
i 24 timer. Der kan ikke lades mere efter nogle ganske få timer, og
ladekredsløbet vil derfor slå fra. Så når telefonen skriver at den er fuldt
opladet, kan man roligt tage laderen ud.

2) Den første tid:
LiIon batterier har den "sjove" egenskab, at de efter længere tid uden brug
mister meget af deres kapacitet. Den kommer dog igen efter nogle få
opladninger. Så nye batterier, eller batterier der har ligget ubrugt et
stykke tid, skal altså lades op (og efterfølgende bruges) et par gange, før
kapaciteten er helt i top.

3) Klatladning:
LiIon batterier kan *ikke* tåle fuldstændig afladning. Man behøver altså
ikke at forsøge sig med at aflade batteriet, inden man lader det op igen -
det kan ikke lade sig gøre, da der sidder et sikkerhedskredsløb, der
slukker for strømmen inden den er helt opbrugt. Derimod har de bedst af at
være fuldt opladet - sørg derfor for at lade batteriet helt op hvis det
skal gemmes i længere tid. (Hvis det ligger tilstrækkeligt længe, vil det
miste alt strømmen, på trods af sikkerhedskredsløbet. Og så er batteriet
kaput)
LiIon batterier har derfor bedst af at blive "klatladet" - så bliver det
både "motioneret" (jfr. pkt. 2), og det har godt med strøm på.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 05-01-05 21:29

JMo. wrote:

> [...]
> LiIon batterier har derfor bedst af at blive "klatladet" - så bliver det
> både "motioneret" (jfr. pkt. 2), og det har godt med strøm på.

Der er sgu'da ikke noget at sige til, hvis man som almindelig forbruger
bliver mere og mere forvirret.
Man får forkelligt, og modstridende, at vide fra forskelligt hold om den
samme ting - I butikken blev det understreget overfor os, at vi skulle
huske at lade batteriet lade i 12-24 timer før vi tog mobilen i brug.

Under alle omstændigheder, så er mindre end 24 timers batteritid, hvor
der ikke er blevet talt ret meget, men selvfølgelig "rodet" en hel del
med mobilen, da ikke særlig lang tid synes jeg?

Mvh. Jan

Fra : JMo.

Dato : 05-01-05 23:08

Jan Allan Andersen wrote:

> [...]
> den samme ting - I butikken blev det understreget overfor os, at vi
> skulle huske at lade batteriet lade i 12-24 timer før vi tog mobilen i

Genopladelige batterier er sort magi og vodoo

Seriøst: Genopladelige batterier er så umuligt et emne at finde rundt i for
lægmand, at ingen (heller ikke mig selv) orker at sætte sig ordentligt ind
i det.

Hvis du virkelig vil høre hvad en fagmand mener, skal du prøve at høre
Isidor Buchmann. Han er direktør for et af de firmaer der producerer
måleudstyr til batterier, og har skrevet en laaaang bog, der beskriver de
forskellige former for celletyper.

Hvis du gider at læse bogen (jeg gør ikke..), så kan du finde den her:
http://www.buchmann.ca/

> Under alle omstændigheder, så er mindre end 24 timers batteritid, hvor
> der ikke er blevet talt ret meget, men selvfølgelig "rodet" en hel del
> med mobilen, da ikke særlig lang tid synes jeg?

Det er ikke meget - men prøv at se om ikke det øges betydeligt, efter 3-5
opladninger. Hvis ikke, er der svjh. noget med at nogle af de ældre
softwareversioner sluger en del mere strøm.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 06-01-05 21:20

Jan Allan Andersen wrote:

> [...]
> Kan sige så meget, at vi har mulighed for at sætte "Lys" på
> "Strømsparer" - Har det noget at gøre med softwareversion?

Slet ingen andre SE K700i ejere der har oplevet bare noget af ovenstående?

Mvh. Jan

Fra : Steffen Denize

Dato : 27-01-05 16:28

Jan Allan Andersen wrote:

> Slet ingen andre SE K700i ejere der har oplevet bare noget af ovenstående?
>

> Mvh. Jan

Jo, jeg har også haft samme problem med sms-hukommelsen. Det er sgu lidt
irriterende. Min gamle N3100 kunne have ca 130 beskeder i indbakken, men
ganske som med jer, vil min 700i gerne af med nogle af den efter blot 40
stk.

Er der nogen der fandt en måde at komme uden om dette problem?